Agata Malinowska

Wielki mistrz / Yut doi jung si (Kar Wai Wong, 2013)

Wielki mistrz / Yut doi jung si (Kar Wai Wong, 2013)

Nowy film Wong Kar Waia, a zarazem film otwarcia Berlinale, to opowieść o Ip Manie, mistrzu kung fu powszechnie znanym jako ten, któremu swoją znajomość sztuk walki zawdzięcza Bruce Lee. Nie ma więc nic dziwnego w tym, że w napisach początkowych specjalista od choreografii scen walki wyprzedza nawet aktorskie gwiazdy. The Grandmaster jest filmem wyrafinowanym […]

 Mariusz Czernic

Akira Kurosawa. Samuraje znikąd i zbłąkane psy

Akira Kurosawa. Samuraje znikąd i zbłąkane psy

Akira Kurosawa (1910-98) był reżyserem bardziej cenionym na Zachodzie niż w swoim kraju. Chociaż jego filmy rozgrywają się w czasach feudalnych oraz w Japonii współczesnej to jednak widoczne są w jego filmach inspiracje amerykańskim kinem gatunków (m.in. westernami) oraz motywami szekspirowskimi. Kurosawa przedstawiał wiarygodne portrety psychologiczne, pokazywał ludzką naturę w niebanalny sposób, zderzenie różnych osobowości […]

 Mariusz Czernic

Top 10 sceny walki

Top 10 sceny walki

Filmy, w których największą atrakcją są sekwencje walk często są lekceważone przez prawdziwych kinomanów, bo to filmy przewidywalne i nic nie wnoszące do historii kina. Ale nie należy lekceważyć filmów walki, bo to produkcje wbrew pozorom wiele mówiące o człowieku i o tym, do czego ludzkie ciało jest zdolne, jeśli zostanie dobrze wyćwiczone. Sceny walk […]

 Mariusz Czernic

Japońskie kino gatunkowe

Japońskie kino gatunkowe

„W rzeczywistości Japonia jest czystym wymysłem. Nie ma takiego kraju ani takich ludzi.” Słowa Oscara Wilde’a najdobitniej wskazują jak oryginalnym i fascynującym państwem jest Japonia zwana też Krajem Kwitnącej Wiśni. Czerwone słońce na fladze tego kraju może pełnić funkcję symboliczną – może oznaczać wschód lub zachód różnych epok – nadejście czasów wojny i czasów pokoju, […]

 Mariusz Czernic

Skrytobójstwo / Ansatsu (Masahiro Shinoda, 1964)

Skrytobójstwo / Ansatsu (Masahiro Shinoda, 1964)

Masahiro Shinoda to jeden z czołowych przedstawicieli japońskiej nowej fali (jap. nūberu bāgu), a Skrytobójstwo to mieszanka nowofalowych idei z wzorcowym dramatem historycznym. Akcja toczy się w schyłkowym okresie szogunatu, tak zwanym Bakumatsu, a punktem kulminacyjnym jest zabójstwo dokonane w 1864 roku na Hachiro Kiyokawie, młodym roninie zmieniającym strony jak rasowy intrygant. Gdy do wybrzeży […]

 Mariusz Czernic

Dotyk Zen / Xia nü (King Hu, 1971)

Dotyk Zen / Xia nü (King Hu, 1971)

Historia Chin wypełniona jest opowieściami o wyjątkowo sprawnych wojownikach i tajemniczych mnichach buddyjskich, o krwawych wojnach domowych, japońskiej agresji i mandżurskiej polityce. Twórcy filmowi z Chin nie musieli szukać inspiracji w zachodnich produkcjach. Wystarczyło sięgnąć do historii, by wydobyć z niej materiały na wiele porywających widowisk. Gdy jednak w Chinach władzę przejęli komuniści, wprowadzono zakaz […]

 Mariusz Czernic

Wojownicy ninja – tajemnica dwóch mieczy / Ninja bugeicho Momochi Sandayu (Noribumi Suzuki, 1980)

Wojownicy ninja – tajemnica dwóch mieczy / Ninja bugeicho Momochi Sandayu (Noribumi Suzuki, 1980)

