Mariusz Czernic

Lata 20. i 30. w polskiej prasie filmowej

Lata 20. i 30. w polskiej prasie filmowej

Dziś oddaję głos redaktorom przedwojennych czasopism filmowych. Przenieśmy się zatem do kina retro, gdy zmorą widzów były nowinki techniczne, takie jak głośne aparaty dźwiękowe, które nie pozwalały skupić się na akcji w filmie. Gdy ktoś na początku lat trzydziestych mówił o „starych dobrych czasach” miał na myśli nie tylko czasy sprzed Wielkiego Kryzysu, ale przede […]

 Mariusz Czernic

Panorama kina światowego – czas podsumowań

Panorama kina światowego – czas podsumowań

13 lutego 2015 roku minie 120 lat odkąd bracia August i Louis Lumière opatentowali kinematograf – urządzenie do pokazywania „żywych obrazów”. Pierwszy oficjalny pokaz jego możliwości odbył się przed publicznością pod koniec roku i tylko nieliczni zauważyli jaki ogromny potencjał tkwi w tej nowince technicznej. Od krótkich, nie trwających nawet minuty, prozaicznych scenek do monumentalnych […]

 Mariusz Czernic

Oklahoma Kid / The Oklahoma Kid (Lloyd Bacon, 1939)

Oklahoma Kid / The Oklahoma Kid (Lloyd Bacon, 1939)

Z jednej strony ten western podsumowuje okres klasycznych westernów lat 30-tych, ale widać, że były tu też większe ambicje stworzenia dramatu z przesłaniem. Ciekawe jest tło historyczne – budowa miasteczka Tulsa w stanie Oklahoma oraz wyścig, którego stawką są ziemie, na których wkrótce powstanie cywilizacja. Podobał mi się także humor w tym filmie oraz niektóre […]

 Mariusz Czernic

Dyliżans / Stagecoach (John Ford, 1939)

Dyliżans / Stagecoach (John Ford, 1939)

Film, który zapoczątkował złoty okres klasycznego westernu, trwający aż do początków lat 60., kiedy to film Jak zdobywano Dziki Zachód (How the West Was Won, 1962) doskonale podsumował ten okres, zapowiadając nadejście antywesternów. Od czasu Strzałów o zmierzchu (Ride the High Country, 1962) Sama Peckinpaha western stał się zupełnie innym gatunkiem, Dziki Zachód się zmienił, […]

 Mariusz Czernic

Oberża Jamajka / Jamaica Inn (Alfred Hitchcock, 1939)

Oberża Jamajka / Jamaica Inn (Alfred Hitchcock, 1939)

W roku 1937 uciekinier z nazistowskich Niemiec, znany producent Erich Pommer, założył w Wielkiej Brytanii kompanię produkcyjną Mayflower. Jego wspólnikiem w interesach został brytyjski aktor teatralny i filmowy Charles Laughton. Kupili od pisarki Daphne Du Maurier prawa do sfilmowania jej książki Jamaica Inn (I wyd. 1936), zatrudnili debiutantkę Maureen O’Harę oraz wybrali reżysera-figuranta, niejakiego Alfreda […]

 Mariusz Czernic

Kapitan Blood / Captain Blood (Michael Curtiz, 1935)

Kapitan Blood / Captain Blood (Michael Curtiz, 1935)

Zrealizowany w połowie lat 30. film przygodowy Kapitan Blood to dzieło przełomowe i inspirujące, które nadało właściwy kierunek dla rozwoju gatunku. Między tym filmem a nowoczesnymi formalnie Piratami z Karaibówjest prawie 70 lat różnicy, a jednak film Curtiza ani trochę się nie zestarzał, nadal będąc pierwszorzędną rozrywką dla widzów w każdym wieku. Jest w nim […]

 Mariusz Czernic

W pogoni za cieniem / The Thin Man (W.S. Van Dyke, 1934)

W pogoni za cieniem / The Thin Man (W.S. Van Dyke, 1934)

Dzisiaj zaprezentuję filmowe starocie, które mimo upływu wielu lat i ciągłych zmian gustów publiczności nadal jest w stanie zachwycić widzów bezpretensjonalnością, prostotą i humorem. 78 lat temu, między pierwszą a drugą wojną światową kinematografia była w momencie przełomowym. Eksperymenty z dźwiękiem i kolorem miały duży wpływ na rozwój tej najpopularniejszej dziedziny rozrywki. Zrealizowany w pierwszej […]

 Mariusz Czernic

Niewidzialny człowiek / The Invisible Man (James Whale, 1933)

Niewidzialny człowiek / The Invisible Man (James Whale, 1933)

Osoby rozczarowane efektownym, lecz płytkim i nijakim Człowiekiem widmo Paula Verhoevena powinny sięgnąć po tę klasyczną pozycję z lat 30-tych. Prawie 80 lat po premierze film Whale’a broni się nadal dzięki doskonale wykreowanej aurze niesamowitości, pionierskim efektom specjalnym i dosłownemu przedstawieniu tezy, że najbardziej boimy się tego, czego nie możemy zobaczyć. Scenarzyści inspirując się powieścią […]

 Agata Malinowska

M – Morderca / M (Fritz Lang, 1931)

M – Morderca / M (Fritz Lang, 1931)

„M – morderca” to jedno z największych dzieł człowieka o legendarnym już talencie i równie legendarnym, paskudnym charakterze. Ponieważ nie mogę mierzyć się z Langiem ani jednym, ani (mam nadzieję) drugim, nie będę udawać, że ta notka jest czymś więcej niż wyrazem niekłamanej fascynacji. Niezależnie od swej wartości jako klasyka kinematografii czy prekursora filmu noir, […]