Sylwia

Siódma pieczęć / Det sjunde inseglet (Ingmar Bergman, 1957)

Siódma pieczęć / Det sjunde inseglet (Ingmar Bergman, 1957)

Rozpoczynający się wersetem z Apokalipsy św. Jana („A kiedy Baranek otworzył siódmą pieczęć, nastało w niebie milczenie na pół godziny…”), znakomity czarno-biały film jest jednym z ważniejszych osiągnięć w dorobku wybitnego szwedzkiego reżysera – Ingmara Bergmana. Niezwykłe dzieło o licznych walorach artystycznych, religijnych i filozoficznych należy do kanonu najbardziej rozpoznawalnych filmów o tematyce egzystencjalnej. Obok […]

 Karol Janusz

Ingmar Bergman

Ingmar Bergman

Ingmar Bergman urodził się 14 lipca 1918 roku w Upssali, mieście położonym we wschodniej części Szwecji, będąc jednym z trójki dzieci Erika i Karin Bergman. Studiował literaturę i sztukę na Uniwersytecie w Sztokholmie. W okresie studiów rozpoczyna się działalność teatralna Bergmana, która z biegiem czasu zamienia się w pracę scenarzysty w działającej do dziś wytwórni […]

 Karol Janusz

Siódma Pieczęć / Det sjunde inseglet (Ingmar Bergman, 1957)

Siódma Pieczęć / Det sjunde inseglet (Ingmar Bergman, 1957)

Spór o istnienie Boga to kwestia rozważana od bardzo dawna, a samo stworzenie religijnych ideologii (mniej lub bardziej prymitywnych) sprokurowało próby negacji sakralnie ukonstytuowanego stanu rzeczy. Abstrahując od nakreślonego w pierwszym zdaniu pytania (którego rozstrzygania nie mam kompetencji się podejmować), warto zwrócić się w kierunku wątpliwości dotyczącej samego powstania religii oraz jej roli w życiu […]

 Karolina Łachmacka

Gwiazda pilnie poszukiwana

Gwiazda pilnie poszukiwana

Ostatnia wrzawa wokół książki oraz późniejszej ekranizacji „Pięćdziesięciu twarzy Greya” (2015), a w szczególności obsadzenia dwóch głównych ról (przede wszystkim zaś wiodącej roli kobiecej Anastasii Steele) przywołuje wspomnienia dotychczas najbardziej znanych, a niekiedy także najbardziej kontrowersyjnych castingowych decyzji w historii kina. Każda z takich decyzji producentów filmu wywołuje burzę, bo opinie są podzielone na tych, […]

 Mariusz Czernic

Ingmar Bergman. Symbol kina ambitnego

Ingmar Bergman. Symbol kina ambitnego

Ingmar Bergman (1918-2007) przez wiele lat pracował na to, by stać się symbolem ambitnego kina. Prawie każdy zna to nazwisko i wie, z jakim kinem się kojarzy. Ale nie każdy oglądał jego filmy, obawiając się trudnych, męczących dla przeciętnego widza artystycznych wizji. Ja także przez wiele lat omijałem jego filmy szerokim łukiem. W końcu postanowiłem […]

 Mariusz Czernic

Motyw obłędu

Motyw obłędu

Tematyka choroby umysłowej, schizofrenii i popadania w szaleństwo nie jest domeną reżyserów tworzących w obrębie głównego nurtu. Kiedy Alfred Hitchcock uparł się by nakręcić film o obłąkańcu nikt go nie wspierał w tym projekcie – wszyscy byli przekonani, że realizacja Psychozy (1960) to chybiony pomysł, który może przynieść jedynie straty finansowe. Ale jak dziś wiadomo […]

 Adrian Kaczyński

Milczenie / Tystnaden (Ingmar Bergman, 1963)

Milczenie / Tystnaden (Ingmar Bergman, 1963)

„Milczenie” jest pierwszym filmem Ingmara Bergmana, który recenzuję. A, że to twórca wybitny nie muszę chyba nikogo przekonywać. Prezentowany tytuł jest ostatnią częścią trylogii traktującej o Bogu i jego obecności w ludzkiej świadomości i życiu. Oczywiście oglądanie zacząłem od końca serii, nie mogło być inaczej. Bergman skupia się na przedstawieniu relacji dwóch sióstr oraz syna […]

 Mariusz Czernic

Źródło / Jungfrukällan (Ingmar Bergman, 1960)

Źródło / Jungfrukällan (Ingmar Bergman, 1960)

Po zrealizowaniu dwóch dzieł wybitnych, „Siódmej pieczęci” i „Tam, gdzie rosną poziomki” (oba z 1957), Ingmar Bergman podniósł sobie poprzeczkę bardzo wysoko. Nie musiał już niczego kręcić, bo dzięki tym filmom (i kilku wcześniejszym) trafił do elitarnego grona autorów, którzy wywarli znaczny wpływ na rozwój sztuki filmowej. Jak przystało na prawdziwego artystę okazał się niestrudzonym […]