Adrian Kaczyński

Pod Mocnym Aniołem (Wojciech Smarzowski, 2014)

Pod Mocnym Aniołem (Wojciech Smarzowski, 2014)

„Pod mocnym aniołem”, po bardzo dobrej „Drogówce”, to drugi tytuł Smarzowskiego, który pojawia się na moim blogu. Niestety uwidacznia się tendencja spadkowa w twórczości uzdolnionego reżysera. Mimo że w najnowszym jego dziele nadal tarzamy się w polskich brudach, maltretowani jesteśmy gęstą i brutalną atmosferą pozbawioną jakiejkolwiek subtelności, to temu filmowi brakuje czegoś, co zdobywało moje […]

 Joanna Roman

Maria Skłodowska-Curie (Marie Noelle, 2016)

Maria Skłodowska-Curie (Marie Noelle, 2016)

Z biografiami zawsze jest pewien problem – rzadko kogokolwiek w pełni zachwycają i spełniają wszystkie pokładane w nich oczekiwania. Jeżeli sięgamy po produkcję opowiadającą o kimś, kogo cenimy lub znamy, już na wstępie spodziewamy się czegoś wybitnego i zaskakującego. Z jednej strony, te oczekiwania w pewnym stopniu są słuszne, bowiem dana osoba osiągnęła zazwyczaj ponadprzeciętne […]

 Marcin Zembrzuski

Wojciech Jerzy Has – Outsider w krainie czarów

Wojciech Jerzy Has – Outsider w krainie czarów

Wojciech Jerzy Has był jednym z nielicznych surrealistów w historii polskiego kina, choć niewiele jego obrazów można zaliczyć do kina surrealistycznego sensu stricte. Wszystkie jego filmy pełnometrażowe to adaptacje literatury, a jednak nie ulega wątpliwości, że tworzył sztukę skrajnie autorską. Zresztą zwykło się mówić, że jego wyobraźnia wręcz pożerała literackie pierwowzory. Tworzył kino osobiste i […]

 Minola

Pętla (Wojciech Jerzy Has, 1957)

Pętla (Wojciech Jerzy Has, 1957)

Film niewątpliwie wpisuje się w nurt psychologiczno – egzystencjalny Szkoły Polskiej. Reżyserzy tejże stylistyki dotykają indywidualnych problemów, tragicznych wydarzeń jednostek. „Pętla” jest adaptacją opowiadania Marka Hłaski i została zmodyfikowana na potrzeby Wojciecha Hasa. U pisarza mamy do czynienia z historią alkoholika wpętanego w sidła własnego nałogu. Natomiast u reżysera mamy egzystencjalny wymiar człowieka, nie mogącego […]

 Klaudia Wesołek

Pani Bovary to ja (Zbigniew Kamiński, 1977)

Pani Bovary to ja (Zbigniew Kamiński, 1977)

Postać kobiety fatalnej jest obecna w literaturze od zawsze. Tym terminem możemy określić już biblijną Ewę, która kusiła Adama owocem z drzewa zakazanego. Definicja femme fatale oznacza „kobietę przynoszącą zgubę, sprowadzającą nieszczęście, łamiącą serce, karierę i życie mężczyzny”. Przykładem może być powieść Gustawa Flauberta Pani Bovary, do której ponad sto lat później odniesie się Zbigniew […]

 Klaudia Wesołek

Wojaczek (Lech Majewski, 1999)

Wojaczek (Lech Majewski, 1999)

„Doniczka nie z prawej, ale z lewej strony okna…” – te słowa, słyszymy w filmie „Wojaczek” dwa razy. Wypowiedzenie z pozoru nic nie znaczy. Gdyby film Lecha Majewskiego opowiadał na przykład o fikcyjnym bohaterze, przykładnie wypełniającym obowiązki męża i ojca, to słowa te zniknęłyby w mieszaninie innych słów w danym filmie oraz straciły swoje znaczenie. […]

