Mariusz Czernic

Skłóceni z życiem /The Misfits (John Huston, 1961)

Skłóceni z życiem /The Misfits (John Huston, 1961)

Przygnębiający i depresyjny dramat o outsiderach, którzy próbują pogodzić się z życiem, lecz życie jakie jest każdy widzi – więcej w nim smutku i rozpaczy niż radości. Niełatwo być optymistą, kiedy na swojej drodze spotyka się same przeszkody, a inni ludzie rzucają tylko kłody pod nogi. Rozczarowana nieudanym małżeństwem kobieta powoli traci wiarę w ludzi, […]

 Mariusz Czernic

Lampart / Il Gattopardo (Luchino Visconti, 1963)

Lampart / Il Gattopardo (Luchino Visconti, 1963)

Po zrealizowaniu ambitnego dramatu „Rocco i jego bracia” (1960) pochodzący z arystokratycznej rodziny Luchino Visconti przygotował wystawne, kosztowne i wysmakowane plastycznie arcydzieło. Historyczno-kostiumowy sycylijski spektakl przenosi widzów do epoki Risorgimento – czasów rewolucji Garibaldiego, której celem było zjednoczenie Włoch. Tak jak w Japonii nastał zmierzch samurajów tak we Włoszech arystokracja utraciła dawne wpływy, a jej […]

 Karol Janusz

Straż przyboczna / Yôjinbô (Akira Kurosawa, 1961)

Straż przyboczna / Yôjinbô (Akira Kurosawa, 1961)

Twórczość Akiry Kurosawy, reżysera wymienianego jednym tchem obok tak znakomitych twórców jak choćby Bergman i Fellini, mimo całej swej świetności, jest raczej słabo znana dla szerszej filmowej społeczności. Wspomniana znajomość zazwyczaj kończy się na osławionych „Siedmiu Samurajach” i ewentualnie głośnym „Rashomonie”. Twierdząc, iż przytoczone wcześniej tytuły są swego rodzaju powierzchowną, ale trafną prezentacją całego spectrum […]

 Agata Malinowska

Słodkie życie / La dolce vita (Federico Fellini, 1960)

Słodkie życie / La dolce vita (Federico Fellini, 1960)

Pisanie o Słodkim życiu świadczy o zepsuciu obyczajów. Cóż bowiem nowego może wymyślić jakiś tam widz, gdy temat rozpracowały już najtęższe głowy wśród filmowych krytyków. Reżyserowie zaś – być może mniej skłonni do gadania – wciąż dają wyraz aprobacie dla Federico Felliniego, wplatając postmodernistyczne tropy do swych filmów. Słuszniej jest darować sobie refleksje, lub przynajmniej […]

 Ania Blannche

Hud, syn farmera / Hud (Martin Ritt, 1963)

Hud, syn farmera / Hud (Martin Ritt, 1963)

Na tle wiejskiego krajobrazu Teksasu rozgrywa się cichy dramat zawarty w napiętych i skomplikowanych stosunkach ojca i syna. Na barkach leciwego Homera Bannona spoczęło nie tylko zarządzanie ranczem, ale również użeranie się z dorosłym już synem. Hud jest całkowitym zaprzeczeniem swego ojca i przy każdej możliwej okazji próbuje mu dopiec. Niemniej obaj mężczyźni są skazani […]

 Mariusz Czernic

Tower of London (Roger Corman, 1962)

Tower of London (Roger Corman, 1962)

Amerykański reżyser i producent Roger Corman słynął z oszczędzania, nie marnował czasu ani pieniędzy, kręcił filmy w szybkim tempie i za niewielką kasę. W pierwszej połowie lat 60, w ciągu zaledwie pięciu lat, zrealizował około 20 filmów (największy sukces osiągnęły luźne adaptacje utworów Edgara Allana Poe). Nierzadko udawało mu się zatrudniać świetnych aktorów, którzy podwyższali […]

