Mariusz Czernic

Kamorysta / Il Camorrista (Giuseppe Tornatore, 1986)

Kamorysta / Il Camorrista (Giuseppe Tornatore, 1986)

„Kamoryści kierują się mózgiem, a nie sercem” – mówi Profesor z Vesuviano i na jego przykładzie debiutujący reżyser pokazuje, że nawet osoby kierujące się rozumem mogą popaść w obłęd, jeśli wyłączą całkowicie swoje uczucia. Kamorysta to kino mafijne, a Tornatore jak na Sycylijczyka przystało musiał wiedzieć sporo na temat działających na południu Włoch organizacji mafijnych. […]

 Mariusz Czernic

Klan Sycylijczyków / Le Clan des Siciliens (Henri Verneuil, 1969)

Klan Sycylijczyków / Le Clan des Siciliens (Henri Verneuil, 1969)

Klan Sycylijczyków to jeden z tych filmów, które docenia się nie za oryginalność, ponadczasowość czy artystyczne aspiracje. To w stu procentach klasyczny reprezentant swojego gatunku, trzymający się reguł i schematów. Ten film jest jak sprawnie przygotowany napad rabunkowy. Bo w złodziejskim fachu należy trzymać się pewnych wytycznych, aby nie zostać schwytanym i podobnie jest z […]

 Przemysław Sopocko

Dawno temu w Ameryce / Once Upon a Time in America (Sergio Leone, 1984)

Dawno temu w Ameryce / Once Upon a Time in America (Sergio Leone, 1984)

Sergio Leone, znany ze „spaghetti westernów”, jak „Dobry, zły i brzydki”, czy „Za garść dolarów”, nakręcił opowieść o życiu żydowskiego gangstera z Nowego Jorku. A więc inaczej, niż zazwyczaj, czyli nie dotyczyło to Włochów, Irlandczyków, czy też stricte Amerykanów. Młody David „Noodles” Aaronson (w dorosłym stadium życia Robert De Niro) pochodzi z biednej żydowskiej rodziny. Razem z […]

 Mariusz Czernic

Ulubieni aktorzy

Ulubieni aktorzy

Najlepszy aktor to taki, który zbytnio nie przeszkadza, nie szarżuje, nie próbuje na siłę przyćmić kolegów z planu, tylko spokojnie i dość naturalnie odgrywa swoją rolę. Niektórzy z aktorów z poniższego rankingu specjalizują się w określonym gatunku, inni próbują wcielać się w różnorodne postacie, ale wszyscy prezentują wysoki poziom, spełniają oczekiwania reżyserów, robią co mogą, […]

 Mariusz Czernic

Biały żar / White Heat (Raoul Walsh, 1949)

Biały żar / White Heat (Raoul Walsh, 1949)

James Cagney kojarzony jest z kinem gangsterskim, jego specjalnością były role przestępców. Aby mieć większą swobodę zrywał czasem kontrakt z wytwórnią Warner Bros., lecz szybko wracał, bo inne kompanie nie miały dla niego wiele do zaoferowania. Pracując u Warnerów udowodnił jednak swoją wszechstronność, dowodem na to jest Oscar za rolę w musicalu Yankee Doodle Dandy, gdzie […]

 Mariusz Czernic

Mafia nie przebacza. Film gangsterski

Mafia nie przebacza. Film gangsterski

Kino gangsterskie ma swoje początki na przełomie lat 20. i 30. (w czasach Wielkiego Kryzysu), kiedy Stany Zjednoczone zostały opanowane przez gangsterów. Wtedy powstały filmy: Ludzie podziemia (Underworld, 1927), Mały Cezar (Little Caesar, 1931), Wróg publiczny nr 1 (The Public Enemy, 1931) i najlepszy z nich Człowiek z blizną (Scarface, 1932). Potem ze względu na […]

 Mariusz Czernic

High Sierra (Raoul Walsh, 1941)

High Sierra (Raoul Walsh, 1941)

High Sierra to wysokie góry znajdujące się pomiędzy Los Angeles i Las Vegas, gdzieś w pobliżu sławnej Doliny Śmierci. To w tych górach próbuje ukryć się przestępca, poszukiwany za morderstwo i rabunek. Zanim jednak dojdzie do pościgu i obławy poznajemy owego przestępcę jako podstarzałego, ale sympatycznego samotnika, zakochanego bez wzajemności w kalekiej dziewczynie. W czasach […]

 Aneta Dynowska

Wściekłe psy / Reservoir Dogs (Quentin Tarantino, 1992)

Wściekłe psy / Reservoir Dogs (Quentin Tarantino, 1992)

Dawno temu, przed „Bękartami wojny”, „Grindhousem”, „Kill Billem”, „Pulp Fiction”, na początku kariery reżyserskiej Quentina Tarantino, w 1992 r., powstały „Wściekłe psy”. Film uważany jest za debiut wizjonera kina gangsterskiego i stanowi pewnego rodzaju preludium do kultowego „Pulp Fiction„, wydanego dwa lata później. Dzieło opowiada historię kilku gangsterów, różnobarwnych tak jak ich pseudonimy: Pana Białego, […]

 Mariusz Czernic

Al Capone (Richard Wilson, 1959)

Al Capone (Richard Wilson, 1959)

Biografia najsłynniejszego gangstera – włoskiego imigranta, który stworzył w Chicago potężne imperium, dzięki czemu nawet jego śmierć nie położyła kresu przemocy i nielegalnym interesom. Film w sposób konkretny i dosadny przedstawia burzliwe życie, karierę i upadek Ala Capone’a, od przybycia do Stanów aż po więzienie w Alcatraz. Znany jako „człowiek z blizną” przyszły gangster zaczyna […]

 Agata Malinowska

Dziurka od klucza / Keyhole (Guy Maddin, 2011)

Dziurka od klucza / Keyhole (Guy Maddin, 2011)

Można by napisać, że „Keyhole” to skrzyżowanie staromodnego filmu grozy i filmu noir, sprawiające do tego wrażenie, jakby nakręcił je David Lynch, który od braci Quay nauczył się zamiłowania do bibelotów. Jednak po co, skoro wystarczy informacja, że jest to nowe dzieło Guya Maddina. Ta szalona podróż w czerni i bieli, pełna czarnego, abstrakcyjnego humoru, […]