Mariusz Czernic

Skłóceni z życiem /The Misfits (John Huston, 1961)

Skłóceni z życiem /The Misfits (John Huston, 1961)

Przygnębiający i depresyjny dramat o outsiderach, którzy próbują pogodzić się z życiem, lecz życie jakie jest każdy widzi – więcej w nim smutku i rozpaczy niż radości. Niełatwo być optymistą, kiedy na swojej drodze spotyka się same przeszkody, a inni ludzie rzucają tylko kłody pod nogi. Rozczarowana nieudanym małżeństwem kobieta powoli traci wiarę w ludzi, […]

 Mariusz Czernic

Debiuty filmowe

Debiuty filmowe

Wszystkich filmowców łączy jedno – każdy ma na swoim koncie debiutancki film, którym próbował zaistnieć w elitarnym świecie kina. Niektórzy już na początku drogi twórczej doskonale wiedzieli w jakim kierunku chcieli podążyć. Inni podjęli poszukiwania, które zaprowadziły ich na szczyt lub pogrążyły w otchłani zapomnienia. Nieliczni zdobyli bezgraniczne zaufanie widzów i krytyków, większość musiała jednak […]

 Mariusz Czernic

Sprawy ściśle tajne, czyli o filmach szpiegowskich

Sprawy ściśle tajne, czyli o filmach szpiegowskich

Filmy szpiegowskie to z reguły mieszanki gatunkowe, gdyż można w nich zauważyć elementy thrillera, filmu sensacyjnego, przygodowego. Alfred Hitchcock uznawany za mistrza gatunku wprowadzał elementy kryminału (tajemnicze morderstwo) i melodramatu (wątek miłosny np. w Osławionej). Niektóre filmy szpiegowskie rozgrywają się w czasie wojny, kiedy to podwójni agenci niemieccy próbowali przekazać Niemcom tajne plany aliantów, natomiast […]

 Mariusz Czernic

Skarb Sierra Madre / The Treasure of the Sierra Madre (John Huston, 1948)

Skarb Sierra Madre / The Treasure of the Sierra Madre (John Huston, 1948)

Poszukiwanie skarbów to temat charakterystyczny dla kina przygodowego, najczęściej pokazywany w formie fascynującej eskapady, która wzbogaca ludzkie charaktery, daje frajdę, satysfakcję, nadzieję na lepsze jutro i okazję do poznania ciekawych ludzi. Skarb Sierra Madre znacznie różni się od takich filmów. To wyjątkowa mieszanka gatunkowa, gdyż ze składników westernu i filmu przygodowego zbudowano ambitny dramat dogłębnie […]

 Mariusz Czernic

Człowiek, który chciał być królem / The Man Who Would Be King (John Huston, 1975)

Człowiek, który chciał być królem / The Man Who Would Be King (John Huston, 1975)

Czy każdy pragnie być królem? Czy każdy chce rządzić i ustalać własne prawa? Chyba nie, ale Brytyjczycy mają we krwi umiejętności przywódcze. Podobnie jak Hiszpanie, Brytyjczycy dokonali wiele podbojów. Akcja filmu Hustona zaczyna się intrygująco – zarośnięty, posiniaczony i brudny mężczyzna odwiedza pisarza Rudyarda Kiplinga, z którym przed laty zawarł pewną umowę. Zaczyna opowiadać o […]

 Mariusz Czernic

Afrykańska królowa / The African Queen (John Huston, 1951)

Afrykańska królowa / The African Queen (John Huston, 1951)

Fakt, że w filmie przez niemal cały czas występuje tylko dwójka aktorów może sugerować, że to film bardzo tani. Ale na jego produkcję wydano sporą sumę pieniędzy, co widać chociażby po malowniczych plenerach, fotografowanych przez Jacka Cardiffa – nie są to sztuczne plenery, tylko prawdziwe, afrykańskie rzeki, jeziora i dżungle (w Kongu i Ugandzie). W dodatku widzimy wszystko […]

 Mariusz Czernic

Film przygodowy. Awanturnicy i poszukiwacze

Film przygodowy. Awanturnicy i poszukiwacze

Czy istnieje jakiś przepis na dobry film przygodowy? Trudno powiedzieć, bo jak sugeruje poniższy ranking produkcje są różne, od komediowych, typowo rozrywkowych do poważnych dramatów osadzonych w historycznych czasach. Jednak większość opisanych produkcji to lekkie filmy dostarczające rozrywki i emocji, poprawiające humor. Bo im sceny na ekranie bardziej nieprawdopodobne, tym lepiej można przez nie przebrnąć, […]

 Mariusz Czernic

Sokół maltański / The Maltese Falcon (John Huston, 1941)

Sokół maltański / The Maltese Falcon (John Huston, 1941)

W roku 1539 kawalerowie maltańscy w zamian za nadanie im Malty ofiarowali królowi Hiszpanii, Karolowi V, złotą figurkę przedstawiającą drapieżnego ptaka, sokoła, zdobioną drogimi kamieniami. Statek, na pokładzie którego znajdował się ten cenny dar, został zaatakowany przez piratów i Sokół Maltański zaginął bez śladu. To mógłby być materiał na dobry film przygodowy, ale powieść Dashiella […]

 Mariusz Czernic

Asfaltowa dżungla / The Asphalt Jungle (John Huston, 1950)

Asfaltowa dżungla / The Asphalt Jungle (John Huston, 1950)

Nie jest to pierwszy film o napadach rabunkowych (rok wcześniej powstał chociażby White Heat z Jamesem Cagneyem), ale jest to pierwszy film, w którym jeden napad rabunkowy zajmuje centralne miejsce – jest kulminacją, która zmienia życie większości głównych bohaterów. John Huston pokazał historię z punktu widzenia gangsterów, nie ma tu detektywa w stylu Philipa Marlowe’a, […]

 Mariusz Czernic

5 filmów w moim wieku

5 filmów w moim wieku

Urodziłem się pięć minut przed godziną milicyjną – w grudniu ’81 gdy rozpoczynał się stan wojenny, wszelkie strajki były krwawo tłumione, a prawa obywateli ograniczone. Nie był to najlepszy czas dla Polski, ale dla kinematografii każdy rok jest dobry, bo w każdym powstają wartościowe filmy, o których warto pamiętać. W roku 1981 polskie kino zostało […]

 Mariusz Czernic

Pobij diabła / Beat the Devil (John Huston, 1953)

Pobij diabła / Beat the Devil (John Huston, 1953)

John Huston, realizujący średnio po jednym filmie rocznie, tym razem zaskakuje produkcją skromną, ale powstałą w koprodukcji trzech krajów: Wielkiej Brytanii, Włoch i USA. Mimo że budżet nie był zbyt duży film i tak okazał się finansową porażką. Trzeba przyznać, że zasłużenie, gdyż ta satyra na eksploatację kolonialną nie jest zbyt interesująca. Dwie pary małżeńskie, […]

 Martyna Chmielewska

Skłóceni z życiem / The Misfits (John Huston, 1961)

Skłóceni z życiem / The Misfits (John Huston, 1961)

Przypomina mi się, to co powtarzała z uporem maniaka moja polonistka: ,,Nie utożsamiajcie autora z podmiotem lirycznym!”, gdzieś tam z tyłu głowy zaś wyświetlają się wspomnienia sprzed paru lat, gdy to tłumaczę młodziutkiemu kuzynowi, że nie, aktorzy to nie to samo co postacie przez nie odgrywane. Ba! Śmieje się w duchu z jego naiwności. Jakiś […]