Mariusz Czernic

Taksówkarz / Taxi Driver (Martin Scorsese, 1976)

Taksówkarz / Taxi Driver (Martin Scorsese, 1976)

W roku 1974 samozwańczy obrońcy sprawiedliwości odtwarzani przez Charlesa Bronsona (Paul Kersey, Vince Majestyk) przetarli szlak dla ich ewentualnych następców pragnących oczyścić miasto z najgorszych szumowin. Szukający własnej drogi twórczej 33-letni Martin Scorsese podchwycił pomysł i z banalnej opowieści sensacyjnej uczynił dzieło doceniane przede wszystkim przez krytyków, a nie miłośników kina akcji. Nie zdobył oscarowej […]

 Adrian Kaczyński

Poradnik pozytywnego myślenia / Silver Linings Playbook (David O. Russell, 2012)

Poradnik pozytywnego myślenia / Silver Linings Playbook (David O. Russell, 2012)

Przeniesienia powieści pt: „Poradnik pozytywnego myślenia” Matthewa Quicka  na srebrny ekran podjął się David O. Russell – specjalista od scenariuszów adaptowanych („The Fighter”, „Złoto Pustyni”). Film opowiada o losach Pata (Bradley Cooper) po wyjściu ze szpitala psychiatrycznego, gdzie spędził 8 miesięcy z powodu załamania psychicznego, po tym jak znalazł żonę w jednoznacznej sytuacji z innym […]

 Mariusz Czernic

Ulubieni aktorzy

Ulubieni aktorzy

Najlepszy aktor to taki, który zbytnio nie przeszkadza, nie szarżuje, nie próbuje na siłę przyćmić kolegów z planu, tylko spokojnie i dość naturalnie odgrywa swoją rolę. Niektórzy z aktorów z poniższego rankingu specjalizują się w określonym gatunku, inni próbują wcielać się w różnorodne postacie, ale wszyscy prezentują wysoki poziom, spełniają oczekiwania reżyserów, robią co mogą, […]

 Mariusz Czernic

Debiuty filmowe

Debiuty filmowe

Wszystkich filmowców łączy jedno – każdy ma na swoim koncie debiutancki film, którym próbował zaistnieć w elitarnym świecie kina. Niektórzy już na początku drogi twórczej doskonale wiedzieli w jakim kierunku chcieli podążyć. Inni podjęli poszukiwania, które zaprowadziły ich na szczyt lub pogrążyły w otchłani zapomnienia. Nieliczni zdobyli bezgraniczne zaufanie widzów i krytyków, większość musiała jednak […]

 Mariusz Czernic

Elita zabójców / Killer Elite (Gary McKendry, 2011)

Elita zabójców / Killer Elite (Gary McKendry, 2011)

Po efektownym prologu mamy informację, że film oparty jest na prawdziwych wydarzeniach. Taka informacja jest z reguły, dla reżyserów i scenarzystów, najprostszym usprawiedliwieniem wszelkich nielogicznych wydarzeń i niewiarygodnych zachowań bohaterów. W związku z tym w filmie McKendry’ego obserwujemy wiele spektakularnych sytuacji, nastawionych przede wszystkim na dostarczenie widzom rozrywki, a nie realistyczne przedstawienie działań jednostki specjalnej […]

 Mariusz Czernic

American Hustle (David O. Russell, 2013)

American Hustle (David O. Russell, 2013)

Realizując American Hustle David Russell udowodnił, że potrafi doskonale blefować. Na jego sprawnie przyrządzoną sztuczkę nabrali się członkowie Akademii przyznając produkcji aż 10 nominacji do Oscara. Na ten trik dali się też nabrać widzowie, którzy oczekiwali lekkiej i trzymającej w napięciu opowieści kryminalnej, a otrzymali ciężkostrawne i przewidywalne kino obyczajowe o skomplikowanych relacjach między ludźmi. […]

 Mariusz Czernic

Poradnik pozytywnego myślenia / Silver Linings Playbook (David O. Russell, 2012)

Poradnik pozytywnego myślenia / Silver Linings Playbook (David O. Russell, 2012)

Nowy film twórcy Fightera pozornie wygląda jak ambitny dramat psychologiczny o skrzywionych psychicznie ludziach, którzy próbują sobie radzić ze swoimi problemami. W rzeczywistości okazuje się typową komedią romantyczną z przewidywalnym do bólu zakończeniem. Czy to źle? Częściowo tak, bo były zadatki na kino głębokie i refleksyjne, ale z drugiej strony – to jedna z najfajniejszych […]

 Agata Malinowska

Jestem Bogiem / Limitless (Neil Burger, 2011)

Jestem Bogiem / Limitless (Neil Burger, 2011)

Wyobraźcie sobie, że jesteście na przyjęciu i leniwie przechadzacie się między grupkami dyskutującymi na różne tematy. Możecie przystanąć przy każdej z nich i dowiedzieć się, że tu rozmawia się o energii atomowej, roli wulgaryzmów w komunikacji międzyludzkiej, modyfikacjach genetycznych, sytuacji społeczno-ekonomicznej w Kongo, ostatniej kolekcji Diora lub nowej sztuce Strzępki i Demirskiego. Każdy z tych […]