Michał Vorbrodt

Przegląd filmowy: listopad 2014

Przegląd filmowy: listopad 2014

Rozmowa (Stany Zjednoczone 1974) – reż Francis Ford Coppola Tak świetnie się zaczynał, tak sobie temat rozłożył, takim montażem nas zauroczył i tak się po kościach rozszedł. Szedł w dobrym kierunku i jakoś nie utrzymał napięcia. Nie oddano odpowiednio uczucia, które mógł odczuwać bohater. BYĆ MOŻE jest jakieś tło polityczno-społeczne, które wspomaga to dzieła, a […]

 Mariusz Czernic

Rozrywka w potrójnej dawce, czyli filmowe trylogie

Rozrywka w potrójnej dawce, czyli filmowe trylogie

Premiera najnowszej części przygód rycerza Gotham, Batmana, oraz wysyp recenzji tegoż filmu przyczyniły się do tego, że choć obejrzałem film Mroczny rycerz powstaje, to zamiast długiej recenzji zdecydowałem się zrobić ranking najlepszych według mnie trylogii filmowych. Trylogia cechuje się tym, że trzy filmy łączy jeden lub kilku bohaterów, przeżywających podobne perypetie i przygody. Dlatego w […]

 Mariusz Czernic

Filmowe zjawisko. Sequel

Filmowe zjawisko. Sequel

Sequele podobnie jak remaki są zmorą wielu widzów i krytyków, a sens ich powstawania poddawany jest w wątpliwość. Nie da się jednak ukryć, że wielu filmowców nie widzi nic złego w przerabianiu na nowo znanych i kultowych tytułów. Martin Scorsese nakręcił w swojej karierze jeden udany sequel (Kolor pieniędzy) i dwa niezłe remaki (Przylądek strachu […]

 Mariusz Czernic

Obłęd / Dementia 13 (Francis Ford Coppola, 1963)

Obłęd / Dementia 13 (Francis Ford Coppola, 1963)

Założona przez Jamesa H. Nicholsona i Samuela Z. Arkoffa wytwórnia AIP (American International Pictures) w latach 50. i 60. zajmowała się produkcją niskobudżetowych horrorów i filmów science-fiction. Wiele obrazów dla tej kompanii zrealizował Roger Corman (np. seria adaptacji prozy i poezji Edgara Allana Poe). Corman zajmował się nie tylko reżyserią, ale też produkcją, finansując projekty […]

 Mariusz Czernic

Rozmowa / The Conversation (Francis Ford Coppola, 1974)

Rozmowa / The Conversation (Francis Ford Coppola, 1974)

Gdy świat polityki i mediów zaabsorbowany był aferą Watergate, a publiczność zachwycała się ekranizacją Ojca chrzestnego Coppola w swojej małej wytwórni American Zoetrope zrealizował skromny i ambitny film o wpływie jaki na prostego człowieka wywiera budząca wątpliwości moralne jego praca. Harry Caul to znany w branży pluskwiarz lub jak to mówią fachowcy – specjalista od […]

 Mariusz Czernic

Czas Apokalipsy. Redux / Apocalypse Now. Redux (Francis Ford Coppola, 1979/2001)

Czas Apokalipsy. Redux / Apocalypse Now. Redux (Francis Ford Coppola, 1979/2001)

W połowie lat 70. Francis Ford Coppola uważany był za geniusza. Udowodnił, że potrafi nakręcić zarówno film dla masowego odbiorcy jak i dla wymagającego krytyka. Spadł na niego deszcz nagród, w tym Oscary za dwie części „Ojca chrzestnego” i Złota Palma za „Rozmowę”. Chcieli z nim współpracować najlepsi aktorzy, a wytwórnie filmowe chciały mieć udział […]

 Rafał Grynasz

Czas Apokalipsy / Apocalypse Now (Francis Ford Coppola, 1979)

Czas Apokalipsy / Apocalypse Now (Francis Ford Coppola, 1979)

W tle słyszymy „The End” The Doors, ale to co widzimy na ekranie kłóci się z ideologią hippie, zaprzecza idei wolności i wyzwolenia. Wręcz przeciwnie, film niesie ze sobą smutek, zniewolenie i zatracenie wszelkiej nadziei. Jedynie „the end” dźwięczące w uszach w trakcie i na długo po seansie, oddaje prawdziwe przesłanie apokaliptycznego aktu Coppoli, zaprawdę […]