Mariusz Czernic

Ślady / Le Orme (Luigi Bazzoni, Mario Fanelli, 1975)

Ślady / Le Orme (Luigi Bazzoni, Mario Fanelli, 1975)

Dobry przykład na to, że w jednym obszarze gatunkowym mogą istnieć filmy bardzo różne, chimeryczne i niekonwencjonalne. Ślady Luigi Bazzoniego zaliczane są do grupy gialli, ale różnią się znacznie od typowych przedstawicieli tego genre’u. Przede wszystkim nie ma tu szalonego mordercy, a co za tym idzie także i śledztwa w sprawie okrutnych zbrodni. Jest bohaterka […]

 Mariusz Czernic

Incepcja / Inception (Christopher Nolan, 2010)

Incepcja / Inception (Christopher Nolan, 2010)

Czy ktoś zastanawiał się nad tym, że świat w którym żyjemy może okazać się snem? Czy osoba popełniająca samobójstwo myśli, że po śmierci obudzi się w innym, lepszym świecie? Takie pytania pewnie zadawał sobie reżyser filmu Christopher Nolan i na ich podstawie wymyślił interesującą historię o tajemnicach ludzkiej podświadomości. Tematyka snów pozornie wydaje się trudna […]

 Agata Malinowska

Sanatorium pod klepsydrą (Wojciech Jerzy Has, 1973)

Sanatorium pod klepsydrą (Wojciech Jerzy Has, 1973)

Bruno Schulz jest naszą małą, lokalną osobliwością – pisarzem o wyobraźni przekraczającej wszelkie granice i barokowym, oszałamiającym stylu. Cały jego dorobek beletrystyczny to dwa chude tomiki opowiadań oraz powieść, która próbowała się wydarzyć. Schulzowska proza – mistrzowsko odmalowane, barwne wizje, wyrosłe ze wspomnień i fantazji – może się wydawać zbyt surrealistyczna, a może też zbyt […]

 Agata Malinowska

Incepcja / Inception (Christopher Nolan, 2010)

Incepcja / Inception (Christopher Nolan, 2010)

Wyczekiwany najnowszy film Christophera Nolana to dzieło znakomitego profesjonalisty. Bardzo złożony, nowatorski scenariusz i doskonały poziom realizacji plasują „Incepcję” wysoko na liście nie tylko filmów science-fiction z ostatnich lat, ale też reprezentantów tego gatunku w ogóle. Majstersztyk? Niewątpliwie. Arcydzieło? Jak dla mnie jeszcze nie. Bohaterem „Incepcji” jest Cobb – profesjonalny złodziej sekretów, który wykrada informacje […]

 Agata Malinowska

Dziurka od klucza / Keyhole (Guy Maddin, 2011)

Dziurka od klucza / Keyhole (Guy Maddin, 2011)

Można by napisać, że „Keyhole” to skrzyżowanie staromodnego filmu grozy i filmu noir, sprawiające do tego wrażenie, jakby nakręcił je David Lynch, który od braci Quay nauczył się zamiłowania do bibelotów. Jednak po co, skoro wystarczy informacja, że jest to nowe dzieło Guya Maddina. Ta szalona podróż w czerni i bieli, pełna czarnego, abstrakcyjnego humoru, […]

 Mariusz Czernic

Alicja ucieka po raz ostatni / Alice ou la dernière fugue (Claude Chabrol, 1977)

Alicja ucieka po raz ostatni / Alice ou la dernière fugue (Claude Chabrol, 1977)

Początek filmu jest bardzo wymowny – niby zwyczajna scena małżeńska, a jakby trochę nierealna, nadzwyczaj spokojna. Facet ględzi o jakichś błahostkach, ale mówi do ściany, bo żona wyraźnie przejawia brak zainteresowania. Milczy i patrzy na męża z pogardą, więc dla widzów nie będzie zaskoczeniem, gdy powie że odchodzi. W deszczową noc wsiada w samochód i […]

 Agata Malinowska

Holy Motors (Leos Carax, 2012)

Holy Motors (Leos Carax, 2012)

Leos Carax nazywa swój nowy film „prywatnym” i reaguje źle ukrywaną irytacją na pytania o to, czy „Holy Motors” to hołd złożony kinu. Jeśli nie hołd, to co? Na to nie odpowiada wcale. Zręcznie pociągnięty za język ujawnia jednak okruchy fantazji, ulotnych wrażeń i osobistych upodobań, które w sumie składają się na to niezwykłe, dziwaczne […]

 Sylwia

Kret / El Topo (Alejandro Jodorowsky, 1970)

Kret / El Topo (Alejandro Jodorowsky, 1970)

El Topo – postać niezwykła. Brodaty tajemniczy mistyk – rewolwerowiec przemierzający na koniu pustynię w skórzanym czarnym hipisowskim stroju i charakterystycznym kapeluszu. Towarzyszy mu syn, kilkuletni nagi chłopczyk. Obraz z pogranicza jawy i snu, fantazji i halucynacji. Ten niezwykły, barwny, surrealistyczny western jest po prostu filmem wyjątkowym. W rolę główną wcielił się sam reżyser – […]