Katastroficzny | Kinetoskop - recenzje, artykuły filmowe
 Adrian Kaczyński

Niemożliwe / Lo Imposible (Juan Antonio Bayona, 2012)

Niemożliwe / Lo Imposible (Juan Antonio Bayona, 2012)

Bayona przy użyciu tajlandzkiej tragedii z 2004 roku próbuje pokazać nam ciekawą historię. Święta Bożego Narodzenia, tamtego pamiętnego roku, pewna amerykańska familia postanawia spędzić na nieszczęsnej Tajlandii. Jednak czas relaksu i odpoczynku przerywa ogromna fala tsunami, która pochłania tysiące ofiar i rozdziela sympatyczną rodzinkę. I to z ich perspektywy śledzimy wydarzenia rozgrywające się po katastrofie, […]

 Adrian Kaczyński

2012 (Roland Emmerich, 2009)

2012 (Roland Emmerich, 2009)

Roland Emmerich to dosyć znany twórca kina sci-fi. W filmie „2012” po raz kolejny próbuje zachwycić widza katastroficzną wizją końca świata oraz efektami specjalnymi. Było już zlodowacenie w „Pojutrze”, inwazja obcych w „Dniu niepodległości”, a tym razem klęska Ziemi powiązana jest z ruchem płyt tektonicznych mająca zmienić ukształtowanie powierzchni planety. Oczywiście ostrzeżenia ukryte w kalendarzu […]

 Mariusz Czernic

Nazajutrz, pojutrze albo za tysiąc lat, czyli co z tym końcem świata

Nazajutrz, pojutrze albo za tysiąc lat, czyli co z tym końcem świata

Pierwsze filmy o końcu świata, duński Verdens undergang (1916, reż. August Blom) i francuski La fin du monde (1931, reż. Abel Gance) wskazują, że już od bardzo dawna reżyserzy interesowali się tym zagadnieniem. Próbowali oni pokazać nie tylko samą destrukcję planety, ale przede wszystkim stronę psychologiczno-społeczną (czyli analizę ludzkich postaw), a w przypadku filmu Gance’a, […]

 Mariusz Czernic

Filmy katastroficzne

Filmy katastroficzne

Premiera filmu Rolanda Emmericha 2012 zainspirowała mnie do napisania kilkunastu zdań na temat kina katastroficznego (disaster movies). Filmy katastroficzne to chyba, obok komedii romantycznej, najbardziej schematyczny i najbardziej przewidywalny gatunek filmowy. Tematem tych filmów jest przedstawienie ludzkich charakterów w obliczu niebezpieczeństwa, najczęściej w trzech częściach. Pierwsza część to zaprezentowanie postaci, druga to efektowna katastrofa, a […]