Minola

Pętla (Wojciech Jerzy Has, 1957)

Pętla (Wojciech Jerzy Has, 1957)

Film niewątpliwie wpisuje się w nurt psychologiczno – egzystencjalny Szkoły Polskiej. Reżyserzy tejże stylistyki dotykają indywidualnych problemów, tragicznych wydarzeń jednostek. „Pętla” jest adaptacją opowiadania Marka Hłaski i została zmodyfikowana na potrzeby Wojciecha Hasa. U pisarza mamy do czynienia z historią alkoholika wpętanego w sidła własnego nałogu. Natomiast u reżysera mamy egzystencjalny wymiar człowieka, nie mogącego […]

 Mariusz Czernic

Ślady / Le Orme (Luigi Bazzoni, Mario Fanelli, 1975)

Ślady / Le Orme (Luigi Bazzoni, Mario Fanelli, 1975)

Dobry przykład na to, że w jednym obszarze gatunkowym mogą istnieć filmy bardzo różne, chimeryczne i niekonwencjonalne. Ślady Luigi Bazzoniego zaliczane są do grupy gialli, ale różnią się znacznie od typowych przedstawicieli tego genre’u. Przede wszystkim nie ma tu szalonego mordercy, a co za tym idzie także i śledztwa w sprawie okrutnych zbrodni. Jest bohaterka […]

 Mariusz Czernic

Droga do Saliny / Road To Salina (Georges Lautner, 1970)

Droga do Saliny / Road To Salina (Georges Lautner, 1970)

Droga do Saliny to nie jest głośny, mainstreamowy film dla tzw. „masowego odbiorcy”. Budżet nie pozwolił na zatrudnienie gwiazd z okładek renomowanych czasopism filmowych. Udało się jednak zaangażować dawną, powoli odchodzącą w niepamięć, gwiazdę kina Ritę Hayworth. Dzięki temu przed ekranem zasiądą na pewno miłośnicy filmów z lat 40. pamiętający szczególnie Ritę w roli Gildy. […]

 Przemysław Sopocko

Nóż w wodzie (Roman Polański, 1961)

Nóż w wodzie (Roman Polański, 1961)

Powierzchniowo, Śniardwy są największe ze wszystkich akwenów w Krainie Wielkich Jezior Mazurskich. Może tyle informacji z geografii, ale chciałem potrosze wskazać lokację jedynego w pełni polskiego filmu Romana Polańskiego. A raczej, jedynego obrazu pełnometrażowego, gdzie w napisach początkowych bądź końcowych, „Polański” napisano z „ń” w środku. Dziennikarz sportowy Andrzej (Leon Niemczyk), wraz z żoną Krystyną […]

 Agata Malinowska

Wirtuoz / Grand Piano (Eugenio Mira, 2013)

Wirtuoz / Grand Piano (Eugenio Mira, 2013)

Mało kto pamięta dziś, że wielki Alfred Hitchcock, obok tworzenia filmów, które straszyły miliony, pełnił także funkcję gospodarza serialu Alfred Hitchcock przedstawia. W każdym odcinku, z charakterystyczną dla siebie flegmą i wisielczym poczuciem humoru, zapowiadał niewielką nowelkę – kryminał, thriller lub inną gatunkową błahostkę – której zadaniem było dostarczenie widzom porcji adrenaliny. Te krótkie formy, […]

 Mariusz Czernic

Prawo i pięść (Edward Skórzewski, Jerzy Hoffman, 1964)

Prawo i pięść (Edward Skórzewski, Jerzy Hoffman, 1964)

Gdy Andrzej Kenig słyszy krzyki kobiety idzie na ratunek. Czyni to jakby z przymusu, nieśpiesznie. Patrzy na niego inna kobieta, która swoim wzrokiem wymusza na nim interwencję. Aby nie wyjść na tchórza Kenig pomaga nieznajomej. Ta scena charakteryzuje protagonistę jako człowieka obojętnego, zmęczonego, nieszukającego kłopotów. Ale w rzeczywistości, w której żyje, o kłopoty nietrudno. Polskie […]

