Mariusz Czernic

Lampart / Il Gattopardo (Luchino Visconti, 1963)

Lampart / Il Gattopardo (Luchino Visconti, 1963)

Po zrealizowaniu ambitnego dramatu „Rocco i jego bracia” (1960) pochodzący z arystokratycznej rodziny Luchino Visconti przygotował wystawne, kosztowne i wysmakowane plastycznie arcydzieło. Historyczno-kostiumowy sycylijski spektakl przenosi widzów do epoki Risorgimento – czasów rewolucji Garibaldiego, której celem było zjednoczenie Włoch. Tak jak w Japonii nastał zmierzch samurajów tak we Włoszech arystokracja utraciła dawne wpływy, a jej […]

 Agata Malinowska

Słodkie życie / La dolce vita (Federico Fellini, 1960)

Słodkie życie / La dolce vita (Federico Fellini, 1960)

Pisanie o Słodkim życiu świadczy o zepsuciu obyczajów. Cóż bowiem nowego może wymyślić jakiś tam widz, gdy temat rozpracowały już najtęższe głowy wśród filmowych krytyków. Reżyserowie zaś – być może mniej skłonni do gadania – wciąż dają wyraz aprobacie dla Federico Felliniego, wplatając postmodernistyczne tropy do swych filmów. Słuszniej jest darować sobie refleksje, lub przynajmniej […]

 Karolina Łachmacka

Księżna / The Duchess (Saul Dibb, 2008)

Księżna / The Duchess (Saul Dibb, 2008)

Przyznaję się bez bicia – filmy kostiumowe o miłości to jeden z moich ulubionych, jeżeli nie najbardziej ukochany gatunek. Być może wynika to z cech mojej osobowości (całkiem prawdopodobne…), lecz zdecydowanie nie o tym chcę dziś napisać. „Księżną” (2008) chciałam obejrzeć już dawno i miałam ku temu wiele okazji, ale żadna z zaistniałych sposobności nie […]

 Karolina Łachmacka

Królewska faworyta / La putain du roi (Axel Corti, 1990)

Królewska faworyta / La putain du roi (Axel Corti, 1990)

Dobry film kostiumowy z ciekawie zarysowanym wątkiem miłosnym to w moim odczuciu żaden banał. Piękne stroje czy też udana scenografia to jednak nie wszystko, co buduje idealny melodramat rodem z historycznych dla nas czasów. Wiedzieli o tym twórcy „Królewskiej faworyty” (1990) Axela Cortiego. Melodramat ten przedstawia historię romansu króla Piemontu Vittorio Amadeo (w tej roli […]

 Mariusz Czernic

Franciszek, kuglarz boży / Francesco, giullare di Dio (Roberto Rossellini, 1950)

Franciszek, kuglarz boży / Francesco, giullare di Dio (Roberto Rossellini, 1950)

Ze względu na osobę Roberta Rosselliniego film bywa zaliczany do grupy dzieł neorealistycznych. Spora ilość humoru wprowadza jednak trochę wątpliwości co do takiej klasyfikacji. To filmowa groteska pokazująca losy św. Franciszka w sposób alegoryczny, przeszarżowany, wzruszająco zabawny. Celem twórców było stworzenie mocnego kontrastu między franciszkanami a resztą społeczeństwa. Dzięki tym dysproporcjom czyny żyjących w ubóstwie […]

 Mariusz Czernic

Dzień bestii / El día de la bestia (Álex de la Iglesia, 1995)

Dzień bestii / El día de la bestia (Álex de la Iglesia, 1995)

Po sukcesie Dziecka Rosemary i kilku brytyjskich ‚horrorów diabelskich’ gatunek satanistycznych thrillerów osiągnął apogeum w latach 70, gdy powstały silnie inspirujące i trudne do zapomnienia klasyczne pozycje gatunku: Egzorcysta i Omen. Kolejna dekada to czas horrorów komediowych, które udowadniały, że można się śmiać z własnych lęków (przykładem może być Amerykański wilkołak w Londynie). Hiszpański reżyser […]

