Mariusz Czernic

W kręgu zła / Le cercle rouge (Jean-Pierre Melville, 1970)

W kręgu zła / Le cercle rouge (Jean-Pierre Melville, 1970)

Po tym filmie stare przysłowie „Milczenie jest złotem” nabiera nowych znaczeń. Nikt tu nie rzuca słów na wiatr, każde słowo, gest, spojrzenie jest przemyślane jakby za każdy niewłaściwy ruch groziło więzienie. Jean-Pierre Melville tak zaplanował poszczególne sceny, by uzyskać niesamowity minimalizm. Eskortowanie więźnia oraz kulminacyjna scena rabunku to najlepsze przykłady minimalizmu Melville’a – żadnej muzyki […]

 Adrian Kaczyński

Samuraj / Le Samouraï (Jean-Pierre Melville, 1967)

Samuraj / Le Samouraï (Jean-Pierre Melville, 1967)

„Samuraj” to jedno z najlepszych dzieł wybitnego francuskiego reżysera Jean-Pierre’a Melville’a. O wybitności tego filmu świadczy wpływ jaki wywarł na późniejsze prace takich twórców jak John Woo, Jim Jarmush, czy nawet Madonnę, która napisała piosenkę ‚Beautiful Killer’ nawiązującą do głównego bohatera odgrywanego przez gwiazdę francuskiego kina Alaina Delona, porównywanego często z Jamesem Deanem. Chyba za […]

 Mariusz Czernic

Drugi oddech / Le deuxième souffle (Jean-Pierre Melville, 1966)

Drugi oddech / Le deuxième souffle (Jean-Pierre Melville, 1966)

J.P. Melville to jeden z najbardziej konsekwentnych twórców francuskiego kina, łatwy do zaszufladkowania, bo podejmujący najczęściej te same tematy, specjalizujący się w określonym gatunku. Udało mu się podnieść dramat gangsterski o klasę wyżej – z prostej rozrywki na poziom kina autorskiego. Jeśli odchodził od ulubionego gatunku to tylko po to, by opowiedzieć fragment z życia […]

 Mariusz Czernic

Reżyserzy – subiektywny ranking

Reżyserzy – subiektywny ranking

Dawniej reżyserzy odpowiadali tylko za inscenizację i pracę z aktorami, natomiast za montaż odpowiedzialny był producent – reprezentant wytwórni. Obecnie reżyserzy mają większą swobodę, sami uczestniczą przy montażu, stąd często we współczesnych filmach montaż jest bardziej twórczy, z zaburzoną chronologią. Na mojej liście najlepszych reżyserów nie ma innowatorów, którzy tworzą artystyczne dzieła pełne filozofii i […]

 Mariusz Czernic

Kino globalne – 12 najlepszych filmów świata

Kino globalne – 12 najlepszych filmów świata

Ostatnio częstym przedmiotem dyskusji był opublikowany przez magazyn Sight & Sound ranking najlepszych filmów świata. I po raz kolejny krytycy i ludzie filmu próbowali przekonać wszystkich, że Obywatel Kane, Osiem i pół i 2001: Odyseja kosmiczna to dzieła wybitne. A przecież w niczym nie są lepsze na przykład od Rambo czy Terminatora. Znawcy biorący udział […]

 Mariusz Czernic

Szpicel / Le doulos (Jean-Pierre Melville, 1962)

Szpicel / Le doulos (Jean-Pierre Melville, 1962)

W żargonie „doulos” oznacza „kapelusz”. Ale w języku policji i przestępców słowem tym określa się donosiciela – informatora policyjnego. Takie wyjaśnienie tytułu widz otrzymuje na początku filmu. Szpicel Melville’a to świetny czarny kryminał z arcyciekawą zagadką i misternie skonstruowaną intrygą. Dzieło w pełni przemyślane, po mistrzowsku zrealizowane i w sposób genialny korzystające ze schematów thrillera […]

 Mariusz Czernic

Jean-Pierre Melville. Ryzykanci, samotnicy, kapusie

Jean-Pierre Melville. Ryzykanci, samotnicy, kapusie

Trudno nie lubić amerykańskiego kina gatunków, bo jest nie tylko fabryką marzeń i dostawcą pierwszorzędnej rozrywki, ale przede wszystkim niewyczerpanym źródłem inspiracji. Francuski reżyser Jean-Pierre Melville (1917-73) jest jednym z tych filmowców, którzy potrafili bardzo zręcznie i z polotem przekształcać obce patenty w prawdziwe dzieła sztuki. Nie uczył się w szkole filmowej, był samoukiem – […]