 Mariusz Czernic

Nie oglądaj się teraz / Don’t Look Now (Nicolas Roeg, 1973)

Nie oglądaj się teraz / Don’t Look Now (Nicolas Roeg, 1973)

Z takiego materiału jakiego dostarczyła angielska pisarka można było zrobić porządne giallo. W tej historii obecne są wszystkie składniki potrzebne do stworzenia tego typu thrillera. Brytyjczycy trafiają do Wenecji, gdzie próbują wyleczyć rany po rodzinnej tragedii (ich córka utopiła się w stawie). John Baxter pracuje przy odnawianiu zabytkowego kościoła, a jego żona Laura nieoczekiwanie nawiązuje […]

 Adrian Kaczyński

Milczenie / Tystnaden (Ingmar Bergman, 1963)

Milczenie / Tystnaden (Ingmar Bergman, 1963)

„Milczenie” jest pierwszym filmem Ingmara Bergmana, który recenzuję. A, że to twórca wybitny nie muszę chyba nikogo przekonywać. Prezentowany tytuł jest ostatnią częścią trylogii traktującej o Bogu i jego obecności w ludzkiej świadomości i życiu. Oczywiście oglądanie zacząłem od końca serii, nie mogło być inaczej. Bergman skupia się na przedstawieniu relacji dwóch sióstr oraz syna […]

 Mariusz Czernic

Źródło / The Fountain (Darren Aronofsky, 2006)

Źródło / The Fountain (Darren Aronofsky, 2006)

Wykorzystując klasyczny dla science-fiction motyw szalonego naukowca Aronofsky przedstawia historię o sile miłości i nieuchronności śmierci. Reżyser stosuje trzy płaszczyzny czasowe, przy czym jednak główny wątek rozgrywa się we współczesności i opowiada o pewnym naukowcu, próbującym ratować nieuleczalnie chorą żonę. Eksperymenty prowadzone na zwierzętach mają doprowadzić do stworzenia leku na raka, a co za tym […]

 Mariusz Czernic

Truposz / Dead Man (Jim Jarmusch, 1995)

Truposz / Dead Man (Jim Jarmusch, 1995)

Autor takich nowatorskich dzieł jak „Poza prawem” (1986) i „Mystery Train” (1989) w połowie lat 90. przetworzył westernową specyfikę na posępne, elegijne i poetyckie kino o powolnym umieraniu człowieka. Powstał film, który korzystając z ikonografii westernu prezentuje podróż na Zachód jako wędrówkę przez życie, a finałem tej wędrówki musi być śmierć. W rytm gitarowych kompozycji […]

 Agata Malinowska

Pociąg (Jerzy Kawalerowicz, 1959)

Pociąg (Jerzy Kawalerowicz, 1959)

Ujmując rzecz złośliwie – z polskim kinem jest trochę jak z narodową reprezentacją piłkarską. Kiedyś byliśmy wielcy, a teraz bywamy tylko nieźli. Dzięki Lankoszowi, Wajdzie i Smarzowskiemu, rok 2009 przejdzie zapewne do historii jako pełen kinematograficznych smakołyków, których miejscowi twórcy ostatnio nam skąpią. Niestety obejrzany przeze mnie przed dwoma dniami „Pociąg” Kawalerowicza, mający na karku […]

 Agata Malinowska

Sanatorium pod klepsydrą (Wojciech Jerzy Has, 1973)

Sanatorium pod klepsydrą (Wojciech Jerzy Has, 1973)

Bruno Schulz jest naszą małą, lokalną osobliwością – pisarzem o wyobraźni przekraczającej wszelkie granice i barokowym, oszałamiającym stylu. Cały jego dorobek beletrystyczny to dwa chude tomiki opowiadań oraz powieść, która próbowała się wydarzyć. Schulzowska proza – mistrzowsko odmalowane, barwne wizje, wyrosłe ze wspomnień i fantazji – może się wydawać zbyt surrealistyczna, a może też zbyt […]