Magdalena Skorus

Luis Buñuel

Luis Buñuel

Podczas premiery „Psa andaluzyjskiego” miał ze sobą kilka kamyków, żeby w razie klapy cisnąć nimi w audytorium. Na pokazy „Złotego wieku” w 1930 roku to widzowie z kolei przychodzili z kamieniami w kieszeniach i wyrywali fotele… El Supremo Wywrotowiec – jak go określano – sprawiał, że najbardziej wówczas gwałtowny ruch artystyczny, surrealizm, „wrzeszczał” z ekranu […]

 Mariusz Czernic

Kręgosłup diabła / El Espinazo del diablo (Guillermo del Toro, 2001)

Kręgosłup diabła / El Espinazo del diablo (Guillermo del Toro, 2001)

Pięć lat przed swoim koronnym dziełem, efektowną baśnią Labirynt fauna (2006), reżyser del Toro (co znaczy po hiszpańsku Byk) zrealizował dla wytwórni Pedra Almodóvara trzymający w niepewności dramat z elementami ghost story. Tłem wydarzeń jest wojna domowa w Hiszpanii, która rozegrała się pod koniec lat 30. XX wieku. Akcja rozgrywa się w domu dziecka, który […]

 Mariusz Czernic

Sierociniec / El Orfanato (Juan Antonio Bayona, 2007)

Sierociniec / El Orfanato (Juan Antonio Bayona, 2007)

Hiszpańsko-meksykańska produkcja z pogranicza baśniowego, gotyckiego horroru i psychologicznego dramatu. Kobieta po 40-ce imieniem Laura wprowadza się wraz z mężem do opuszczonego domostwa. Kiedyś był to sierociniec, w którym wychowywała się będąc dzieckiem. Teraz zamierza tu stworzyć przytulne miejsce dla niepełnosprawnych dzieci. Te szlachetne cele muszą jednak ustąpić w obliczu tragedii, z jaką będzie musiała […]

 Adrian Kaczyński

Miss Bala (Gerardo Naranjo, 2011)

Miss Bala (Gerardo Naranjo, 2011)

Meksyk, kartele narkotykowe, korupcja. Nie pierwszy raz w dziejach światowej kinematografii te trzy elementy budują jeden film. Może to właśnie dlatego oficjalny meksykański kandydat do Oscara nie spotkał się z przychylnością Akademii. Na moim blogu jest to jednak pierwsza pozycja o tej tematyce, która wg mnie jest warta uwagi ze względu na drogę jako obrano […]

 Mariusz Czernic

Viridiana (Luis Buñuel, 1961)

Viridiana (Luis Buñuel, 1961)

Kino to świat marzeń i instynktów. Oczywiście, technika też ma znaczenie, ale jeżeli się ją zauważa, to klęska filmu jest już przesądzona. A psychologia? Unikam jej. Kiedy któryś z moich bohaterów wpada w jej pułapkę, uśmiercam go. Te słowa Luisa Buñuela idealnie charakteryzują twórczość reżysera, w tym także „Viridianę”. Oglądając ten film nie zwracałem uwagi […]

 Agata Malinowska

Kroniki z Mexico City / Crónicas chilangas (Carlos Enderle, 2009)

Kroniki z Mexico City / Crónicas chilangas (Carlos Enderle, 2009)

Jeśli się ma odpowiednio dużo półgodzinnych przerw między projekcjami, które spędza się w kinowym holu z nosem w katalogu, w końcu się coś usłyszy. Ja usłyszałam, że na „Kroniki” warto. Obejrzałam i powiem jedno – zbiorowa świadomość się nie myli. Film należy raczej do rozrywkowych – można go ewentualnie sklasyfikować jako komedię. Trzy wątki scenariusza, […]

 Agata Malinowska

Czyściec / Purgatorio (Roberto Rochín, 2008)

Czyściec / Purgatorio (Roberto Rochín, 2008)

Chociaż lubię literaturę południowoamerykańską, nie miałam nigdy do czynienia z Juanem Rulfo. Nigdy nie słyszałam też o Roberto Rochínie. Obejrzenie „Czyśćca” było zatem klasycznym przypadkiem randki w ciemno – gdy na sali gaśnie światło, modlimy się do swego ulubionego bóstwa, by było to piękny i mądry film. I czasem się udaje. Ta niezwykła trzyczęściowa ekranizacja […]

 Sylwia

Kret / El Topo (Alejandro Jodorowsky, 1970)

Kret / El Topo (Alejandro Jodorowsky, 1970)

El Topo – postać niezwykła. Brodaty tajemniczy mistyk – rewolwerowiec przemierzający na koniu pustynię w skórzanym czarnym hipisowskim stroju i charakterystycznym kapeluszu. Towarzyszy mu syn, kilkuletni nagi chłopczyk. Obraz z pogranicza jawy i snu, fantazji i halucynacji. Ten niezwykły, barwny, surrealistyczny western jest po prostu filmem wyjątkowym. W rolę główną wcielił się sam reżyser – […]