Karolina Łachmacka

Humphrey Bogart

Humphrey Bogart

Amerykański aktor filmowy i teatralny. Zdobywca Oskara dla najlepszego aktora pierwszoplanowego za rolę w „Afrykańskiej królowej” Johna Hustona u boku Katharine Hepburn. Najbardziej znany szerokiej publiczności z roli cynicznego, acz szlachetnego Ricka w „Casablance” Michaela Curtiza z 1942, klasycznym melodramacie uchodzącym często za najlepszy film gatunku w historii kina. Humphrey DeForest Bogart urodził się w […]

 Mariusz Czernic

Ulubieni aktorzy

Ulubieni aktorzy

Najlepszy aktor to taki, który zbytnio nie przeszkadza, nie szarżuje, nie próbuje na siłę przyćmić kolegów z planu, tylko spokojnie i dość naturalnie odgrywa swoją rolę. Niektórzy z aktorów z poniższego rankingu specjalizują się w określonym gatunku, inni próbują wcielać się w różnorodne postacie, ale wszyscy prezentują wysoki poziom, spełniają oczekiwania reżyserów, robią co mogą, […]

 Mariusz Czernic

Oklahoma Kid / The Oklahoma Kid (Lloyd Bacon, 1939)

Oklahoma Kid / The Oklahoma Kid (Lloyd Bacon, 1939)

Z jednej strony ten western podsumowuje okres klasycznych westernów lat 30-tych, ale widać, że były tu też większe ambicje stworzenia dramatu z przesłaniem. Ciekawe jest tło historyczne – budowa miasteczka Tulsa w stanie Oklahoma oraz wyścig, którego stawką są ziemie, na których wkrótce powstanie cywilizacja. Podobał mi się także humor w tym filmie oraz niektóre […]

 Mariusz Czernic

Mieć i nie mieć / To Have and Have Not (Howard Hawks, 1944)

Mieć i nie mieć / To Have and Have Not (Howard Hawks, 1944)

Po sukcesie Casablanki Humphrey Bogart otrzymuje kolejną podobną rolę, tym razem u boku debiutantki, Lauren Bacall, tym razem w roli właściciela niewielkiej łodzi, który pomaga francuskim bojownikom z ruchu oporu (w Casablance Bogart był właścicielem nocnego lokalu, a fabuła dotyczyła działacza czeskiego ruchu oporu). Akcja filmu Mieć i nie mieć, który jest adaptacją powieści Ernesta […]

 Mariusz Czernic

Skarb Sierra Madre / The Treasure of the Sierra Madre (John Huston, 1948)

Skarb Sierra Madre / The Treasure of the Sierra Madre (John Huston, 1948)

Poszukiwanie skarbów to temat charakterystyczny dla kina przygodowego, najczęściej pokazywany w formie fascynującej eskapady, która wzbogaca ludzkie charaktery, daje frajdę, satysfakcję, nadzieję na lepsze jutro i okazję do poznania ciekawych ludzi. Skarb Sierra Madre znacznie różni się od takich filmów. To wyjątkowa mieszanka gatunkowa, gdyż ze składników westernu i filmu przygodowego zbudowano ambitny dramat dogłębnie […]

 Mariusz Czernic

Afrykańska królowa / The African Queen (John Huston, 1951)

Afrykańska królowa / The African Queen (John Huston, 1951)

Fakt, że w filmie przez niemal cały czas występuje tylko dwójka aktorów może sugerować, że to film bardzo tani. Ale na jego produkcję wydano sporą sumę pieniędzy, co widać chociażby po malowniczych plenerach, fotografowanych przez Jacka Cardiffa – nie są to sztuczne plenery, tylko prawdziwe, afrykańskie rzeki, jeziora i dżungle (w Kongu i Ugandzie). W dodatku widzimy wszystko […]

 Mariusz Czernic

Wielki sen / The Big Sleep (Howard Hawks, 1946)

Wielki sen / The Big Sleep (Howard Hawks, 1946)

Po premierze reżyser przyznał, że nie zrozumiał zawiłej intrygi filmu (i pierwowzoru literackiego). Nic więc dziwnego, że widzowie także mają problem z jego zrozumieniem. Liczne sytuacje i dialogi zamiast wyjaśniać jeszcze bardziej komplikują akcję. Jednak dla Howarda Hawksa fabuła nigdy nie była istotna, najważniejsi byli bohaterowie – ludzie niepozbawieni wad, którzy stają w obliczu śmierci, […]

 Mariusz Czernic

Sokół maltański / The Maltese Falcon (John Huston, 1941)

Sokół maltański / The Maltese Falcon (John Huston, 1941)

W roku 1539 kawalerowie maltańscy w zamian za nadanie im Malty ofiarowali królowi Hiszpanii, Karolowi V, złotą figurkę przedstawiającą drapieżnego ptaka, sokoła, zdobioną drogimi kamieniami. Statek, na pokładzie którego znajdował się ten cenny dar, został zaatakowany przez piratów i Sokół Maltański zaginął bez śladu. To mógłby być materiał na dobry film przygodowy, ale powieść Dashiella […]

 Mariusz Czernic

High Sierra (Raoul Walsh, 1941)

High Sierra (Raoul Walsh, 1941)

High Sierra to wysokie góry znajdujące się pomiędzy Los Angeles i Las Vegas, gdzieś w pobliżu sławnej Doliny Śmierci. To w tych górach próbuje ukryć się przestępca, poszukiwany za morderstwo i rabunek. Zanim jednak dojdzie do pościgu i obławy poznajemy owego przestępcę jako podstarzałego, ale sympatycznego samotnika, zakochanego bez wzajemności w kalekiej dziewczynie. W czasach […]

 Mariusz Czernic

Asfaltowa dżungla / The Asphalt Jungle (John Huston, 1950)

Asfaltowa dżungla / The Asphalt Jungle (John Huston, 1950)

Nie jest to pierwszy film o napadach rabunkowych (rok wcześniej powstał chociażby White Heat z Jamesem Cagneyem), ale jest to pierwszy film, w którym jeden napad rabunkowy zajmuje centralne miejsce – jest kulminacją, która zmienia życie większości głównych bohaterów. John Huston pokazał historię z punktu widzenia gangsterów, nie ma tu detektywa w stylu Philipa Marlowe’a, […]

 Mariusz Czernic

Pobij diabła / Beat the Devil (John Huston, 1953)

Pobij diabła / Beat the Devil (John Huston, 1953)

John Huston, realizujący średnio po jednym filmie rocznie, tym razem zaskakuje produkcją skromną, ale powstałą w koprodukcji trzech krajów: Wielkiej Brytanii, Włoch i USA. Mimo że budżet nie był zbyt duży film i tak okazał się finansową porażką. Trzeba przyznać, że zasłużenie, gdyż ta satyra na eksploatację kolonialną nie jest zbyt interesująca. Dwie pary małżeńskie, […]