Michał Vorbrodt

Western: Spaghetti vs. Burger

Western: Spaghetti vs. Burger

Gdyby ktoś, rok temu, rzekł do mnie „Michale, za rok pokochasz westerny, będziesz oglądać je w ilościach hurtowych”, to prychnąłbym mu w twarz, odpowiadając „postradałeś zmysły, głupcze!”. Gatunek ten kojarzył mi się do tej pory z długimi, niedzielnymi popołudniami, kiedy ogląda się je z braku innych zajęć. Widok spoconych, brudnych twarzy tylko pogłębia uczucie dyskomfortu, […]

 Michał Vorbrodt

Przegląd filmowy: listopad 2014

Przegląd filmowy: listopad 2014

Rozmowa (Stany Zjednoczone 1974) – reż Francis Ford Coppola Tak świetnie się zaczynał, tak sobie temat rozłożył, takim montażem nas zauroczył i tak się po kościach rozszedł. Szedł w dobrym kierunku i jakoś nie utrzymał napięcia. Nie oddano odpowiednio uczucia, które mógł odczuwać bohater. BYĆ MOŻE jest jakieś tło polityczno-społeczne, które wspomaga to dzieła, a […]

 Michał Vorbrodt

Wielki sen / The Big Sleep (Howard Hawks, 1946)

Wielki sen / The Big Sleep (Howard Hawks, 1946)

Film noir to jeden z gatunków, do którego miałem sięgnąć, ale stale odkładałem to na później. Natomiast reżyser, Howard Hawks (Mężczyźni wolą blondynki), jest twórcą kilku filmów, które widziałem i podobały mi się bardzo. Czemu nikt mi nie powiedział? Autor scenariusza do znakomitych Ludzi podziemia – tylko to by wystarczyło, żebym natychmiast usiadł do Wielkiego […]

 Mariusz Czernic

Reżyserzy – subiektywny ranking

Reżyserzy – subiektywny ranking

Dawniej reżyserzy odpowiadali tylko za inscenizację i pracę z aktorami, natomiast za montaż odpowiedzialny był producent – reprezentant wytwórni. Obecnie reżyserzy mają większą swobodę, sami uczestniczą przy montażu, stąd często we współczesnych filmach montaż jest bardziej twórczy, z zaburzoną chronologią. Na mojej liście najlepszych reżyserów nie ma innowatorów, którzy tworzą artystyczne dzieła pełne filozofii i […]

 Piotr Berndt

Mężczyźni wolą blondynki / Gentlemen Prefer Blondes (Howard Hawks, 1953)

Mężczyźni wolą blondynki / Gentlemen Prefer Blondes (Howard Hawks, 1953)

„Mężczyźni wolą blondynki” to zabawny, elegancki i pełen wdzięku musical, który obrazuje nam, na czym polegać miała popularność aktorki Marilyn Monroe sięgająca aż do dnia dzisiejszego. Niektórzy mogą twierdzić, iż wynika to z klasycznego odtworzenia swojej roli – słodkiej, naiwnej i głupiutkiej blondynki. Być może prawdą jest, że ​​postać grana przez Monroe, nie należy do najbystrzejszej wśród filmowego […]

 Mariusz Czernic

Kino globalne – 12 najlepszych filmów świata

Kino globalne – 12 najlepszych filmów świata

Ostatnio częstym przedmiotem dyskusji był opublikowany przez magazyn Sight & Sound ranking najlepszych filmów świata. I po raz kolejny krytycy i ludzie filmu próbowali przekonać wszystkich, że Obywatel Kane, Osiem i pół i 2001: Odyseja kosmiczna to dzieła wybitne. A przecież w niczym nie są lepsze na przykład od Rambo czy Terminatora. Znawcy biorący udział […]

 Mariusz Czernic

Rio Bravo (Howard Hawks, 1959)

Rio Bravo (Howard Hawks, 1959)

Klasyczne westerny można podzielić na dwa rodzaje. Pierwszy to filmy o starciu człowieka z naturą na otwartej przestrzeni, takie jak dwa znakomite westerny Hawksa: Rzeka Czerwona (1948) i Bezkresne niebo (1952). W takich filmach ludzie przemierzają dzikie równiny Zachodu, walcząc z Indianami lub bandytami, szukając miejsca, w którym mogliby się osiedlić, zapuścić korzenie. Drugi rodzaj […]

 Mariusz Czernic

Jak zdobyto Dziki Zachód, czyli historia westernu w pigułce

Jak zdobyto Dziki Zachód, czyli historia westernu w pigułce

Historia westernu Western to gatunek najbardziej rozpoznawalny. Już pierwsze kadry przedstawiające charakterystyczne plenery, kostiumy czy rekwizyty wskazują, że mamy do czynienia z westernem. Pierwszy film tego gatunku powstał w 1903 roku – to krótkometrażowy Napad na ekspres (The Great Train Robbery) w reżyserii Edwina S. Portera. W epoce niemego kina western należał jednak do kina […]

 Mariusz Czernic

Pewnego razu na Dzikim Zachodzie, czyli najlepsze westerny

Pewnego razu na Dzikim Zachodzie, czyli najlepsze westerny

Dzikie prerie, konne galopady, ataki Indian, pojedynki rewolwerowców, napady na banki i pociągi, bójki w barze, strzelaniny pochłaniające wiele ofiar – to elementy jednego z najbardziej klasycznych amerykańskich gatunków, westernu. Gatunek ten stopniowo przechodził przemianę – od prostych opowieści o walce dobra ze złem poprzez rozbudowanie psychologii westernowych postaci, a kończąc na całkowitej demitologizacji bohaterów […]

 Mariusz Czernic

Mieć i nie mieć / To Have and Have Not (Howard Hawks, 1944)

Mieć i nie mieć / To Have and Have Not (Howard Hawks, 1944)

Po sukcesie Casablanki Humphrey Bogart otrzymuje kolejną podobną rolę, tym razem u boku debiutantki, Lauren Bacall, tym razem w roli właściciela niewielkiej łodzi, który pomaga francuskim bojownikom z ruchu oporu (w Casablance Bogart był właścicielem nocnego lokalu, a fabuła dotyczyła działacza czeskiego ruchu oporu). Akcja filmu Mieć i nie mieć, który jest adaptacją powieści Ernesta […]

 Mariusz Czernic

Film przygodowy. Awanturnicy i poszukiwacze

Film przygodowy. Awanturnicy i poszukiwacze

Czy istnieje jakiś przepis na dobry film przygodowy? Trudno powiedzieć, bo jak sugeruje poniższy ranking produkcje są różne, od komediowych, typowo rozrywkowych do poważnych dramatów osadzonych w historycznych czasach. Jednak większość opisanych produkcji to lekkie filmy dostarczające rozrywki i emocji, poprawiające humor. Bo im sceny na ekranie bardziej nieprawdopodobne, tym lepiej można przez nie przebrnąć, […]

 Mariusz Czernic

Wielki sen / The Big Sleep (Howard Hawks, 1946)

Wielki sen / The Big Sleep (Howard Hawks, 1946)

Po premierze reżyser przyznał, że nie zrozumiał zawiłej intrygi filmu (i pierwowzoru literackiego). Nic więc dziwnego, że widzowie także mają problem z jego zrozumieniem. Liczne sytuacje i dialogi zamiast wyjaśniać jeszcze bardziej komplikują akcję. Jednak dla Howarda Hawksa fabuła nigdy nie była istotna, najważniejsi byli bohaterowie – ludzie niepozbawieni wad, którzy stają w obliczu śmierci, […]