Klaudia Wesołek

Wojaczek (Lech Majewski, 1999)

Wojaczek (Lech Majewski, 1999)

„Doniczka nie z prawej, ale z lewej strony okna…” – te słowa, słyszymy w filmie „Wojaczek” dwa razy. Wypowiedzenie z pozoru nic nie znaczy. Gdyby film Lecha Majewskiego opowiadał na przykład o fikcyjnym bohaterze, przykładnie wypełniającym obowiązki męża i ojca, to słowa te zniknęłyby w mieszaninie innych słów w danym filmie oraz straciły swoje znaczenie. […]

 Agata Malinowska

Gattaca – Szok przyszłości / Gattaca (Andrew Niccol, 1997)

Gattaca – Szok przyszłości / Gattaca (Andrew Niccol, 1997)

Jeśli kogoś najdzie nagle ochota obejrzeć film science-fiction, który nie jest miałkim widowiskiem z pretekstową fabułą, powinien sięgnąć do kina ery pre-matriksowej. Gattaca to rzadki – szczególnie dzisiaj – przypadek przerostu treści nad formą. Zamiast biegania i wybuchania, którego przyzwyczailiśmy się oczekiwać, otrzymujemy w Gattaca to coś w rodzaju psychologicznego dramatu w realiach s-f, rozgrywającego […]

 Karolina Łachmacka

Królewska faworyta / La putain du roi (Axel Corti, 1990)

Królewska faworyta / La putain du roi (Axel Corti, 1990)

Dobry film kostiumowy z ciekawie zarysowanym wątkiem miłosnym to w moim odczuciu żaden banał. Piękne stroje czy też udana scenografia to jednak nie wszystko, co buduje idealny melodramat rodem z historycznych dla nas czasów. Wiedzieli o tym twórcy „Królewskiej faworyty” (1990) Axela Cortiego. Melodramat ten przedstawia historię romansu króla Piemontu Vittorio Amadeo (w tej roli […]

 Mariusz Czernic

Gong Li w filmach Zhanga Yimou

Gong Li w filmach Zhanga Yimou

Chiny w XX wieku przechodziły wiele trudnych okresów: liczne wojny domowe i rewolucje, agresja japońska, głęboki kryzys gospodarczy, wielki głód i kanibalizm, represjonowanie kobiet i przeciwników politycznych, terror czerwonogwardzistów i krwawo tłumione demonstracje. Historia Chin dowodzi jak szybko z ofiary można zmienić się w kata – Chińczycy, którzy padli ofiarą japońskich agresorów zgotowali potem piekło […]

 Mariusz Czernic

Teza / Tesis (Alejandro Amenábar, 1996)

Teza / Tesis (Alejandro Amenábar, 1996)

Teza to myśl przewodnia nie wymagająca dowodów, jej prawdziwość wydaje się niezaprzeczalna. Można np. postawić tezę, że Hiszpanie robili świetne thrillery i ten kto oglądał filmy Chico Serradora, Alexa de la Iglesii i Alejandra Amenábara raczej nie zaprzeczy. Teza to również praca dyplomowa i w tym znaczeniu użyto jej jako tytułu debiutanckiego obrazu Amenábara. Film […]

 Mariusz Czernic

Perdita Durango (Álex de la Iglesia, 1997)

Perdita Durango (Álex de la Iglesia, 1997)

W każdej dekadzie da się zauważyć jakiś dominujący nurt, który można rozpatrywać jako rodzinę ze względu na wspólne korzenie. W latach 90. sporym powodzeniem cieszyły się filmy o szalonych męsko-damskich duetach, ich dzikiej namiętności i powiązaniach ze światem przestępczym. Takie tytuły jak Dzikość serca, Prawdziwy romans i Urodzeni mordercy to już dziś kultowe pozycje wyrosłe […]

 Mariusz Czernic

Dzień bestii / El día de la bestia (Álex de la Iglesia, 1995)

