Michał Kómoch

Obywatel Kane / Citizen Kane (Orson Welles, 1941)

Obywatel Kane / Citizen Kane (Orson Welles, 1941)

Obywatel Kane przez wielu krytyków uważany jest za jeden z najlepiej zrealizowanych amerykańskich filmów. Te opus magnus Hollywood nakręcił 25-letni debiutant, niejaki Orson Welles. Film wywołał jeden z największych skandali w Ameryce lat 40. Próbowano nie dopuścić do jego dystrybucji, usiłowano zniszczyć wszystkie kopie, toczono batalie sądowe o zakaz wyświetlania. A to wszystko dlatego, że […]

 Mariusz Czernic

Debiuty filmowe

Debiuty filmowe

Wszystkich filmowców łączy jedno – każdy ma na swoim koncie debiutancki film, którym próbował zaistnieć w elitarnym świecie kina. Niektórzy już na początku drogi twórczej doskonale wiedzieli w jakim kierunku chcieli podążyć. Inni podjęli poszukiwania, które zaprowadziły ich na szczyt lub pogrążyły w otchłani zapomnienia. Nieliczni zdobyli bezgraniczne zaufanie widzów i krytyków, większość musiała jednak […]

 Mariusz Czernic

Dama z Szanghaju / The Lady from Shanghai (Orson Welles, 1947)

Dama z Szanghaju / The Lady from Shanghai (Orson Welles, 1947)

Wczesne dokonania Orsona Wellesa, takie jak Obywatel Kane i Wspaniałość Ambersonów, doceniane są przez krytyków i zajmują wysoką pozycję wśród najważniejszych dzieł w historii kinematografii. Nie dziwię się, bo to naprawdę wartościowe filmy, nowatorskie pod względem prowadzenia narracji i eksperymentów z kamerą, a także opowiadające interesujące historie z życia wzięte. Lubię również czarne kryminały z lat […]

 Mariusz Czernic

To niesprawiedliwe życie. Dramat filmowy

To niesprawiedliwe życie. Dramat filmowy

Dramat filmowy opowiada zwykle o zmaganiu się z przeciwnościami losu, w trudnych warunkach, w czasach i miejscach, gdzie panuje ludzka głupota, nienawiść, chciwość, korupcja, nietolerancja. Bohaterami są ludzie ciężko doświadczeni przez życie, np. tacy, którzy stracili kogoś bliskiego albo doznali uszczerbku na zdrowiu (nieuleczalna choroba, kalectwo), albo byli ofiarami przemocy, gwałtu, niesprawiedliwości. Można wyróżnić podgatunki, […]

 Mariusz Czernic

Dotyk zła / Touch of Evil (Orson Welles, 1958)

Dotyk zła / Touch of Evil (Orson Welles, 1958)

Umiejętności Orsona Wellesa w tworzeniu niesztampowych, nowatorskich filmów są niepodważalne, ale niewiele jest jego aktorskich kreacji zasługujących na zachwyt i pochwały. Welles często przyjmował role dla pieniędzy by sfinansować własne projekty, które odstraszały hollywoodzkich producentów zbyt radykalnym odejściem od standardowych reguł rządzących filmowym językiem. Jego autorskie filmy nie cieszyły się powodzeniem publiczności, szczególnie w Stanach, […]