Mariusz Czernic

Narkotyk / La Horse (Pierre Granier-Deferre, 1970)

Narkotyk / La Horse (Pierre Granier-Deferre, 1970)

Jean Gabin przyznawał się do tego, że nie przepada za filmami o miłości, bo są monotonne, pretensjonalne, nieangażujące. Jako aktor unikał więc grania w tego typu filmach. Ale możliwe, że rzadko dostawał takie propozycje, gdyż nie był typem amanta. Jego wygląd można określić jako antyromantyczny, szorstki, patriarchalny. Nadawał się idealnie do ról antybohaterów: gangsterskich bossów, […]

 Przemysław Sopocko

Co? / What? (Roman Polański, 1972)

Co? / What? (Roman Polański, 1972)

Roman Polański, znany w świecie polsko-francuski reżyser, pochodzenia „mojżeszowego”, wsławił się wybitnymi dziełami, jak „Dziecko Rosemary”, „Chinatown”, „Tess”, „Pianista”, czy jego jedyny polski film, „Nóż w wodzie” (pierwsza w historii nominacja do Oscara dla polskiego filmu). Jednakże, poza powyższymi, nakręcił jeszcze kilkanaście obrazów, pełnometrażowych, jak i krótkometrażowych. Różnie je oceniano, ale przyznam szczerze, iż każdy […]

 Mariusz Czernic

Bitwa nad Neretwą / Bitka na Neretvi (Veljko Bulajić, 1969)

Bitwa nad Neretwą / Bitka na Neretvi (Veljko Bulajić, 1969)

Wiosną 1941 roku Jugosławia znalazła się pod niemiecką okupacją. Wkrótce komunistyczna partyzantka, której inicjatorem był działacz partyjny Josif Broz Tito, stawiła zaciekły opór faszystowskim najeźdźcom. Kiedy kolejne natarcia nie przyniosły Niemcom zwycięstwa nadeszła pora na IV ofensywę hitlerowską przeciwko jugosłowiańskim partyzantom. Nie była to ofensywa ostateczna, ale to właśnie o niej opowiada film Bitwa nad […]

 Mariusz Czernic

Dni gniewu / I Giorni dell’ira (Tonino Valerii, 1967)

Dni gniewu / I Giorni dell’ira (Tonino Valerii, 1967)

Miasteczko Clifton niczym nie różni się od pozostałych miasteczek na Dzikim Zachodzie. Jest tu saloon, gdzie można napić się whisky i pograć w karty. Jest szeryf pilnujący porządku. Jest bank, w którym ludzie trzymają swoje oszczędności. Jest budynek sądu, gdzie wymierzane są kary, przy czym nie trzeba czekać na sędziego kilka tygodni jak w wielu […]

 Mariusz Czernic

Angelika – nieposkromiona markiza

Angelika – nieposkromiona markiza

Gdybym miał wybrać kinowe serie, które przez cały czas trzymają równy poziom, to cykl przygód Angeliki zająłby jedno z czołowych miejsc. Każda część tej serii jest na takim samym ponadprzeciętnym poziomie. Cześć pierwsza jest uważana za najlepszą dlatego, że jest pierwsza i wprowadza w klimat XVII-wiecznej Francji. Cykl w reżyserii Bernarda Borderie to cykl pełen […]

 Mariusz Czernic

Stara strzelba / Le Vieux fusil (Robert Enrico, 1975)

Stara strzelba / Le Vieux fusil (Robert Enrico, 1975)

Stara strzelba wpisuje się w nurt filmów o narodzinach agresji. Takie obrazy z lat 70., jak Nędzne psy i Życzenie śmierci, pokazywały spokojnego, nie wadzącego nikomu człowieka (matematyka, architekta), który pod wpływem dramatycznych sytuacji sięga po broń i rozprawia się krwawo z ludźmi zatruwającymi jego rzeczywistość. W Starej strzelbie głównym bohaterem jest chirurg z Prowansji, Julien […]

 Mariusz Czernic

As nad asy / L’as des as (Gérard Oury, 1982)

As nad asy / L’as des as (Gérard Oury, 1982)

Gdybym miał wymienić mistrzów komedii to na pewno w czołówce znalazłby się Gérard Oury, twórca najlepszych filmów z Louisem de Funès (Gamoń, Wielka włóczęga, Mania wielkości, Przygody rabina Jakuba). Komedią wojenną As nad asy udowadnia, że nie stracił poczucia humoru i nadal ma mnóstwo pomysłów. Podobnie jak w poprzednich filmach napisał scenariusz wspólnie ze swoją […]

 Mariusz Czernic

Kostucha w czerwonej pelerynie / La Dama rossa uccide sette volte (Emilio Miraglia, 1972)

Kostucha w czerwonej pelerynie / La Dama rossa uccide sette volte (Emilio Miraglia, 1972)

Nie trzeba długo się domyślać, o co chodzi w tytule tej produkcji. Już w sekwencji inicjującej zostało to jasno wyłożone. Zbudowany w gotyckim stylu zamek kryje w swoim wnętrzu nie tylko sekretne krypty, długie korytarze i nurtujące malowidła, ale i przerażającą legendę, która odżywa w każdym stuleciu. Wiszący na ścianie obraz pobudza wyobraźnię – przedstawia […]

 Mariusz Czernic

Rewolwer Python 357 / Police Python 357 (Alain Corneau, 1976)

Rewolwer Python 357 / Police Python 357 (Alain Corneau, 1976)

Już w pierwszym nowoczesnym filmie akcji, Doktorze No, pojawił się bohater, dla którego niezbędnym elementem wyposażenia była ręczna broń palna. Od tamtej pory, czyli odkąd James Bond zamienił wysłużoną Berettę na bardziej funkcjonalnego Walthera PPK 7,65, każdy szanujący się bohater kina akcji nie rozstawał się ze swoją bronią. Wszelkiego rodzaju pistolety i rewolwery przyczyniają się […]

 Mariusz Czernic

Rewolwer / Revolver (Sergio Sollima, 1973)

Rewolwer / Revolver (Sergio Sollima, 1973)

Różne czynniki decydują o tym, który film zapisze się w historii jako dzieło wybitne, klasyczne lub kultowe. Czasem decyduje o tym tematyka, czasem nazwisko reżysera lub zabawne dialogi, innym razem nowatorskie zabiegi formalne. Są jednak filmy, które zachwycają solidnym rzemiosłem i oczarowują klimatem, a jednak wielu kinomanów o nich nie słyszało. Do takich zapomnianych dzieł […]

 Mariusz Czernic

Fitzcarraldo (Werner Herzog, 1982)

Fitzcarraldo (Werner Herzog, 1982)

Dla Wernera Herzoga reżyseria filmowa była nie tylko profesją przynoszącą godziwy zysk i uwielbienie festiwalowej publiczności, ale przede wszystkim niesamowitym przeżyciem i ekstremalnym wyzwaniem. By zrealizować swoje plany jeździł więc do dżungli, gdzie nieznośne moskity, jadowite węże i tropikalna przyroda utrudniały życie podróżnikom z dalekich krain. Niemiecki reżyser znalazł w peruwiańskiej dżungli pozytywne aspekty, dla […]