Sylwia

Siódma pieczęć / Det sjunde inseglet (Ingmar Bergman, 1957)

Siódma pieczęć / Det sjunde inseglet (Ingmar Bergman, 1957)

Rozpoczynający się wersetem z Apokalipsy św. Jana („A kiedy Baranek otworzył siódmą pieczęć, nastało w niebie milczenie na pół godziny…”), znakomity czarno-biały film jest jednym z ważniejszych osiągnięć w dorobku wybitnego szwedzkiego reżysera – Ingmara Bergmana. Niezwykłe dzieło o licznych walorach artystycznych, religijnych i filozoficznych należy do kanonu najbardziej rozpoznawalnych filmów o tematyce egzystencjalnej. Obok […]

 Michał Kómoch

Czarownice / Häxan (Benjamin Christensen, 1922)

Czarownice / Häxan (Benjamin Christensen, 1922)

Nakręcony w 1922 roku przez duńskiego reżysera Benjamina Christensena „Häxan” przenosi widza w świat średniowiecznych wyobrażeń o diabłach, wiedźmach i czarnej magii. Na poły dokument, na poły szalona i okrutna senna wizja inkwizytora, a przede wszystkim doskonały film, który mimo upływu lat wcale nie stracił na atrakcyjności. Jest to bodajże jedyna ekranizacja „Młota na czarownice”, […]

 Karol Janusz

Ingmar Bergman

Ingmar Bergman

Ingmar Bergman urodził się 14 lipca 1918 roku w Upssali, mieście położonym we wschodniej części Szwecji, będąc jednym z trójki dzieci Erika i Karin Bergman. Studiował literaturę i sztukę na Uniwersytecie w Sztokholmie. W okresie studiów rozpoczyna się działalność teatralna Bergmana, która z biegiem czasu zamienia się w pracę scenarzysty w działającej do dziś wytwórni […]

 Karol Janusz

Siódma Pieczęć / Det sjunde inseglet (Ingmar Bergman, 1957)

Siódma Pieczęć / Det sjunde inseglet (Ingmar Bergman, 1957)

Spór o istnienie Boga to kwestia rozważana od bardzo dawna, a samo stworzenie religijnych ideologii (mniej lub bardziej prymitywnych) sprokurowało próby negacji sakralnie ukonstytuowanego stanu rzeczy. Abstrahując od nakreślonego w pierwszym zdaniu pytania (którego rozstrzygania nie mam kompetencji się podejmować), warto zwrócić się w kierunku wątpliwości dotyczącej samego powstania religii oraz jej roli w życiu […]

 Michał Vorbrodt

Kung Fury (David Sandberg, 2015)

Kung Fury (David Sandberg, 2015)

Oto historia filmu w pigułce: było kilku kolesi w kamizelkach do garnituru, z zegarkami na łańcuszkach i oni robili filmy. Ponieważ coś tam na teatrze się znali, to angażowali aktorów do odgrywania swoich ról przed dziwnymi skrzynkami na trójnogach. I to był zawód ekskluzywny, bo rzadki i ekscentryczny, bo kosztowny. Później, długo, monopol na twórczość […]

 Karolina Łachmacka

Polowanie / Jagten (Thomas Vinterberg, 2012)

Polowanie / Jagten (Thomas Vinterberg, 2012)

Z filmem Thomasa Vinterberga wiązałam dość duże nadzieje. Wszystko z powodu udziału Madsa Mikkelsena, którego kilka miesięcy wcześniej oglądałam jako tytułowego „Kochanka królowej”. Oba filmy różnią się praktycznie w każdym punkcie i niełatwo odnaleźć ich wspólny mianownik. Krytykom filmowym zapewne o wiele bardziej spodoba się poruszający dość trafnie temat o charakterze społecznym obraz Vinterberga, ja […]

 Adrian Kaczyński

Polowanie / Jagten (Thomas Vinterberg, 2012)

Polowanie / Jagten (Thomas Vinterberg, 2012)

Po rozwodzie Lucas (Mads Mikkelsen) zaczyna układać swoje życie na nowo. Wszystko zmierza w dobrym kierunku – jest lubianym przez dzieci opiekunem w przedszkolu, syn chce z nim zamieszkać oraz poznaje nową sympatię. Tę sielankę przerywa oskarżenie, które mimo nieposzlakowanej opinii nauczyciela odciska piętno na jego życiu. Nagonka lokalnej społeczności gotuje mu nie małe piekło, z […]

 Adrian Kaczyński

Stulatek, który wyskoczył przez okno i zniknął / Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann (Felix Herngren, 2013)

Stulatek, który wyskoczył przez okno i zniknął / Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann (Felix Herngren, 2013)

Skandynawskie kino miewa w swoich zbiorach bardzo ciekawe tytuły. Komedie nie stanowią zbyt licznej grupy, którą miałem okazję oglądać zapoznając się z kinematografią tamtego regionu Europy. Niniejszy film raczej nie zapisze się złotymi zgłoskami w historii i nie stanie się pozycją, którą trzeba koniecznie zobaczyć. „Stulatek, który wyskoczył przez okno i zniknął” wzbudza we mnie […]

 Adrian Kaczyński

We Are the Best! / Vi är bäst! (Lukas Moodysson, 2013)

We Are the Best! / Vi är bäst! (Lukas Moodysson, 2013)

Lukas Moodysson kupił mnie po raz kolejny. I po raz kolejny zrobił to poprzez przedstawienie w fascynujący sposób życia nastolatków i emocji im towarzyszących. Szwedzki reżyser musi mieć do tego niebywałą smykałkę, gdyż w jego wykonaniu filmy opowiadające właśnie o młodzieży są najbardziej przystępne. Wydają się przy tym także bardzo realną i przyziemną opowieścią, która […]

 Adrian Kaczyński

Turysta / Force Majeure (Ruben Östlund, 2014)

Turysta / Force Majeure (Ruben Östlund, 2014)

Gdy zewsząd docierają do ciebie same pochlebne opinie na temat filmu trudno nie oczekiwać spektakularnego widowiska. Nie mam tu na myśli fajerwerków technologicznych, czy wypasionego 3D i efektów specjalnych. Emocjonalnie miało mi dupę urwać! No, ale jakoś nie urwało. Tym większe rozczarowanie, że na ciężką i sensualną szermierkę z Östlundem się szykowałem, a ten dosyć […]

 Michał Vorbrodt

Gra / Play (Ruben Östlund, 2011)

Gra / Play (Ruben Östlund, 2011)

Dawno, od czasu Haneke i jego Funny Games, żaden film mnie tak nie poruszył. Nie zdenerwował, nie przestraszył, ani nie dał do myślenia. Tego mało, bo na dodatek był idealny pod każdym względem. Styl dokumentalizowany jeżył włosy na głowie a scena po scenie były dokładnie zaplanowane. Wrażenie dotkliwej realności powodowało nieświadome wciskanie się w fotel. […]

 Mariusz Czernic

Ingmar Bergman. Symbol kina ambitnego

Ingmar Bergman. Symbol kina ambitnego

Ingmar Bergman (1918-2007) przez wiele lat pracował na to, by stać się symbolem ambitnego kina. Prawie każdy zna to nazwisko i wie, z jakim kinem się kojarzy. Ale nie każdy oglądał jego filmy, obawiając się trudnych, męczących dla przeciętnego widza artystycznych wizji. Ja także przez wiele lat omijałem jego filmy szerokim łukiem. W końcu postanowiłem […]