Klasyczne japońskie kino akcji, w którym można znaleźć wszystko co najlepsze w filmach tego gatunku. Widowiskowe sceny walk, niesamowity główny bohater, odpowiednia porcja krwi i pretekstowa fabuła, która łączy wszystkie atrakcje. Wcielający się w postać Momochi Takamaru, niespełna 20-letni Hiroyuki Sanada stworzył znakomitą kreację, wyróżniając się może nie talentem aktorskim, ale sprawnością fizyczną i znajomością […]

 Mariusz Czernic

Trzech wyjętych spod prawa samurajów / Sanbiki no samurai (Hideo Gosha, 1964)

Trzech wyjętych spod prawa samurajów / Sanbiki no samurai (Hideo Gosha, 1964)

Trudno uwierzyć, że ten film to reżyserski debiut – wielu filmowców może pozazdrościć Hideo Goshy tak udanego startu. Gdy Akira Kurosawa sądził się z Sergiem Leone plagiatującym Straż przyboczną, japoński debiutant stworzył film, który też mógłby posłużyć za pierwowzór spaghetti westernu. Trzech wyjętych spod prawa samurajów to film będący pomostem między klasyką a nowoczesnością, kinem […]

 Mariusz Czernic

Szpieg Szoguna / Shokin Kasegi (Shigehiro Ozawa, 1969)

Szpieg Szoguna / Shokin Kasegi (Shigehiro Ozawa, 1969)

Szpieg szoguna to swoista odpowiedź Japończyków na produkcję Żyje się tylko dwa razy (1967), w której brytyjski agent James Bond udawał Japończyka. Fabuła filmu Shigehiro Ozawy została sprytnie osadzona w historycznych realiach, sekwencje walk obfitują nie tylko w krew, ale i akrobacje, zaś odtwórca głównej roli jest tak sympatyczny, że trudno go nie lubić. Ten […]

 Mariusz Czernic

Ośmiu wspaniałych – straż przyboczna małego szoguna / Shôgun Iemitsu no ranshin – Gekitotsu (Yasuo Furuhata, 1989)

Ośmiu wspaniałych – straż przyboczna małego szoguna / Shôgun Iemitsu no ranshin – Gekitotsu (Yasuo Furuhata, 1989)

Typowy film samurajski, w którym autentyczne wydarzenia z XVII wieku stały się pretekstem do zaprezentowania efektownych i krwawych walk na miecze oraz widowiskowych scen kaskaderskich. Akcja rozgrywa się około 1650 roku, kiedy to rządził trzeci szogun z rodu Tokugawa, Iemitsu. Nienawidził on swojego syna i nie chciał, aby był on jego następcą. Wysłał więc oddział […]

 Mariusz Czernic

Samuraj / Miyamoto Musashi (Hiroshi Inagaki, 1954)

Samuraj / Miyamoto Musashi (Hiroshi Inagaki, 1954)

Szermierz Musashi Miyamoto to w Kraju Kwitnącej Wiśni bohater narodowy, legenda o nieśmiertelnej, nieprzemijającej sławie. Wielokrotnie wyzywany na pojedynki zawsze wygrywał. Walczył jednym lub dwoma mieczami, czasem także drewnianym kijem. Potrafił jednym celnym i mocnym ciosem powalić przeciwnika. Kino zawsze doceniało takich silnych i skutecznych wojowników, więc Musashi stał się bardzo chętnie portretowanym na ekranie […]

 Mariusz Czernic

Miecz zagłady / Dai-bosatsu tôge (Kihachi Okamoto, 1966)

Miecz zagłady / Dai-bosatsu tôge (Kihachi Okamoto, 1966)

Lata 60. XIX wieku – ostatnia dekada panowania szogunatu. Największe miasto świata, Tokio, miało wówczas nazwę Edo, a rycerze feudalni zwani samurajami byli klasą rządzącą zanim w roku 1868 odebrano im hegemonię. Akcja filmu rozpoczyna się dość nietypowo. Młoda dziewczyna spaceruje z dziadkiem po górskiej przełęczy – gdy idzie po wodę dziadek zostaje zaszlachtowany kataną. […]