Karolina Łachmacka

Dziewczyna z prowincji / The Country Girl (George Seaton, 1954)

Dziewczyna z prowincji / The Country Girl (George Seaton, 1954)

Nie ma to jak stary, dobry przepis na film prosto z Hollywood lat 50. „Dziewczyna z prowincji” (1954) George’a Seatona z oskarową rolą Grace Kelly zapewnia niemal dwie godziny z wybitnymi aktorami, świetnymi dialogami i elegancją kina, której dzisiaj już próżno szukać wśród współczesnych filmów. Film ten rozgrywa się w świecie teatru, a raczej za […]

 Mariusz Czernic

W klatce Faradaya, czyli filmy o samolotach

W klatce Faradaya, czyli filmy o samolotach

W historii kina sporo jest filmów, których duża część akcji rozgrywa się na pokładzie samolotu. Za prekursorski film ‚lotniczy’ uważany jest dramat Williama Wellmana z roku 1954 pt. Noc nad Pacyfikiem z udziałem Johna Wayne’a. Drugim inspirującym filmem katastroficznym jest Port lotniczy George’a Seatona z 1970 roku, w którym, jeszcze dość nieśmiało, podjęto temat zamachu […]

 Mariusz Czernic

Filmy katastroficzne

Filmy katastroficzne

Premiera filmu Rolanda Emmericha 2012 zainspirowała mnie do napisania kilkunastu zdań na temat kina katastroficznego (disaster movies). Filmy katastroficzne to chyba, obok komedii romantycznej, najbardziej schematyczny i najbardziej przewidywalny gatunek filmowy. Tematem tych filmów jest przedstawienie ludzkich charakterów w obliczu niebezpieczeństwa, najczęściej w trzech częściach. Pierwsza część to zaprezentowanie postaci, druga to efektowna katastrofa, a […]

 Mariusz Czernic

36 godzin / 36 Hours (George Seaton, 1965)

36 godzin / 36 Hours (George Seaton, 1965)

Pod koniec maja 1944 roku, na kilka dni przed inwazją w Normandii, amerykański major Jefferson Pike otrzymuje tajne zadanie, które musi wykonać w neutralnej Portugalii. W Lizbonie wpada w ręce Niemców i na skutek sprytnie przygotowanej intrygi żyje przez jakiś czas w zupełnej nieświadomości, myśląc, że wojna skończyła się 6 lat temu (a w rzeczywistości […]

 Mariusz Czernic

Sprawy ściśle tajne, czyli o filmach szpiegowskich

Sprawy ściśle tajne, czyli o filmach szpiegowskich

Filmy szpiegowskie to z reguły mieszanki gatunkowe, gdyż można w nich zauważyć elementy thrillera, filmu sensacyjnego, przygodowego. Alfred Hitchcock uznawany za mistrza gatunku wprowadzał elementy kryminału (tajemnicze morderstwo) i melodramatu (wątek miłosny np. w Osławionej). Niektóre filmy szpiegowskie rozgrywają się w czasie wojny, kiedy to podwójni agenci niemieccy próbowali przekazać Niemcom tajne plany aliantów, natomiast […]