Joanna Roman

Przełęcz ocalonych / Hacksaw Ridge (Mel Gibson, 2016)

Przełęcz ocalonych / Hacksaw Ridge (Mel Gibson, 2016)

O okrutności wojny każdy doskonale zdaje sobie sprawę. Jednak czym ona jest naprawdę, przekonują się nieliczni, natomiast wszystkim innym pozostają wojenne produkcje. Kino to niesamowite miejsce, gdzie ściera się rzeczywistość, fikcja i pragnienia, które wzajemnie się napędzają. Już nie raz filmy pokazały nam, że jest to sztuka, której twórcy na co dzień mierzą się z […]

 Mariusz Czernic

Najlepsze lata naszego życia / The Best Years of Our Lives (William Wyler, 1946)

Najlepsze lata naszego życia / The Best Years of Our Lives (William Wyler, 1946)

„Wojna nauczyła nas lepiej rozumieć świat. Po zobaczeniu trupów obozu w Dachau nie jesteśmy już tymi samymi ludźmi. I dlatego musimy stwierdzić, że Hollywood nie odzwierciedla świata i czasów, które przeżywamy”. Te słowa wypowiedziane przez Williama Wylera stanowią idealne podsumowanie „złotej ery Hollywood” (1930-50). Konsekwencją drugiej wojny światowej było nie tylko powstanie licznych filmów o […]

 Patryk Karwowski

Snajper / American Sniper (Clint Eastwood, 2014)

Snajper / American Sniper (Clint Eastwood, 2014)

Clint Eastwood znowu wybrał się na wojnę. Nie jest to film z gatunku stricte wojennych, lecz dramat okraszony wojskowymi działaniami głównie z rejonu Al-Faludży. Snajper to opowieść o kowboju, żołnierzu, ojcu. Dokładnie w tej kolejności. Jak czytam opinie o tym, że Eastwood popełnił dzieło propagandowe to mi słabo. Dla kogo to ma być propaganda? Dla amerykańskich […]

 Patryk Karwowski

Stalag 17 (Billy Wilder, 1953)

Stalag 17 (Billy Wilder, 1953)

Recenzowany tytuł Stalag 17, to, nie boję się tego napisać, wybitne dzieło branży filmowej. Ten nakręcony przez urodzonego w Suchej-Beskidzkiej Billego Wildera obraz, stanowi sztandarowy przykład gatunku wojennej komedii. To trudny gatunek, jednak Wilder podołał zadaniu. W 115 minutach pokazał widzom wojenny dramat, zawierający jednak elementy komediowe. Pokazał męską przyjaźń, zdradę, bohaterstwo, śmierć, ale też […]

 Adrian Kaczyński

Wróg numer jeden / Zero Dark Thirty (Kathryn Bigelow, 2012)

Wróg numer jeden / Zero Dark Thirty (Kathryn Bigelow, 2012)

„Wróg numer jeden” przedstawia nam historię ponad dziesięcioletniej batalii o schwytanie,  uważanego za największego terrorystę oraz przywódcę Al-Kaidy, Osamy Bin Ladena. Przebieg całego śledztwa ukazany jest z perspektywy agentki CIA – Mai (Jessica Chastain). Mając już na koncie dzieło Kathryn Bigelow o podobnej tematyce, tj.  „The Hurt Locker. W pułapce wojny” , które nie przypadło […]

 Adrian Kaczyński

Powtórnie narodzony / Venuto al mondo (Sergio Castellitto, 2012)

Powtórnie narodzony / Venuto al mondo (Sergio Castellitto, 2012)

Sergio Castellitto w swojej najnowszej produkcji prezentuje obraz bardzo emocjonalny, pełen różnorodnych uczyć, które na przemian biją z ekranu. Ta szeroka gama emocji i namiętności – od cierpienia po wielką, radosną miłość jest główną zaletą „Powtórnie narodzonego”. Tytuł tego filmu bierze się z tego, że Włoszka Gemma (Penelope Cruz) wraz z synem Pietro (Pietro Castellitto) […]

