Adrian Kaczyński

7 psychopatów / Seven Psychopaths (Martin McDonagh, 2012)

7 psychopatów / Seven Psychopaths (Martin McDonagh, 2012)

Głównym bohaterem „7 psychopatów” jest irlandzki scenarzysta Marty (Colin Farrell), któremu brakuje weny do przygotowania koncepcji nowego filmu. Z pomocą przychodzi jego dobry kumpel Billy (Sam Rockwell) trudniący się kradzieżą psów. Nieszczęśliwy traf chce, że Billy wraz ze współpracującym Hansem (Christopher Walken) porywają pupila miejscowego gangstera Charliego (Woody Harrelson). Najnowsza produkcja McDonagha uważana jest za […]

 Adrian Kaczyński

Boski chillout / Pineapple Express (David Gordon Green, 2008)

Boski chillout / Pineapple Express (David Gordon Green, 2008)

„Boski chillout” sygnowany jest podpisem, iż tworzyli go Ci sami ludzie co świetnego „Supersamca”. Jednak brak głównej postaci w osobie reżysera robi ogromną różnicę i nie pozwala na osiągnięcie równie wielkiego sukcesu. Greg Motolla ma smykałkę do robienia zabawnych komedii, czego dowodem jest wcześniej wspomniany „Supersamiec”, czy „Adventureland” i „Paul”. Do reżyserii „Boskiego chilloutu” zatrudniono […]

 Adrian Kaczyński

Sztanga i cash / Pain & Gain (Michael Bay, 2013)

Sztanga i cash / Pain & Gain (Michael Bay, 2013)

Postanowiłem tym razem jednak przestrzec co poniektórych przed stratą czasu. Chociaż wiem, że ktoś i tak zaryzykuje skoro i ja jakoś dałem rade przebrnąć przez „Sztanga i cash” ;) W pełni świadomie apeluje – Nie idźcie tą drogą! Michaelowi Bay’owi znanemu z całkiem dobrych i przystępnych filmów rozrywkowych tym razem nie wyszło. Jego komedia, a […]

 Adrian Kaczyński

Millerowie / We’re the Millers (Rawson Marshall Thurber, 2013)

Millerowie / We’re the Millers (Rawson Marshall Thurber, 2013)

Wbrew pozorom nie jest to komedia familijna dla całej rodziny, tylko uprzedzam ;). Fabuła „Millerów” opowiada o czwórce ludzi, włącznie z dilerem Davidem (Jason Sudeikis), którzy zostają przez niego zwerbowani na prędce, w celu dokonania gigantycznego przemytu. Oczywiście muszą zagrać zgraną rodzinkę udającą się na wakacje. Za matkę robi striptizerka (Jennifer Aniston), córkę odgrywa zbuntowana […]

 Adrian Kaczyński

Wilk z Wall Street / The Wolf of Wall Street (Martin Scorsese, 2013)

Wilk z Wall Street / The Wolf of Wall Street (Martin Scorsese, 2013)

Martin Scorsese to już żywa legenda kina światowego. W swojej filmografii ma już wiele kultowych produkcji, a co najważniejsze rozwija się i uczy wraz z rozkwitem kinematografii. Nie pozostając w tyle za najnowszymi trendami poczynił w ostatnim roku kino typowo rozrywkowe mające jednak jego charakterystyczny sznyt, który dodaje mu stylowości i pewnego rodzaju wdzięku. W […]

 Adrian Kaczyński

Brud / Filth (Jon S. Baird, 2013)

Brud / Filth (Jon S. Baird, 2013)

Choć to dopiero drugie pełnometrażowe ‚dziecko’ Jona S Birda, to czuć w nim pewnego rodzaju wyrachowanie i rzetelność jakby miał na koncie setki produkcji. Co ciekawe wziął sobie na tapetę niełatwy materiał, bo powieść Irvina Welsha „Ohyda”, której rzekomo nie da się opowiedzieć w kinie (zresztą podobnie było z jego „Trainspotting”). Jak widać przy odrobinie […]

