Mariusz Czernic

Reżyserzy – subiektywny ranking

Reżyserzy – subiektywny ranking

Dawniej reżyserzy odpowiadali tylko za inscenizację i pracę z aktorami, natomiast za montaż odpowiedzialny był producent – reprezentant wytwórni. Obecnie reżyserzy mają większą swobodę, sami uczestniczą przy montażu, stąd często we współczesnych filmach montaż jest bardziej twórczy, z zaburzoną chronologią. Na mojej liście najlepszych reżyserów nie ma innowatorów, którzy tworzą artystyczne dzieła pełne filozofii i […]

 Mariusz Czernic

Aktorzy, co nie umieją mówić, czyli zwierzęta w filmach

Aktorzy, co nie umieją mówić, czyli zwierzęta w filmach

Człowieka można poznać po tym jak traktuje zwierzęta. Ten fakt często jest wykorzystywany w filmach po to, by w prosty sposób scharakteryzować jakąś postać, np. w filmie Śmiertelne polowanie (1981) obserwujemy pościg Lee Marvina za Charlesem Bronsonem, jednak scena, w której Ed Lauter źle traktuje psa wyraźnie wskazuje, że to on jest największym złoczyńcą, a […]

 Mariusz Czernic

Kino globalne – 12 najlepszych filmów świata

Kino globalne – 12 najlepszych filmów świata

Ostatnio częstym przedmiotem dyskusji był opublikowany przez magazyn Sight & Sound ranking najlepszych filmów świata. I po raz kolejny krytycy i ludzie filmu próbowali przekonać wszystkich, że Obywatel Kane, Osiem i pół i 2001: Odyseja kosmiczna to dzieła wybitne. A przecież w niczym nie są lepsze na przykład od Rambo czy Terminatora. Znawcy biorący udział […]

 Mariusz Czernic

Dobrzy, źli i brzydcy – najlepsze spaghetti westerny

Dobrzy, źli i brzydcy – najlepsze spaghetti westerny

Gdy Sergio Leone bez wiedzy Akiry Kurosawy przerobił jego Straż przyboczną (1961) na western nie mógł przypuszczać, że rozpoczyna właśnie nowy nurt w historii kina gatunkowego. Ale upływ czasu pokazał, że Leone stworzył nowy gatunek, mimo iż zaczerpnął fabułę z dalekiej Azji. Spaghetti westerny były ostro krytykowane przez recenzentów, ale chętnie oglądane przez widzów mniej […]

 Mariusz Czernic

Film przygodowy. Awanturnicy i poszukiwacze

Film przygodowy. Awanturnicy i poszukiwacze

Czy istnieje jakiś przepis na dobry film przygodowy? Trudno powiedzieć, bo jak sugeruje poniższy ranking produkcje są różne, od komediowych, typowo rozrywkowych do poważnych dramatów osadzonych w historycznych czasach. Jednak większość opisanych produkcji to lekkie filmy dostarczające rozrywki i emocji, poprawiające humor. Bo im sceny na ekranie bardziej nieprawdopodobne, tym lepiej można przez nie przebrnąć, […]

 Mariusz Czernic

Miasto żywej śmierci / Paura nella città dei morti viventi (Lucio Fulci, 1980)

Miasto żywej śmierci / Paura nella città dei morti viventi (Lucio Fulci, 1980)

Horror to bardzo stary, ale wciąż popularny gatunek filmowy. Już w epoce kina niemego wykorzystywano efektowną charakteryzację by wywołać u odbiorców uczucie strachu. Specjalistą od metamorfozy był sto lat temu Lon Chaney zwany „Człowiekiem o tysiącu twarzy”. Przez lata tworzyły się różne odmiany gatunku: filmy wampiryczne, ghost story, monster movie i inne. Gdy amerykański twórca […]

 Mariusz Czernic

Czarny kot / Il Gatto nero (Lucio Fulci, 1981)

Czarny kot / Il Gatto nero (Lucio Fulci, 1981)

Przełom lat 70. i 80. to najlepszy etap w twórczości Lucio Fulciego. To właśnie wtedy zrealizował filmy, który uczyniły z niego mistrza horroru gore. Czarny kot nie zyskał wielkiego uznania, ale też jest dowodem na to, że włoski mistrz był wówczas w bardzo dobrej formie. Film jest bardzo swobodną adaptacją noweli Edgara Allana Poe (ale […]

 Mariusz Czernic

Siedem czarnych nut / Sette note in nero (Lucio Fulci, 1977)

Siedem czarnych nut / Sette note in nero (Lucio Fulci, 1977)

Pięć lat po zrealizowaniu swojego opus magnum, Lucio Fulci nakręcił swoje drugie ważne dzieło, przyczyniając się coraz bardziej do popularności włoskiej odmiany kryminału zwanej giallo. Tym razem Fulci uczynił główną bohaterką cudzoziemkę poznającą uroki Toskanii, a w fabule powraca do roku 1972, kiedy to kontrowersje wywołane jego filmem Nie torturuj kaczuszki doprowadziły do tego, że […]

 Mariusz Czernic

Nie torturuj kaczuszki / Non si sevizia un paperino (Lucio Fulci, 1972)

Nie torturuj kaczuszki / Non si sevizia un paperino (Lucio Fulci, 1972)

W małym włoskim miasteczku życie toczy się spokojnym rytmem. Matki zajmują się domem, ojcowie pracują by utrzymać swoje rodziny, a dzieci dzielą czas między naukę i zabawę. Ta codzienna rutyna zostaje przerwana, gdy ginie dziecko, potem zaś zostają znalezione zwłoki następnego. Wkrótce staje się jasne, że w mieście zadomowił się seryjny morderca i na spokojną […]

 Mariusz Czernic

Lucio Fulci. Wizjoner estetyki gore

Lucio Fulci. Wizjoner estetyki gore

Włoski scenarzysta i reżyser, Lucio Fulci (1927-96), debiutował w 1959, ale jego drapieżny styl mógł się rozwinąć dopiero w latach 70-tych. Przez pierwsze 10 lat kręcił niemal wyłącznie komedie, pierwszy thriller zrealizował w 1969 roku (Una sull’altra), a zapowiedzią jego agresywnego stylu był western Czas masakry z 1966. Zanim stał się bezkompromisowym twórcą horrorów tworzył […]