 Patryk Karwowski

Odgłosy / Suspiria (Dario Argento, 1977)

Odgłosy / Suspiria (Dario Argento, 1977)

Bardzo długo odwlekałem seans. Od początku byłem zachwycony oglądając kadry, jednocześnie wiedziałem, że do tytułu muszę podejść na spokojnie. Gdy wszystkie warunki zostały spełnione i w końcu zasiadłem do tak wyczekiwanego filmu, ręce mi opadły po kilku pierwszych wypowiedzianych kwestiach. Przerwałem. Zacząłem ponownie dnia następnego, tym razem z oryginalnym włoskim językiem. Gdybym oglądał z angielskim […]

 Mariusz Czernic

Kamorysta / Il Camorrista (Giuseppe Tornatore, 1986)

Kamorysta / Il Camorrista (Giuseppe Tornatore, 1986)

„Kamoryści kierują się mózgiem, a nie sercem” – mówi Profesor z Vesuviano i na jego przykładzie debiutujący reżyser pokazuje, że nawet osoby kierujące się rozumem mogą popaść w obłęd, jeśli wyłączą całkowicie swoje uczucia. Kamorysta to kino mafijne, a Tornatore jak na Sycylijczyka przystało musiał wiedzieć sporo na temat działających na południu Włoch organizacji mafijnych. […]

 Adrian Kaczyński

Chłopiec na rowerze / Le Gamin au vélo (Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, 2011)

Chłopiec na rowerze / Le Gamin au vélo (Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, 2011)

„Chłopiec na rowerze” jest melancholijnym obrazem ukazującym dramat młodego Cyrila (Thomas Doret) porzuconego bez skrupułów przez ojca (Jérémie Renier), który planuje ułożyć swoje życie w pojedynkę. Chłopiec przebywając w domu dziecka nie potrafi pogodzić się z tym, że wyrodny ojciec nie chce go znać, więc ucieka kilkukrotnie by go za wszelką cenę odnaleźć. Podczas jednej […]

 Adrian Kaczyński

Serpico (Sidney Lumet, 1973)

Serpico (Sidney Lumet, 1973)

Frank Serpico (Al Pacino) od dziecka marzył by zostać gliniarzem. Szkołę policyjną kończy z wyróżnieniem, ale gdy przychodzi mu strzec prawa na nowojorskich ulicach dostrzega, że jest bezsilny, bo koledzy po fachu nie traktują swojej pracy jako życiową misję, czy powołanie. Idealista Serpico nie może znieść otaczającej go korupcji wśród policjantów pozbawionych jakiejkolwiek moralności, więc […]

 Michał Vorbrodt

Western: Spaghetti vs. Burger

Western: Spaghetti vs. Burger

Gdyby ktoś, rok temu, rzekł do mnie „Michale, za rok pokochasz westerny, będziesz oglądać je w ilościach hurtowych”, to prychnąłbym mu w twarz, odpowiadając „postradałeś zmysły, głupcze!”. Gatunek ten kojarzył mi się do tej pory z długimi, niedzielnymi popołudniami, kiedy ogląda się je z braku innych zajęć. Widok spoconych, brudnych twarzy tylko pogłębia uczucie dyskomfortu, […]

 Adrian Kaczyński

Samsara (Ron Fricke, 2011)

Samsara (Ron Fricke, 2011)

Będąc miłośnikiem podróży, czy geografii często poświęcam czas oglądaniu przeróżnych zdjęć z ciekawych lokalizacji całego świata oraz pięknych plenerów. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z czymś podobnym w kinie (oczywiście nie licząc dokumentalnych ciekawostek z Discovery, czy National Geographic). W dokumencie Samsara mamy wszystko co piękne dla oka i nie tylko. Ron Fricke zabiera nas […]

1 2 3 9