Agata Malinowska

Sworn Virgin (Laura Bispuri, 2015)

Sworn Virgin (Laura Bispuri, 2015)

To już kolejny, po Przebaczeniu krwi, film prezentowany na Berlinale, który zajmuje się osobliwościami albańskiego prawa zwyczajowego – kodeksu Kanun. Bohaterka Sworn virgin to Mark – kobieta, która skorzystała z określonej w kodeksie możliwości ogłoszenia się mężczyzną. Osoby takie, w zamian za przysługujące mężczyznom prawa i męskie imię, muszą wyrzec się miłości i do końca […]

 Adrian Kaczyński

Nasze dzieci / À perdre la raison (Joachim Lafosse, 2012)

Nasze dzieci / À perdre la raison (Joachim Lafosse, 2012)

Mounir i Murielle to kolejna, zwyczajna zakochana para jakich na świecie wiele. Podejmują decyzję o wspólnej przyszłości, ślubie i dzieciach. Kosztem prywatności i intymności decydują się na życie w dostatku i luksusie u przybranego ojca Mounira, który pomógł jemu i jego siostrze w wyemigrowaniu z Maroka żeniąc się z ową siostrą dając im europejskie obywatelstwo. […]

 Adrian Kaczyński

Pod skórą / Under the Skin (Jonathan Glazer, 2013)

Pod skórą / Under the Skin (Jonathan Glazer, 2013)

Sporo czasu upłynęło zanim zdecydowałem się cokolwiek o tej produkcji napisać, bo „Pod skórą” jest niewdzięczne w charakteryzowaniu, czy szufladkowaniu. Zresztą zróżnicowanie ocen u innych blogerów jest dosyć wysokie, co wydaje się potwierdzać moją opinię. Nie wiem jak jest z innymi filmami Glazera, ale ten tytuł hipnotyzuje strasznie, jakby był dziełem, przy którym palce maczał […]

 Adrian Kaczyński

Wyspa kukurydzy / Simindis Kundzuli (George Ovashvili, 2014)

Wyspa kukurydzy / Simindis Kundzuli (George Ovashvili, 2014)

Im więcej filmów się ogląda tym łatwiej wyłapuje się pewne schematy bądź prawidłowości rządzące kinematografią. I tak: polski film wzbudza poruszenie kiedy jest o Holokauście, w stanach – jeśli traktuje o uprzedzeniach rasowych, albo dotyczy interwencji w Iraku, a w Gruzji, wygląda na to, że produkcja musi zawierać choć w niewielkim stopniu elementy konfliktu abchasko-gruzińskiego. […]

 Przemysław Sopocko

Prawdziwa historia / The World’s Fastest Indian (Roger Donaldson, 2005)

Prawdziwa historia / The World’s Fastest Indian (Roger Donaldson, 2005)

„Prawdziwa historia” (ang. „The World’s Fastest Indian”) z 2005 r. nie był choć w połowie tak znany jak filmy sir Petera Jacksona, ale warto zwrócić na niego uwagę. Kino w Nowej Zelandii, choć tradycją sięga początku XX w., rozwijać się poczęło dopiero pod koniec lat 70-tych za sprawą Rogera Donaldsona, czyli reżysera niniejszego filmu. Pochodzący […]

 Przemysław Sopocko

Wiatr buszujący w jęczmieniu / The Wind That Shakes the Barley (Ken Loach, 2006)

Wiatr buszujący w jęczmieniu / The Wind That Shakes the Barley (Ken Loach, 2006)

„Wiatr buszujący w jęczmieniu” (ang. „The Wind that shakes the Barley”) w reżyserii Kena Loacha to zwycięzca festiwalu w Cannes AD 2006. Jest to film, którego bez wprowadzenia historycznego nie da się zrozumieć, gdyż dotyczy Wolnego Państwa Irlandzkiego (ang. Irish Free State, irl. Saorstát Éireann) powstałego w wyniku wojny w 1922 r. Może jednak od […]

 Mariusz Czernic

Śmiertelne manewry / Southern Comfort (Walter Hill, 1981)

Śmiertelne manewry / Southern Comfort (Walter Hill, 1981)

Na południu Stanów Zjednoczonych, nad Zatoką Meksykańską, znajduje się Luizjana, obszar kolonizowany niegdyś przez Francuzów, potem sprzedany Amerykanom. Pełno tu bagien i lasów, które tworzą labirynt i dlatego nie jest to dobre miejsce dla turystów. Niewskazane jest podróżowanie po tych terenach bez zaufanego przewodnika i bez kompasu. Walter Hill pokazał południowców jako nieprzyjaznych tubylców, którzy […]

 Mariusz Czernic

Latarnia na końcu świata / The Light at the Edge of the World (Kevin Billington, 1971)

Latarnia na końcu świata / The Light at the Edge of the World (Kevin Billington, 1971)

Osoby, które mogły się czuć zawiedzione wizerunkiem zabawnych piratów w filmach o przygodach Jacka Sparrowa powinny sięgnąć po wyprodukowaną przez Kirka Douglasa adaptację powieści Juliusza Verne’a. Ten film pokazuje najgorsze i przez to najbardziej prawdziwe oblicze piratów, plądrujących statki, dokonujących grabieży, zachowujących się jak banda rozjuszonych zwierząt. Bandyci mórz portretowani są w filmach zwykle jako […]

 Mariusz Czernic

Niebezpieczna metoda / A Dangerous Method (David Cronenberg, 2011)

Niebezpieczna metoda / A Dangerous Method (David Cronenberg, 2011)

Wczesne filmy Cronenberga, takie jak „Dreszcze”, „Wścieklizna” i „Mucha” to produkcje niebezpiecznie balansujące na granicy dobrego smaku, odważne, przerażające i makabryczne. Mnie jednak najbardziej podobała się jego mniej ekstremalna, pozbawiona makabry „Martwa strefa”, adaptacja znakomitej powieści Stephena Kinga. Większości pozostałych filmów Cronenberga nie widziałem, nie należę więc do wielbicieli jego twórczości. W swoim najnowszym filmie, […]

 Agata Malinowska

Niebezpieczna metoda / A Dangerous Method (David Cronenberg, 2011)

Niebezpieczna metoda / A Dangerous Method (David Cronenberg, 2011)

Powróciwszy z kina z projekcji „Niebezpiecznej metody” rzuciłam się szukać wywiadów, mających wyjaśnić mi, dlaczegóż to David Cronenberg, który zwykł napuszczać na mnie najgorsze demony, nakręcił taki grzeczny, a nawet trochę nudnawy film. Wysłuchawszy co podsądny ma do powiedzenia, zrozumiałam jego pobudki, a nawet częściowo usprawiedliwiłam z rozczarowania przeżytego w kinie. Częściowo – bo nawet […]