Kinetoskop

Film Noir

Film Noir

Galeria: Film Noir – plakaty filmowe

 Karolina Łachmacka

Uwięziona / Caged (John Cromwell, 1950)

Uwięziona / Caged (John Cromwell, 1950)

„Uwięziona” to dramat rozgrywający się w więzieniu, będący psychologicznym koncertem na kilka kobiecych aktorskich talentów. To przede wszystkim jednak wstęp do wielkiej kariery Eleanor Parker, jednej z najbardziej niedocenionych aktorek w historii kina, która nie jeden raz powinna za swoją rolę – także w tym przypadku – otrzymać wszelkie możliwe nagrody. Parker wciela się w […]

 Mariusz Czernic

Niepotrzebni mogą odejść / Odd Man Out (Carol Reed, 1947)

Niepotrzebni mogą odejść / Odd Man Out (Carol Reed, 1947)

Kryzys kina brytyjskiego spowodowany przez ambicje producenta Alexandra Kordy przypadł na okres II wojny światowej, ale już wtedy pojawili się przedsiębiorcy i reżyserzy, którzy mieli pomysł na odbudowanie kina krajowego. Na przykład J. Arthur Rank, który stał się niemalże monopolistą na rynku do czasu, gdy i jego zgubiły nadmierne ambicje. Wytwórnia sygnowana jego nazwiskiem przyczyniła […]

 Mariusz Czernic

Kręte schody / The Spiral Staircase (Robert Siodmak, 1945)

Kręte schody / The Spiral Staircase (Robert Siodmak, 1945)

Film zaliczany jest do nurtu czarnych kryminałów, ale więcej tu rasowego thrillera niż prawdziwego noir. Reżyser korzysta także z poetyki horroru i problematyki dramatu psychologicznego, tworząc wzorcowy, inspirujący dreszczowiec, który nic a nic się nie zestarzał. Dzisiaj jednak ogląda się go już inaczej, bo zauważa się czynniki wykorzystywane potem w wielu filmach. Historia osadzona jest […]

 Mariusz Czernic

As w potrzasku / Ace in the Hole (Billy Wilder, 1951)

As w potrzasku / Ace in the Hole (Billy Wilder, 1951)

Złe wiadomości najlepiej się sprzedają. Wiedzą o tym dziennikarze, fotoreporterzy, szefowie stacji telewizyjnych, spikerzy programów informacyjnych. Walka o nagrodę Pulitzera to często walka na śmierć i życie z przeciwnościami losu. Filmów o dziennikarzach powstało mnóstwo, bo są oni dobrym materiałem na film. Jakikolwiek film – obyczajowy, polityczny, kryminalny, komediowy. W 2014 na ekrany kin trafił […]

 Michał Vorbrodt

Wielki sen / The Big Sleep (Howard Hawks, 1946)

Wielki sen / The Big Sleep (Howard Hawks, 1946)

Film noir to jeden z gatunków, do którego miałem sięgnąć, ale stale odkładałem to na później. Natomiast reżyser, Howard Hawks (Mężczyźni wolą blondynki), jest twórcą kilku filmów, które widziałem i podobały mi się bardzo. Czemu nikt mi nie powiedział? Autor scenariusza do znakomitych Ludzi podziemia – tylko to by wystarczyło, żebym natychmiast usiadł do Wielkiego […]

 Michał Vorbrodt

Bulwar Zachodzącego Słońca / Sunset Blvd. (Billy Wilder, 1950)

Bulwar Zachodzącego Słońca / Sunset Blvd. (Billy Wilder, 1950)

Jeden z filmów, o których słyszy się od dawna, ale właściwie nie do końca wiadomo o czym jest i prawdopodobnie myli się go z jakimś innym. Wielki tytuł, ale na tyle stary, żeby stał nisko w drabinie priorytetów. Bowiem w stereotypie człowieka młodego, wychowanego na innej kinematografii, spoglądanie w przeszłość przyniesie tylko nudę i uczucie […]

 Mariusz Czernic

Alfred Hitchcock bez cienia wątpliwości

Alfred Hitchcock bez cienia wątpliwości

O Alfredzie Hitchcocku (1899-1980) napisano już wiele i nic oryginalnego na pewno nie wymyślę. Był on niekwestionowanym mistrzem thrillera, potrafiącym przyciągnąć uwagę widza ciekawymi opowieściami o zwykłych ludziach, którzy znaleźli się w niezwykłej sytuacji. Scenariusze były dla niego pretekstem do tworzenia trzymających w napięciu scen i efektownych kulminacji. W jego filmach można znaleźć humor, wątki […]

 Piotr Berndt

Niagara (Henry Hathaway, 1953)

Niagara (Henry Hathaway, 1953)

Nakręcony w 1953 roku „Niagara” to jeden z niewielu filmów noir, które były przeznaczone wyłącznie jako pokaz umiejętności jednostkowego aktorstwa — w tym przypadku ikona kina lat 50. — Marilyn Monroe. Większość filmów klasycznego okresu kina noir, wypełnione były szeregiem indywidualnych charakterów, zwłaszcza w klimatach miejskich dżungli o opowieściach detektywistycznych. Potrafią one zmylić nawet najbardziej profesjonalną publiczność (na przykład film Howarda […]

 Mariusz Czernic

Ścigany / Pursued (Raoul Walsh, 1947)

Ścigany / Pursued (Raoul Walsh, 1947)

Ścigany Raoula Walsha to oczywiście nie jest pierwowzór Ściganego Andrew Davisa. Tytułowy bohater nie został oskarżony o przestępstwo, którego nie popełnił. Nie musi uciekać przed prawem, a i tak czuje się osaczony jak zwierzę podczas polowania. On ucieka przed przeszłością, ale jeśli chce się ustatkować musi stawić jej czoła. Musi dowiedzieć się, co sprawiło że […]

 Mariusz Czernic

Noc myśliwego / The Night of the Hunter (Charles Laughton, Terry Sanders, Robert Mitchum, 1955)

Noc myśliwego / The Night of the Hunter (Charles Laughton, Terry Sanders, Robert Mitchum, 1955)

Charles Laughton to znany brytyjski aktor, laureat Oscara za rolę w Prywatnym życiu Henryka VIII (1933), gdzie zagrał postępowego króla Anglii z dynastii Tudorów. Laughton miał ambicje reżyserskie, które zaspokajał w teatrze, wtrącał się także do pracy reżyserów filmowych – Oberża Jamajka (1939) to w dużym stopniu jego film, a nie Alfreda Hitchcocka. Gdy otrzymał […]

 Mariusz Czernic

Biały żar / White Heat (Raoul Walsh, 1949)

Biały żar / White Heat (Raoul Walsh, 1949)

James Cagney kojarzony jest z kinem gangsterskim, jego specjalnością były role przestępców. Aby mieć większą swobodę zrywał czasem kontrakt z wytwórnią Warner Bros., lecz szybko wracał, bo inne kompanie nie miały dla niego wiele do zaoferowania. Pracując u Warnerów udowodnił jednak swoją wszechstronność, dowodem na to jest Oscar za rolę w musicalu Yankee Doodle Dandy, gdzie […]