Adrian Kaczyński

Django / Django Unchained (Quentin Tarantino, 2012)

Django / Django Unchained (Quentin Tarantino, 2012)

Rzecz dzieje się w na południu Stanów Zjednoczonych na 2 lata przed Wojną Secesyjną. Tytułowy Django (Jamie Foxx) zostaje wyzwolony z niewolnictwa przez niemieckiego doktora Kinga Schultza (Chritoph Waltz), który okazuje się być łowcą nagród i potrzebuje pomocy ciemnoskórego bohatera w odnalezieniu braci Brittle. Misja zakończona sukcesem zaowocowała dalszą współpracą w unieszkodliwianiu  następnych bandytów. Dr […]

 Michał Vorbrodt

Western: Spaghetti vs. Burger

Western: Spaghetti vs. Burger

Gdyby ktoś, rok temu, rzekł do mnie „Michale, za rok pokochasz westerny, będziesz oglądać je w ilościach hurtowych”, to prychnąłbym mu w twarz, odpowiadając „postradałeś zmysły, głupcze!”. Gatunek ten kojarzył mi się do tej pory z długimi, niedzielnymi popołudniami, kiedy ogląda się je z braku innych zajęć. Widok spoconych, brudnych twarzy tylko pogłębia uczucie dyskomfortu, […]

 Adrian Kaczyński

Django (Sergio Corbucci, 1966)

Django (Sergio Corbucci, 1966)

Po obejrzeniu tarantinowskiego „Django” i pobieżnym zapoznaniu się z historią gatunku, ale też i źródłem inspiracji amerykańskiego reżysera obiecałem sobie, że obejrzę „Django” Sergio Corbucciego. I choć minął niemal rok od tamtej obietnicy, w końcu została spełniona. Opowieść stworzona przez braci Corbuccich łamie wiele wcześniej nakreślonych westernowych schematów. Mówiąc inaczej zabawili się gatunkiem niczym sam […]

 Przemysław Sopocko

Pewnego razu na Dzikim Zachodzie / C’era una volta il West ( Sergio Leone, 1968)

Pewnego razu na Dzikim Zachodzie / C’era una volta il West (	Sergio Leone, 1968)

Sergio Leone nakręcił słynną „trylogię dolara” – „Za garść dolarów”, „Za kilka dolarów więcej” i „Garść dynamitu”, ale to „Dobry, zły i brzydki” przyniósł mu światową sławę. W tym wszystkim zapomina się o filmie, który chcę opisać, a moim zdaniem, nie wolno go nigdy pominąć, wspominając o twórczości Leone. Na samym początu filmu widzimy trzech […]

 Mariusz Czernic

Włoskie kino gatunkowe

Włoskie kino gatunkowe

W kinie amerykańskim trudno jest czasem odróżnić kino autorskie od gatunkowego, bo niewielu jest twórców takich jak John Cassavetes i Jim Jarmusch (choć z czasem ich przybywa), którzy tworzyli w pełni autorskie dzieła, nie oglądając się na innych i na obowiązującą modę. W przeciwieństwie do nich wielu wybitnych amerykańskich filmowców, takich jak np. Orson Welles, […]

 Mariusz Czernic

Jak zdobyto Dziki Zachód, czyli historia westernu w pigułce

Jak zdobyto Dziki Zachód, czyli historia westernu w pigułce

Historia westernu Western to gatunek najbardziej rozpoznawalny. Już pierwsze kadry przedstawiające charakterystyczne plenery, kostiumy czy rekwizyty wskazują, że mamy do czynienia z westernem. Pierwszy film tego gatunku powstał w 1903 roku – to krótkometrażowy Napad na ekspres (The Great Train Robbery) w reżyserii Edwina S. Portera. W epoce niemego kina western należał jednak do kina […]

 Mariusz Czernic

Śmierć jeździ konno / Da uomo a uomo (Giulio Petroni, 1967)

Śmierć jeździ konno / Da uomo a uomo (Giulio Petroni, 1967)

Requiescant in pace: Luciano Vincenzoni (1926–2013) Przez 10 lat Lee Van Cleef odgrywał epizody w około 50 amerykańskich filmach dopóki nie poznał włoskiego reżysera Sergia Leone. Nieoczekiwanie stał się jednym z najważniejszych aktorów włoskiego nurtu popularnego zwłaszcza w drugiej połowie lat 60. Jedna z jego najciekawszych ról pochodzi z filmu Śmierć jeździ konno, w którym […]

 Mariusz Czernic

Navajo Joe (Sergio Corbucci, 1966)

Navajo Joe (Sergio Corbucci, 1966)

Opowiedziane przez Sergio Corbucciego przygody Indianina z plemienia Navajo to dla niektórych (w tym także dla wielbiciela gatunku, Quentina Tarantino) najbrutalniejszy western do czasu Dzikiej bandy (1969) Sama Peckinpaha. Aldo Sambrell zagrał tu wyjątkowo perfidną postać, która nie zawaha się zabić nawet bezbronnej kobiety, byle tylko osiągnąć zamierzony cel. Jego przeciwnikiem jest bystry Indianin imieniem […]

 Mariusz Czernic

Gringo / El Chuncho, quién sabe? (Damiano Damiani, 1966)

Gringo / El Chuncho, quién sabe? (Damiano Damiani, 1966)

Podobno reżyser nie uważał tego filmu za western, ale za polityczną satyrę dotyczącą wojny domowej w Meksyku. Trudno w to uwierzyć, gdyż obsadzenie Giana Volonté po raz kolejny w roli meksykańskiego bandyty od razu wskazuje na polemikę z ‚dolarowymi’ westernami Sergia Leone. Poza tym, gdy zaczyna się film od napadu na pociąg to należy się […]

 Mariusz Czernic

Dni gniewu / I Giorni dell’ira (Tonino Valerii, 1967)

Dni gniewu / I Giorni dell’ira (Tonino Valerii, 1967)

Miasteczko Clifton niczym nie różni się od pozostałych miasteczek na Dzikim Zachodzie. Jest tu saloon, gdzie można napić się whisky i pograć w karty. Jest szeryf pilnujący porządku. Jest bank, w którym ludzie trzymają swoje oszczędności. Jest budynek sądu, gdzie wymierzane są kary, przy czym nie trzeba czekać na sędziego kilka tygodni jak w wielu […]

 Mariusz Czernic

Django / Django Unchained (Quentin Tarantino, 2012)

Django / Django Unchained (Quentin Tarantino, 2012)

Django (1966) Sergia Corbucciego to wzorcowy spaghetti western, który cechuje się pastiszowym podejściem do Trylogii dolarowej (1964-66) Sergia Leone i amerykańskich westernów podejmujących motyw jeźdźca znikąd. Nowy film Quentina Tarantino okazuje się więc pastiszem do kwadratu, który momentami zbliża się w stronę Płonących siodeł (1974) – absurdalnej parodii westernu autorstwa Mela Brooksa. Ale spokojnie, ta […]

 Mariusz Czernic

Powrót Cuchillo! / Corri, uomo, corri (Sergio Sollima, 1968)

Powrót Cuchillo! / Corri, uomo, corri (Sergio Sollima, 1968)

Manuel Sanchez zwany Cuchillo (czyli „Nóż” po hiszpańsku) to jedna z najciekawszych postaci w historii włoskich westernów. Były rewolucjonista i zręczny nożownik po utracie wiary w powstańcze ideały stał się maverickiem, politycznie niezależnym zawadiaką, szukającym łatwej okazji do zarobienia grubej forsy. Pierwszy film, w którym ów bohater się pojawił nosi tytuł La Resa dei Conti […]