Adrian Kaczyński

Miłość / Amour (Michael Haneke, 2012)

Miłość / Amour (Michael Haneke, 2012)

Głównymi bohaterami „Miłości” jest zwyczajne małżeństwo w podeszłym wieku, z kilkudziesięcioletnim stażem. Razem spędzają większość czasu oddając się wspólnym pasjom. To, wydawałoby się, cudowne przemijanie życia przerywa choroba Anne, która staje się wyzwaniem dla jej męża. Michael Haneke bez skrupułów przedstawia nam historię miłości wystawionej na wielką próbę i to nie na jej początku, ale […]

 Adrian Kaczyński

Pianistka / La Pianiste (Michael Haneke, 2001)

Pianistka / La Pianiste (Michael Haneke, 2001)

Mimo, że Michael Haneke to klasa sama w sobie, to za „Pianistkę” zabierałem się jak pies do jeża. Miałem złe przeczucia co do tego filmu, ale jak się okazało niezbyt słusznie. Mistrz Haneke w produkcji z 2001 roku po raz kolejny rozbiera na czynniki pierwsze pojęcie miłości. W przeciwieństwie do jego ostatniego dzieła – „Miłości”, […]

 Adrian Kaczyński

Reżyserzy, którzy inspirują

Reżyserzy, którzy inspirują

Każdy wielbiciel kina i autor bloga ma filmy i reżyserów, których uwielbia. Nie inaczej jest ze mną. Dlatego chcę Wam dzisiaj zaprezentować zestawienie geniuszy kina inspirujących mnie, często skłaniających do zadumy i refleksji, bądź zapewniających nieprzeciętną rozrywkę. Nie są oni autorami typowego kina rozrywkowego. Mają bowiem swój niepowtarzalny styl i oryginalną myśl widoczną w każdym […]

 Aneta Dynowska

Miłość / Amour (Michael Haneke, 2012)

Miłość / Amour (Michael Haneke, 2012)

„Miłość” to nowy film cenionego przeze mnie, niemieckiego reżysera, Michaela Hanekego. Ten prosty tytuł doceniono m.in. na festiwalu w Cannes, gdzie twórca odebrał Złotą Palmę za „Najlepszy Film”, czy Oscara za „Najlepszy Film Nieanglojęzyczny” w Dolby Theatre. Dzieło można podziwiać za niejednoznaczność, prostotę i skromność, którymi można określić samo uczucie, które nadano w tytule obrazu. […]

 Agata Malinowska

Siódmy kontynent / Der Siebente Kontinent (Michael Haneke, 1989)

Siódmy kontynent / Der Siebente Kontinent (Michael Haneke, 1989)

Należy uczyć się od mistrzów – Michael Haneke, jak Dostojewski, temat znalazł w gazecie. „Siódmy kontynent” to wariacja na temat autentycznego zbiorowego samobójstwa pewnej austriackiej rodziny. Wariacja surowa i nieprzyjemna. I tajemnicza, gdyż już w swoim kinowym debiucie Haneke rozpoczął konsekwentnie później realizowaną politykę nie udzielania widzowi wyjaśnień. Posadzeni na tylnym siedzeniu samochodu, wraz z […]