Martyna Chmielewska

Skłóceni z życiem / The Misfits (John Huston, 1961)

Skłóceni z życiem / The Misfits (John Huston, 1961)

Przypomina mi się, to co powtarzała z uporem maniaka moja polonistka: ,,Nie utożsamiajcie autora z podmiotem lirycznym!”, gdzieś tam z tyłu głowy zaś wyświetlają się wspomnienia sprzed paru lat, gdy to tłumaczę młodziutkiemu kuzynowi, że nie, aktorzy to nie to samo co postacie przez nie odgrywane. Ba! Śmieje się w duchu z jego naiwności. Jakiś […]

 Michał Kómoch

Obywatel Kane / Citizen Kane (Orson Welles, 1941)

Obywatel Kane / Citizen Kane (Orson Welles, 1941)

Obywatel Kane przez wielu krytyków uważany jest za jeden z najlepiej zrealizowanych amerykańskich filmów. Te opus magnus Hollywood nakręcił 25-letni debiutant, niejaki Orson Welles. Film wywołał jeden z największych skandali w Ameryce lat 40. Próbowano nie dopuścić do jego dystrybucji, usiłowano zniszczyć wszystkie kopie, toczono batalie sądowe o zakaz wyświetlania. A to wszystko dlatego, że […]

 Sylwia

Siódma pieczęć / Det sjunde inseglet (Ingmar Bergman, 1957)

Siódma pieczęć / Det sjunde inseglet (Ingmar Bergman, 1957)

Rozpoczynający się wersetem z Apokalipsy św. Jana („A kiedy Baranek otworzył siódmą pieczęć, nastało w niebie milczenie na pół godziny…”), znakomity czarno-biały film jest jednym z ważniejszych osiągnięć w dorobku wybitnego szwedzkiego reżysera – Ingmara Bergmana. Niezwykłe dzieło o licznych walorach artystycznych, religijnych i filozoficznych należy do kanonu najbardziej rozpoznawalnych filmów o tematyce egzystencjalnej. Obok […]

 Mariusz Czernic

W kręgu zła / Le cercle rouge (Jean-Pierre Melville, 1970)

W kręgu zła / Le cercle rouge (Jean-Pierre Melville, 1970)

Po tym filmie stare przysłowie „Milczenie jest złotem” nabiera nowych znaczeń. Nikt tu nie rzuca słów na wiatr, każde słowo, gest, spojrzenie jest przemyślane jakby za każdy niewłaściwy ruch groziło więzienie. Jean-Pierre Melville tak zaplanował poszczególne sceny, by uzyskać niesamowity minimalizm. Eskortowanie więźnia oraz kulminacyjna scena rabunku to najlepsze przykłady minimalizmu Melville’a – żadnej muzyki […]