 Karolina Łachmacka

Co się zdarzyło Baby Jane? / What Ever Happened to Baby Jane? (Robert Aldrich, 1962)

Co się zdarzyło Baby Jane? / What Ever Happened to Baby Jane? (Robert Aldrich, 1962)

Bette Davis marzyła, by jako pierwsza zdobyć trzy Oskary za główne role żeńskie. Ta sztuka nigdy jej się nie udała. Rola Jane Hudson w „Co się wydarzyło Baby Jane?” (1962) Roberta Aldricha miała być tą przepustką do kolejnego trofeum. Skończyło się jednak na rozczarowaniu. Co więcej, kiedy nagrodę za rok 1962 dla Anne Bancroft miał […]

 Karolina Łachmacka

Rzymska wiosna Pani Stone / The Roman Spring of Mrs. Stone (José Quintero, 1961)

Rzymska wiosna Pani Stone / The Roman Spring of Mrs. Stone (José Quintero, 1961)

Tennessee Williams miał rzadką umiejętność zaglądania do ludzkich dusz i diagnozowania w nich umiejscowienia różnorodnych zadr i ran. Jego pełne prawdy o życiu dialogi świetnie sprawdziły się na ekranie – filmy takie, jak „Tramwaj zwany pożądaniem” (1951) Elii Kazana, czy „Kotka na gorącym blaszanym dachu” (1958) Richarda Brooksa po brzegi wypełniają kwestie, które można przytaczać […]

 Karolina Łachmacka

Pokój w kształcie L / The L-Shaped Room (Bryan Forbes, 1962)

Pokój w kształcie L / The L-Shaped Room (Bryan Forbes, 1962)

Jane Fosset (Leslie Caron) to piękna, młodziutka dziewczyna, którą poznajemy w stolicy Wielkiej Brytanii. Jane pochodzi z Francji. Dowiadujemy się, że oczekuje dziecka. Jej sytuacja nie jest różowa. Ciąża to wpadka – Jane uprawiała seks tylko raz, do tego z mężczyzną, którego nie widzi w roli męża czy ojca, bo go po prostu nie kocha. […]

 Mariusz Czernic

Paranoja / Paranoiac (Freddie Francis, 1963)

Paranoja / Paranoiac (Freddie Francis, 1963)

Każdy kto lubi klasyczne kino grozy z pewnością kojarzy wytwórnię Hammer, specjalizującą się w barwnych opowieściach o potworach. Ale nie każdy wie, iż w tym brytyjskim studiu powstawały również znakomite czarno-białe thrillery psychologiczne, takie jak Krzyk strachu i Paranoja. Świetnie skonstruowane intrygi i postacie to dzieło Jimmy’ego Sangstera, czołowego scenarzysty wytwórni, za reżyserię odpowiadali zaś […]

 Mariusz Czernic

Historia Rut / The Story of Ruth (Henry Koster, 1960)

Historia Rut / The Story of Ruth (Henry Koster, 1960)

W latach 1949-59 w Hollywood regularnie realizowano wystawne filmy biblijne: Samson i Dalila (1949), Dawid i Betszeba (1951), Dziesięcioro przykazań (1956), Salomon i królowa Saby (1959). Wymieniłem tylko te najważniejsze, które powstały w oparciu o księgi Starego Testamentu. W latach 60. tego typu filmy zaczęły tracić popularność, ale dziś możemy zaobserwować, że historia się powtarza, […]

 Michał Vorbrodt

Western: Spaghetti vs. Burger

Western: Spaghetti vs. Burger

Gdyby ktoś, rok temu, rzekł do mnie „Michale, za rok pokochasz westerny, będziesz oglądać je w ilościach hurtowych”, to prychnąłbym mu w twarz, odpowiadając „postradałeś zmysły, głupcze!”. Gatunek ten kojarzył mi się do tej pory z długimi, niedzielnymi popołudniami, kiedy ogląda się je z braku innych zajęć. Widok spoconych, brudnych twarzy tylko pogłębia uczucie dyskomfortu, […]

1 2 3 9