Mariusz Czernic

Walka z feudalnym systemem – o filmach Kobayashiego (Bunt, Harakiri)

Walka z feudalnym systemem – o filmach Kobayashiego (Bunt, Harakiri)

Gdy Masaki Kobayashi (1916–96) rozpoczął pracę w wytwórni filmowej świat wyniszczany był przez straszliwą wojnę. Japońska armia potrzebując mięsa armatniego zmobilizowała wielu młodych ludzi do wzięcia udziału w konflikcie zbrojnym i Kobayashi został siłą wcielony do armii. Był zdeklarowanym pacyfistą i miał buntowniczy charakter, co czyniło z niego kiepskiego żołnierza, który nie miał zamiaru bezmyślnie […]

 Mariusz Czernic

Kino samurajskie

Kino samurajskie

Japonia zwana Krajem Kwitnącej Wiśni to kraj o bardzo ciekawej i inspirującej przeszłości, której częścią są samuraje – feudalni wojownicy żyjący zgodnie z określonym kodeksem (tzw. bushido). Żelazne reguły wcale jednak nie oznaczają, że samuraj gotów jest ślepo wykonywać rozkazy swojego szoguna lub pana (tzw. daimyo). Samuraje i roninowie cechujący się odwagą i nieprzeciętnymi zdolnościami […]

 Agata Malinowska

Harakiri / Seppuku (Masaki Kobayashi, 1962)

Harakiri / Seppuku (Masaki Kobayashi, 1962)

W relacjach z tegorocznego festiwalu w Cannes tu i ówdzie przebijały się skąpe wiadomości o nowym filmie Takashi Miike – „Ichimei”. Były to na ogół doniesienia mało hałaśliwe, a może szkoda. Po pierwsze, Miike nie jest może Almodovarem, ale ma swoją wierną widownię, która z wypiekami na twarzy śledziła losy „13 Assasins” na festiwalu w […]