Mariusz Czernic

Dobrzy, źli i brzydcy – najlepsze spaghetti westerny

Dobrzy, źli i brzydcy – najlepsze spaghetti westerny

Gdy Sergio Leone bez wiedzy Akiry Kurosawy przerobił jego Straż przyboczną (1961) na western nie mógł przypuszczać, że rozpoczyna właśnie nowy nurt w historii kina gatunkowego. Ale upływ czasu pokazał, że Leone stworzył nowy gatunek, mimo iż zaczerpnął fabułę z dalekiej Azji. Spaghetti westerny były ostro krytykowane przez recenzentów, ale chętnie oglądane przez widzów mniej […]

 Mariusz Czernic

Wielki haracz / Il Grande racket (Enzo G. Castellari, 1976)

Wielki haracz / Il Grande racket (Enzo G. Castellari, 1976)

Położona nad Tybrem stolica Włoch to największy w kraju ośrodek kulturalno-naukowy, handlowy, przemysłowy i turystyczny. Są tu muzea i starożytne zabytkowe budowle, a swoje siedziby mają międzynarodowe organizacje. Ale w tym filmie poznajemy Rzym z zupełnie innej strony. Włoskie filmy sensacyjne z reguły nie pokazują przestępczości w innych krajach, zajmując się własnym podwórkiem – włoskimi […]

 Mariusz Czernic

Prawo ulicy / Il Cittadino si ribella (Enzo G. Castellari, 1974)

Prawo ulicy / Il Cittadino si ribella (Enzo G. Castellari, 1974)

Sukces filmu High Crime sprawił, że Castellari i Nero postanowili pójść za ciosem i nakręcić kolejnego przepełnionego emocjami akcyjniaka. Street Law, mimo iż reprezentuje ten sam gatunek co poprzednik, jest zupełnie innym filmem. W tamtym reżyser opowiedział historię o tym, co może spotkać prawego policjanta w świecie zdominowanym przez przemoc i brudne interesy. Tym razem […]

 Mariusz Czernic

Wysoki stopień przestępczości / La Polizia incrimina la legge assolve (Enzo G. Castellari, 1973)

Wysoki stopień przestępczości / La Polizia incrimina la legge assolve (Enzo G. Castellari, 1973)

Pierwsze spotkanie Castellariego z Frankiem Nero przyniosło spektakularny sukces finansowy i dobre oceny wśród miłośników kina sensacyjnego. Za granicą próbowano go sprzedać pod tytułem Marsylski łącznik, co w połączeniu z nazwiskiem Fernando Reya nasuwało skojarzenia z oscarowym filmem Williama Friedkina. Ale osoby oczekujące powtórki z Francuskiego łącznika (1971) mogą być bardzo pozytywnie zaskoczone. Lata 70. […]