 Adrian Kaczyński

Obywatel roku / Kraftidioten (Hans Petter Moland, 2014)

Obywatel roku / Kraftidioten (Hans Petter Moland, 2014)

Oglądając brutalny, dosadny i poważny początek „Obywatela roku” można zwątpić w to, że z tego filmu uda się jeszcze zrobić komedię. Na szczęście wszystko w odpowiednim momencie pięknie się zazębia, więc z rąk Molanda otrzymujemy interesującą niespodziankę, której rozpakowywanie daje wiele przyjemności, powoduje wzrost napięcia i ciekawości. Przedzierając się przez kolejne warstwy opakowania nie pojawia […]

 Przemysław Sopocko

Hot Fuzz – Ostre psy / Hot Fuzz (Edgar Wright, 2007)

Hot Fuzz – Ostre psy / Hot Fuzz (Edgar Wright, 2007)

Film „Hot Fuzz. Ostre psy”, to angielska komedia surrealistyczno-policyjna, której twórcy wg legendy, obejrzeli 100 filmów akcji, w celu zdobycia inspiracji do powstania scenariusza. Z reżyserię, odpowiada Edgar Wright, urodzony w 1974 r. w Poole, Dorset. Byłem w Dorset i przyznam, iż jest to bardzo inspirujące hrabstwo. Znajduje się tam miasto Bournemouth, w którym Wright […]

 Mariusz Czernic

Partnerska rozgrywka / Two Hands (Gregor Jordan, 1999)

Partnerska rozgrywka / Two Hands (Gregor Jordan, 1999)

Infiltrowanie gangsterskiego świata, jakie z nutą sarkazmu i czarnego humoru przedstawili niegdyś Martin Scorsese, Quentin Tarantino i Guy Ritchie, znalazło swoje odzwierciedlenie na drugim końcu świata – w dalekiej Australii. Natura kryminalistów jest parszywa niezależnie od kraju i taki sam brak skrupułów cechuje złoczyńców w Australii, Wielkiej Brytanii i USA. Partnerska rozgrywka Gregora Jordana to […]

 Mariusz Czernic

Morderca mieszka pod 21 / L’Assassin habite… au 21 (Henri-Georges Clouzot, 1942)

Morderca mieszka pod 21 / L’Assassin habite… au 21 (Henri-Georges Clouzot, 1942)

Debiut Clouzota to komedia kryminalna przenosząca formułę angielskiego kryminału w stylu Agaty Christie w realia Francji, która wówczas znajdowała się pod niemiecką okupacją. Reżyser będący także współscenarzystą obrazu przeniósł historię z Londynu do Paryża (akcja literackiego pierwowzoru, autorstwa belgijskiego pisarza Steemana, rozgrywa się w Londynie), ale ani słowem nie wspomniał o toczącej się wojnie. W […]

 Mariusz Czernic

Zabity na śmierć / Murder by Death (Robert Moore, 1976)

Zabity na śmierć / Murder by Death (Robert Moore, 1976)

Dramaturg i scenarzysta Neil Simon za pośrednictwem innego pisarza Trumana Capote’a zaprasza na kolację połączoną z morderstwem. Reżyser Robert Moore zaprasza na komedię połączoną z kryminałem, a groteskę i absurd z makabryczną fabułą. Wydaje mi się, że właściwym twórcą filmu jest Neil Simon, ponieważ jego prześmiewczy, ironiczny scenariusz oraz błyskotliwe dialogi i absurdalne dowcipy są […]

 Mariusz Czernic

Maskarada szpiegów / Masquerade (Basil Dearden, 1965)

Maskarada szpiegów / Masquerade (Basil Dearden, 1965)

W jednej scenie filmu Jack Hawkins mówi, że tęskni za wojną, bo na wojnie było łatwiej, gdyż każdy wiedział kto jest dobry, a kto zły. We współczesnym świecie, a szczególnie w środowisku tajnych agentów nie wiadomo, komu można ufać i do kogo należy strzelać. I tak też jest w tym filmie. W połowie lat 60. […]