 Agata Malinowska

Miasto 44 (Jan Komasa, 2014)

Miasto 44 (Jan Komasa, 2014)

Sednem „Miasto 44” nie jest politykowanie. W moim przekonaniu – popartym wychwyconymi tu i ówdzie z medialnego szumu wypowiedziami samego Komasy – jest to próba oddania głosu powstańcom. Nie tym, którzy zdawali sobie sprawę z biegu międzynarodowych negocjacji i mogli mieć jakieś pojęcie o ryzyku. To hołd dla młodych, narwanych, naiwnych – takich, którzy poszli […]

 Agata Malinowska

Obrońcy skarbów / The Monuments Men (George Clooney, 2014)

Obrońcy skarbów / The Monuments Men (George Clooney, 2014)

Spiesząc na festiwalowe pokazy, ciężko nie zawiesić oka na słupach ogłoszeniowych z filmowymi plakatami. Wśród nich z miejsca zwraca uwagę ten, który zapowiada nowy film George’a Clooneya – The Monuments Men. Widnieje na nim drużyna, poubierana w charakterystyczne zielone uniformy, która wyglądałaby jak Bękarty Wojny z filmu Tarantino, gdyby nie była na to o kilkadziesiąt […]

 Agata Malinowska

Wiedźma wojny / Rebelle (Kim Nguyen, 2012)

Wiedźma wojny / Rebelle (Kim Nguyen, 2012)

Afryka to takie miejsce, gdzie można zostać dorosłym już w wieku 14 lat. Nie dlatego, że tak każe obyczaj, ale dlatego, że przeżyło się już bardzo wiele i dokonało takich wyborów, przed jakimi inni mogą nie stanąć nigdy. Ostatni film konkursowy Berlinale – „War witch” – to opowieść o takim właśnie błyskawicznym dorastaniu. Komona ma […]

 Adrian Kaczyński

Ocalony / Lone Survivor (Peter Berg, 2013)

Ocalony / Lone Survivor (Peter Berg, 2013)

Amerykańskie kino wojenne kojarzy się z patosem od niepamiętnych czasów. Niestety twórcy „Ocalonego” nie odżegnują się od tej charakterystycznej cechy ich patriotycznego kina, ani też od dosyć częstego sposobu przedstawiania historii, a często nawet ‚faktów’ sugerujących wspaniałomyślność Amerykanów, bądź też stawiających ich w roli wielce poszkodowanych i pokrzywdzonych. Dlatego trochę dziwi mnie aprobata Maxa Kolonki […]

 Adrian Kaczyński

Mandarynki / Mandariinid (Zaza Urushadze, 2013)

Mandarynki / Mandariinid (Zaza Urushadze, 2013)

Urushadze przenosi nas do roku 1992, kiedy to na terenie Abchazji rozpoczęła się wojna. Akcja filmu toczy się w opustoszałej z powodu konfliktu osadzie, w której pozostali tylko dwaj neutralni Estończycy zajmujący się mandarynkowym biznesem. Jednak żołnierze wrogich sobie wojsk docierają także i tam. Ivo (Lembit Ulfsak) i Margusowi (Elmo Nüganen) udaje się uratować ze […]

 Adrian Kaczyński

We mgle / V tumane (Siergiej Łoźnica, 2012)

We mgle / V tumane (Siergiej Łoźnica, 2012)

Łoźnica czas i miejsce akcji swojego filmu ustanowił na okupowanej przez wojska niemieckie Białorusi w roku 1942, czyli jeszcze podczas II Wojny Światowej. Co ciekawe, mimo że to film wojenny, to jego podejście do produkcji jest zupełnie inne, egzystencjalno-filozoficzne. Nie skupia się stricte na wojennych potyczkach, ale na tym co one ze sobą niosą w […]

1 2 3 5