Mariusz Czernic

Włoskie kino gatunkowe

Włoskie kino gatunkowe

W kinie amerykańskim trudno jest czasem odróżnić kino autorskie od gatunkowego, bo niewielu jest twórców takich jak John Cassavetes i Jim Jarmusch (choć z czasem ich przybywa), którzy tworzyli w pełni autorskie dzieła, nie oglądając się na innych i na obowiązującą modę. W przeciwieństwie do nich wielu wybitnych amerykańskich filmowców, takich jak np. Orson Welles, […]

 Mariusz Czernic

Siedem czarnych nut / Sette note in nero (Lucio Fulci, 1977)

Siedem czarnych nut / Sette note in nero (Lucio Fulci, 1977)

Pięć lat po zrealizowaniu swojego opus magnum, Lucio Fulci nakręcił swoje drugie ważne dzieło, przyczyniając się coraz bardziej do popularności włoskiej odmiany kryminału zwanej giallo. Tym razem Fulci uczynił główną bohaterką cudzoziemkę poznającą uroki Toskanii, a w fabule powraca do roku 1972, kiedy to kontrowersje wywołane jego filmem Nie torturuj kaczuszki doprowadziły do tego, że […]

 Mariusz Czernic

Ogon skorpiona / La Coda dello scorpione (Sergio Martino, 1971)

Ogon skorpiona / La Coda dello scorpione (Sergio Martino, 1971)

Jeden z bohaterów tego filmu cytuje słowa Honoriusza Balzaka „Za każdą wielką fortuną kryje się zbrodnia”. Ta sama myśl przewodnia była zawarta w mafijnej sadze Ojciec chrzestny. Film Sergia Martina to dzieło z niższej półki, ale w obu filmach bohaterowie grają nieczysto i aby zdobyć fortunę dokonują podstępnych zabójstw i pozbywają się przemocą kłopotliwych osób. […]

 Mariusz Czernic

Nie torturuj kaczuszki / Non si sevizia un paperino (Lucio Fulci, 1972)

Nie torturuj kaczuszki / Non si sevizia un paperino (Lucio Fulci, 1972)

W małym włoskim miasteczku życie toczy się spokojnym rytmem. Matki zajmują się domem, ojcowie pracują by utrzymać swoje rodziny, a dzieci dzielą czas między naukę i zabawę. Ta codzienna rutyna zostaje przerwana, gdy ginie dziecko, potem zaś zostają znalezione zwłoki następnego. Wkrótce staje się jasne, że w mieście zadomowił się seryjny morderca i na spokojną […]

 Mariusz Czernic

Nie oglądaj się teraz / Don’t Look Now (Nicolas Roeg, 1973)

Nie oglądaj się teraz / Don’t Look Now (Nicolas Roeg, 1973)

Z takiego materiału jakiego dostarczyła angielska pisarka można było zrobić porządne giallo. W tej historii obecne są wszystkie składniki potrzebne do stworzenia tego typu thrillera. Brytyjczycy trafiają do Wenecji, gdzie próbują wyleczyć rany po rodzinnej tragedii (ich córka utopiła się w stawie). John Baxter pracuje przy odnawianiu zabytkowego kościoła, a jego żona Laura nieoczekiwanie nawiązuje […]

 Mariusz Czernic

Nieuchwytny morderca / Una Farfalla con le ali insanguinate (Duccio Tessari, 1971)

Nieuchwytny morderca / Una Farfalla con le ali insanguinate (Duccio Tessari, 1971)

Francuska studentka została brutalnie zamordowana w podmiejskim parku w Bergamo. Dziewczynę kilkakrotnie dźgnięto nożem i porzucono w lesie jak niepotrzebną rzecz. Detektywi i analitycy próbują zebrać do kupy wszystkie ślady, dowody i zeznania świadków, by zbudować w miarę wiarygodną hipotezę na temat popełnionego morderstwa. Szybko znajdują osobę, która pasuje do profilu sprawcy – zbyt szybko, […]

 Mariusz Czernic

Dom śmiejących się okien / La Casa dalle finestre che ridono (Pupi Avati, 1976)

Dom śmiejących się okien / La Casa dalle finestre che ridono (Pupi Avati, 1976)

Otwierająca film scena przedstawia człowieka w agonii, poddawanego torturom, a na ekranie pojawiają się nazwiska osób, którzy brali udział w produkcji. Cała początkowa scena została sfilmowana w kolorze sepii, co jakby podkreśla że jest to koszmar senny lub schizofreniczne zwidy. Taki wstęp sugeruje kino oniryczne, baśniowe i mroczne – zagadkowe, okrutne, wyrafinowane. Produkcję zalicza się […]

 Mariusz Czernic

Kostucha w czerwonej pelerynie / La Dama rossa uccide sette volte (Emilio Miraglia, 1972)

Kostucha w czerwonej pelerynie / La Dama rossa uccide sette volte (Emilio Miraglia, 1972)

Nie trzeba długo się domyślać, o co chodzi w tytule tej produkcji. Już w sekwencji inicjującej zostało to jasno wyłożone. Zbudowany w gotyckim stylu zamek kryje w swoim wnętrzu nie tylko sekretne krypty, długie korytarze i nurtujące malowidła, ale i przerażającą legendę, która odżywa w każdym stuleciu. Wiszący na ścianie obraz pobudza wyobraźnię – przedstawia […]

 Mariusz Czernic

Dario Argento

Dario Argento

Urodzony w 1940 roku Dario Argento zafascynowany stylowymi thrillerami swojego rodaka, Mario Bavy, postanowił sam nakręcić serię tego typu filmów, wzbogacając je o nowe spojrzenie na stylistykę giallo (włoską odmianę kryminału). Argento wykreował niesamowite wizje, ocierające się o poetykę różnych gatunków: baśni, horroru i kryminału. Stworzył sekwencje wbijające się w pamięć, hipnotyzujące, powodujące, że treść, […]

 Mariusz Czernic

Mario Bava. Gotyk i giallo

Mario Bava. Gotyk i giallo

Być może Dario Argento ma więcej fanów, ale większym uznaniem krytyków cieszył się Mario Bava (1914-80), gdyż udało mu się stworzyć dzieła pionierskie, które inspirowały wielu filmowców, zarówno włoskich jak i zagranicznych. Największe uznanie zyskał realizacją horrorów gotyckich i filmów giallo, z których wywodzi się amerykański podgatunek horroru zwany slasherem. Mario Bava był również utalentowanym […]