Dzień bestii / El día de la bestia (Álex de la Iglesia, 1995)

Po sukcesie Dziecka Rosemary i kilku brytyjskich ‚horrorów diabelskich’ gatunek satanistycznych thrillerów osiągnął apogeum w latach 70, gdy powstały silnie inspirujące i trudne do zapomnienia klasyczne pozycje gatunku: Egzorcysta i Omen. Kolejna dekada to czas horrorów komediowych, które udowadniały, że można się śmiać z własnych lęków (przykładem może być Amerykański wilkołak w Londynie). Hiszpański reżyser […]

 Patryk Karwowski

Bokser / The Boxer (Jim Sheridan, 1997)

Bokser / The Boxer (Jim Sheridan, 1997)

Kolejny film z irlandzkiego okresu Sheridana i, co ważne, kolejny bardzo dobry w dorobku reżysera. Chociaż jest tu już trochę więcej komercyjnych zabiegów, których jeden z poprzednich obrazów – The Field jest całkowicie pozbawiony, to Boksera wciąż ogląda się znakomicie. Film stanowi kolejny rozrachunek z Irlandzką Armią Republikańską, a dokładniej z jej zbrojnym ramieniem. Jednak […]

 Adrian Kaczyński

Ósmy dzień / Le huitième jour (Jaco Van Dormael, 1996)

Ósmy dzień / Le huitième jour (Jaco Van Dormael, 1996)

W „Ósmym dniu” śledzimy losy dwójki bohaterów, których drogi niespodziewanie skrzyżowały się w najodpowiedniejszym dla nich momencie. Samotny Georges (Pascal Duqenne) uciekł z zakładu upośledzonych umysłowo, natomiast zapracowany, nie radzący sobie z życiem i rodziną Harry (Daniel Auteuil) jest w najtrudniejszym okresie swojego życia. Wspólne spędzanie czasu z Georgesem jest dobrą lekcją dla Harrego, który […]

 Adrian Kaczyński

Piękna praca / Beau travail (Claire Denis, 1999)

Piękna praca / Beau travail (Claire Denis, 1999)

Głównym bohaterem jest Galoup (Denis Lavant) – były żołnierz Legii Cudzoziemskiej, który będąc narratorem przywołuje nam wydarzenie, które sprawiło, że został wydalony z pracy będącej jego całym życiem, a teraz nie radzi sobie w życiu jako cywil. Historia konkretniej odnosi się do przybycia na szkolenie nowego rekruta Gillesa Sentaina (Grégoire Colin), który okazuje się żołnierzem […]

 Adrian Kaczyński

Blask / Shine (Scott Hicks, 1996)

Blask / Shine (Scott Hicks, 1996)

Kino bogate jest w filmy przedstawiające życiorysy wielkich gwiazd muzycznych, czy po prostu utalentowanych ludzi. W większości te biograficzne obrazy zdają egzamin, bo są rzetelnie zrealizowane i zazwyczaj przedstawiają bogate, kontrowersyjne wydarzenia z życia. I tak samo jest z „Blaskiem”, który doskonale się w tych ramach mieści. Chociaż historia polsko-żydowskiego pianisty wydaje się w niektórych […]

 Adrian Kaczyński

Gra o honor / He Got Game (Spike Lee, 1998)

Gra o honor / He Got Game (Spike Lee, 1998)

„Gra o honor” jest poetycką i świetnie opowiedzianą historią czarnego Jezusa autorstwa Spike’a Lee. Traktuje o konflikcie ojcowsko-rodzicielskim z koszykówką w tle, która w latach 90. osiągnęła chyba apogeum popularności. Jednak nie uświadczymy tu wielce widowiskowej gry na parkiecie, zażartych pojedynków, czy efektownych trików rodem z NBA, bo sednem produkcji jest wątek dramatyczny skupiający się […]

1 2 3 7