Adrian Kaczyński

Poszukiwacze / The Searchers (John Ford, 1956)

Poszukiwacze / The Searchers (John Ford, 1956)

Western, John Wayne, czy John Ford to niemal synonimy, bo kiedy pada któreś z tych nazwisk pierwszym możliwym skojarzeniem jest właśnie ten gatunek filmowy. Choć nie jestem jego wielbicielem, to od czasu do czasu odgrzebuję klasyki rodem z Dzikiego Zachodu. I „Poszukiwacze” to kolejny tytuł, który sprawia, że skłaniam się ku westernom coraz bardziej i […]

 Mariusz Czernic

Ulubieni aktorzy

Ulubieni aktorzy

Najlepszy aktor to taki, który zbytnio nie przeszkadza, nie szarżuje, nie próbuje na siłę przyćmić kolegów z planu, tylko spokojnie i dość naturalnie odgrywa swoją rolę. Niektórzy z aktorów z poniższego rankingu specjalizują się w określonym gatunku, inni próbują wcielać się w różnorodne postacie, ale wszyscy prezentują wysoki poziom, spełniają oczekiwania reżyserów, robią co mogą, […]

 Mariusz Czernic

Tylko dla „orłów”. Filmy wojenne

Tylko dla „orłów”. Filmy wojenne

Na początek należy rozwiązać problem definicji, bo okazuje się, że film wojenny to niekoniecznie taki, który rozgrywa się podczas wojny. Aby film zaliczyć do wojennych musi on spełniać cztery warunki: 1. Powinien rozgrywać się w czasach od I wojny światowej do czasów obecnych, filmy rozgrywające się przed I wojną światową określane są mianem filmów historycznych […]

 Mariusz Czernic

Rio Bravo (Howard Hawks, 1959)

Rio Bravo (Howard Hawks, 1959)

Klasyczne westerny można podzielić na dwa rodzaje. Pierwszy to filmy o starciu człowieka z naturą na otwartej przestrzeni, takie jak dwa znakomite westerny Hawksa: Rzeka Czerwona (1948) i Bezkresne niebo (1952). W takich filmach ludzie przemierzają dzikie równiny Zachodu, walcząc z Indianami lub bandytami, szukając miejsca, w którym mogliby się osiedlić, zapuścić korzenie. Drugi rodzaj […]

 Mariusz Czernic

Rewolwerowiec / The Shootist (Don Siegel, 1976)

Rewolwerowiec / The Shootist (Don Siegel, 1976)

Do miasteczka Carson City w Nevadzie przybywa podstarzały, zmęczony jeździec. Okazuje się, że to słynny rewolwerowiec John Bernard Books, szukający spokojnego miejsca, w którym mógłby dożyć ostatnich dni życia z dala od kłopotów. Odwiedza starego znajomego, doświadczonego lekarza, który potwierdza diagnozę, której Books się obawiał – jest w zaawansowanym stadium choroby nowotworowej, co jest jednoznaczne […]

 Mariusz Czernic

Prawdziwe męstwo / True Grit (Henry Hathaway, 1969)

Prawdziwe męstwo / True Grit (Henry Hathaway, 1969)

Do czego może doprowadzić spotkanie trojga ludzi, reprezentujących trzy różne pokolenia – ludzi o różnych charakterach i różnej osobowości. Na pewno musi dojść do konfliktów. Tym bardziej, że podróż, którą odbywają, jest długa i niebezpieczna, a cel podróży jest poważny – wymierzenie sprawiedliwości bandytom. Podstarzały, gburowaty, nadużywający alkoholu, jednooki szeryf, młody i porywczy teksański ranger […]

 Mariusz Czernic

Poszukiwacze / The Searchers (John Ford, 1956)

Poszukiwacze / The Searchers (John Ford, 1956)

John Ford uznawany jest za kodyfikatora westernu – swoimi filmami, realizowanymi już od 1917 roku, tworzył reguły rządzące tym gatunkiem. Wykreował mitologię, która stała się źródłem inspiracji dla licznych filmowców. Ford znał osobiście ludzi związanych z prawdziwym Dzikim Zachodem (w tym słynnego szeryfa Wyatta Earpa), więc korzystając z wiarygodnych źródeł przetwarzał realistyczne obrazy Dzikiego Zachodu […]

 Mariusz Czernic

Dyliżans / Stagecoach (John Ford, 1939)

Dyliżans / Stagecoach (John Ford, 1939)

Film, który zapoczątkował złoty okres klasycznego westernu, trwający aż do początków lat 60., kiedy to film Jak zdobywano Dziki Zachód (How the West Was Won, 1962) doskonale podsumował ten okres, zapowiadając nadejście antywesternów. Od czasu Strzałów o zmierzchu (Ride the High Country, 1962) Sama Peckinpaha western stał się zupełnie innym gatunkiem, Dziki Zachód się zmienił, […]