Mariusz Czernic

Czasy dla twardzieli. Film sensacyjny

Czasy dla twardzieli. Film sensacyjny

Filmy sensacyjne to gatunek bardzo rozległy, obejmujący thrillery, filmy kryminalne (w tym gangsterskie i policyjne), szpiegowskie oraz sensacyjno-wojenne. Te filmy cechuje sensacyjna akcja, motyw walki dobra ze złem, czasami także zaskakujące zwroty akcji i efektowna kulminacja. Bohaterami filmów sensacyjnych są często policjanci, gangsterzy, najemnicy, agenci oraz zwykli ludzie szukający sprawiedliwości na własną rękę. Dlatego poniższe zestawienie […]

 Mariusz Czernic

Na krawędzi / Clash by Night (Fritz Lang, 1952)

Na krawędzi / Clash by Night (Fritz Lang, 1952)

Na rok przed znakomitym filmem noir Bannion (The Big Heat, 1953) niemiecki reżyser Fritz Lang wykorzystał stylistykę kina noir do opowiedzenia dramatycznej (czy raczej melodramatycznej) historii pełnej burzliwych konfliktów i skomplikowanych relacji między ludźmi. Zrealizowany według sztuki teatralnej Clifforda Odetsa film nie uniknął teatralności widocznej w zachowaniu bohaterów i zdjęciach atelierowych, ale dzięki doborowej obsadzie […]

 Agata Malinowska

M – Morderca / M (Fritz Lang, 1931)

M – Morderca / M (Fritz Lang, 1931)

„M – morderca” to jedno z największych dzieł człowieka o legendarnym już talencie i równie legendarnym, paskudnym charakterze. Ponieważ nie mogę mierzyć się z Langiem ani jednym, ani (mam nadzieję) drugim, nie będę udawać, że ta notka jest czymś więcej niż wyrazem niekłamanej fascynacji. Niezależnie od swej wartości jako klasyka kinematografii czy prekursora filmu noir, […]

 Mariusz Czernic

Kobieta w oknie / The Woman in the Window (Fritz Lang, 1944)

Kobieta w oknie / The Woman in the Window (Fritz Lang, 1944)

Współtwórca filmowego ekspresjonizmu Fritz Lang po ucieczce z nazistowskich Niemiec rozpoczął pracę w Stanach Zjednoczonych, gdzie swoje pomysły mógł najlepiej wykorzystać w kształtującym się w latach 40. nurcie czarnych kryminałów. „Kobieta w oknie” to jego pierwsze dzieło, będące klasycznym filmem noir, opowieścią o morderstwie, szantażu i femme fatale. Podobnie jak w „Laurze” Premingera ważną funkcję […]