Mariusz Czernic

Panna młoda w żałobie / La Mariée était en noir (François Truffaut, 1968)

Panna młoda w żałobie / La Mariée était en noir (François Truffaut, 1968)

Nawet najbardziej radykalni autorzy Nowej Fali stopniowo zaczęli odchodzić od jej założeń. W połowie lat 60. zarówno Godard jak i Truffaut postanowili zmierzyć się z gatunkiem science-fiction. W efekcie tego powstały filmy o totalitarnym ustroju, pesymistyczne wizje przyszłości: Alphaville i Fahrenheit 451. Jednak to był jednorazowy skok w przyszłość, bo tych twórców bardziej interesowała teraźniejszość. […]

 Agata Malinowska

Rozdarta kurtyna (Hitchcock/Truffaut)

Rozdarta kurtyna (Hitchcock/Truffaut)

Sztuka nie zna granic, jednak poszczególni twórcy mają swoje ojczyzny – na dobre i na złe. Opowieść o jednym z najsłynniejszych wywiadów w historii kina – wielodniowej rozmowy Antona Riazanowa z Alfredem Hitchcockiem – byłaby zapewne znacznie mniej dramatyczna, gdyby nie Żelazna Kurtyna. Spotkanie ponad politycznymi podziałami musiało odbyć się w atmosferze mistyfikacji, która do […]

 Sylwia

400 batów / Les quatre cents coups (François Truffaut, 1959)

400 batów / Les quatre cents coups (François Truffaut, 1959)

„Czterysta batów” to pierwszy pełnometrażowy film Françoisa Truffauta, w którym reżyser spróbował w odważny sposób zmierzyć się z doświadczeniem dzieciństwa. Temat był już dwukrotnie podejmowany przez debiutującego filmowca – po raz pierwszy w czasie paryskiej współpracy z Rossellinim w 1956 r. Wtedy to powstał projekt zatytułowany „Strach przed Paryżem”. Jednak film nie wszedł w fazę […]