Mariusz Czernic

Wysoki stopień przestępczości / La Polizia incrimina la legge assolve (Enzo G. Castellari, 1973)

Wysoki stopień przestępczości / La Polizia incrimina la legge assolve (Enzo G. Castellari, 1973)

Pierwsze spotkanie Castellariego z Frankiem Nero przyniosło spektakularny sukces finansowy i dobre oceny wśród miłośników kina sensacyjnego. Za granicą próbowano go sprzedać pod tytułem Marsylski łącznik, co w połączeniu z nazwiskiem Fernando Reya nasuwało skojarzenia z oscarowym filmem Williama Friedkina. Ale osoby oczekujące powtórki z Francuskiego łącznika (1971) mogą być bardzo pozytywnie zaskoczone. Lata 70. […]

 Mariusz Czernic

Gdzie jesteś, Amando / Gone Baby Gone (Ben Affleck, 2007)

Gdzie jesteś, Amando / Gone Baby Gone (Ben Affleck, 2007)

Co łączy Bena Afflecka i Clinta Eastwooda poza tym, że obaj są aktorami grającymi przeważnie jednym grymasem twarzy? Obaj wyreżyserowali ekranizację powieści Dennisa Lehane’a – Eastwood Rzekę tajemnic, Affleck Gdzie jesteś, Amando. I co więcej obaj stworzyli znakomity film, w którym kryminalne śledztwo ustępuje miejsca moralitetowi odkrywającemu przed widzem ludzkie dramaty, pragnienia, sekrety, ułomności. Często […]

 Agata Malinowska

Siedem / Se7en (David Fincher, 1995)

Siedem / Se7en (David Fincher, 1995)

Nareszcie uzupełniłam lukę w kinematograficznym wykształceniu, oglądając „Siedem” (śmiejcie się, śmiejcie). Naprawdę trudno uwierzyć, iż ten ultramroczny, turpistyczny film jest dziełem tego samego reżysera, co lukrowany „Benjamin Button”. Nie zmienia to sytuacji, że obu tych filmów nie lubię tak samo, nawet jeśli nienawiść do „Benjamina…” podszyta jest pogardą, a do „Siedem” – niekłamanym podziwem. Zacznijmy […]