 Klaudia Wesołek

Że życie ma sens (Grzegorz Lipiec, 2000)

Że życie ma sens (Grzegorz Lipiec, 2000)

„Że życie ma sens” – tak powiedział Vincent na pytanie co czuł kiedy wciągał do nosa amfetaminę. Stwierdzenie mężczyzny jest zarazem tytułem wstrząsającego filmu Grzegorza Lipca, ukazującego środowisko ludzi uzależnionych od narkotyków. Reżyser studiuje zaocznie montaż na PWSFTviT w Łodzi pracuje w zielonogórskiej telewizji. W 1990 roku wraz z kolegami z osiedla założył amatorską grupę […]

 Joanna Roman

Jestem mordercą (Maciej Pieprzyca, 2016)

Jestem mordercą (Maciej Pieprzyca, 2016)

Obrazów o śmierci, morderstwie i przerażeniu społeczeństwa powstało już całkiem sporo. To wciąż tematy, które najmocniej oddziałują na psychikę widza, rzadko pozostawiając go obojętnym wobec rozgrywających się na ekranie wydarzeń. Te głęboko skrywane lęki, o których na co dzień nie rozmawia się przy stole podczas obiadu, dają swój upust w dosyć specyficznych produkcjach. Aż cieplej […]

 Karolina Łachmacka

Wyręczony zaręczony (Piotr Matwiejczyk, 2012)

Wyręczony zaręczony (Piotr Matwiejczyk, 2012)

Dzisiejszy dzień przyniósł mi dosyć niespodziewane dwa seanse. I o ile pierwszy (krótkometrażowy film Julii Kolberger pt. „Mazurek”) uważam za udany, to drugi, komedię (?) Piotra Matwiejczyka uznałam za przynajmniej nieporozumienie. Wracając do „Mazurka” (2013), obejrzałam go na Ale Kino + i postanowiłam zaczekać na kolejny w programie film. Już pierwsze sceny „Wyręczony narzeczony” (2012) […]

 Adrian Kaczyński

Mój rower (Piotr Trzaskalski, 2012)

Mój rower (Piotr Trzaskalski, 2012)

Barbara opuszcza męża Stanisława (Michał Urbaniak), który pozostaje bez opieki. Paweł (Artur Żmijewski) wraz ze swoim synem Maćkiem (Krzysztof Chodorowski) przyjeżdżają z zagranicy, aby odnaleźć matkę Barbarę mającą opiekować się ojcem Stanisławem. „Mój rower”, poprzez trzy męskie pokolenia , stara się pokazać specyfikę relacji ojciec-syn oraz trudność w wyrażaniu uczuć. W złych stosunkach są Maciek […]

 Adrian Kaczyński

Pokłosie (Władysław Pasikowski, 2012)

Pokłosie (Władysław Pasikowski, 2012)

Franciszek Kalina (Ireneusz Czop) wraca w rodzinne strony po latach emigracji, by poznać powody ucieczki za ocean żony Józefa (Maciej Stuhr), jego młodszego brata. Na miejscu zastaje go dziwna sytuacja – dostrzega, że wszyscy odwrócili się od Józefa. Stara się rozwikłać tę zagadkę. Na początku młodszy brat mu tego nie ułatwia, ale gdy już dochodzą […]

 Adrian Kaczyński

Drogówka (Wojciech Smarzowski, 2013)

Drogówka (Wojciech Smarzowski, 2013)

„Drogówka” najnowsze dzieło Wojciecha Smarzowskiego przedstawia losy policjantów z drogówki, którzy nie stronią od alkoholu, imprez czy korupcji. Ich świat i biznes doskonale się kręci do momentu gdy ginie jeden z nich, a oskarżony zostaje kolega po fachu Ryszard Król. Na szczęście udaje mu się uciec podczas przesłuchania i nie zamierza pozostawić sprawy samej sobie […]

1 2 3 7