Adrian Kaczyński

4. piętro / Planta 4ª (Antonio Mercero, 2003)

4. piętro /  Planta 4ª (Antonio Mercero, 2003)

Tytułowe „4. piętro” to miejsce należące do oddziału onkologicznego hiszpańskiego szpitala dziecięcego. Bohaterami są „łysole” – młodzi pacjenci przebywający na oddziale. Żyją z dnia na dzień  przeżywając dramaty, radości, rozczarowania nie przejmując się przyszłością. Filmowy scenariusz oparty jest na sztuce teatralnej, a zarazem na prawdziwych przeżyciach Alberta Espinosy. Mam mieszane odczucia względem tego filmu. Z […]

 Przemysław Sopocko

Vicky Cristina Barcelona (Woody Allen, 2008)

Vicky Cristina Barcelona (Woody Allen, 2008)

Dziś, będzie o filmie, nakręconym w bliskiej mojemu sercu Hiszpanii. Ale też nie do końca Hiszpanii, ponieważ Barcelona, gdzie dzieje się akcja tegoż obrazu, akcentuje swoją odrębność. O tym będzie później. Teraz przejdę do okoliczności odbioru dzieła. W 2009 r., dostałem zaproszenie do Hiszpanii, a dokładniej Madrytu, żeby spędzić tam moje urodziny. Kolega (na potrzeby […]

 Mariusz Czernic

Vicky Cristina Barcelona (Woody Allen, 2008)

Vicky Cristina Barcelona (Woody Allen, 2008)

Woody Allen to naprawdę niesamowita osobowość – w ciągu 43 lat (1969-2012) zrealizował 43 filmy, wszystkie według własnych scenariuszy. Niewielu jest twórców tak konsekwentnie realizujących swoją największą pasję. Niepozorny z wyglądu człowiek okazał się reżyserem i scenarzystą kreatywnym, dowcipnym i inteligentnym, który potrafił nakręcić zarówno lekki film rozrywkowy jak i nieco bardziej ambitne kino psychologiczne. […]

 Agata Malinowska

Co nas kręci, co nas podnieca / Whatever Works (Woody Allen, 2009)

Co nas kręci, co nas podnieca / Whatever Works (Woody Allen, 2009)

Tę notkę powinien właściwie napisać jakiś specjalista od Allena, a nie ignorancka gąsienica, taka jak ja. Nieprawdaż? No cóż, skoro te protony skąpią swego znawstwa, chwytam za pióro nie bacząc na konsekwencje. Główny bohater „Whatever works”, Boris Yellnikoff, jest podstarzałym, zgryźliwym intelektualistą (zapewne typ allenowski, ale skąd ja mogę to wiedzieć). Ten profesjonalny maruda, hipochondryk, […]

 Klaudia Wesołek

Sensualne doświadczenie filmu – Jasminum (Jan Jakub Kolski, 2004)

Sensualne doświadczenie filmu – Jasminum (Jan Jakub Kolski, 2004)

„Mam sceptyczny stosunek do polskiej tradycji filmowej, ponieważ nie potrafię odnaleźć dla siebie miejsca, w którym mógłbym być częścią polskiego kina. Jestem konsekwencją jego rozwoju, ale zjawiskiem osobnym. Tak siebie postrzegam.” Jan Jakub Kolski kojarzony jest przez wielu widzów z filmami takimi jak: Jańcio Wodnik czy Historia kina w Popielawach. Te dwa filmy, nie licząc […]