Mariusz Czernic

Na szlaku biało-czerwonym, czyli przeprawa przez kino polskie

Na szlaku biało-czerwonym, czyli przeprawa przez kino polskie

W czasach PRLu kino polskie prezentowało bardzo wysoki poziom, wielu było utalentowanych filmowców, którzy zrealizowali w naszym kraju dzieła ponadczasowe, wybitne, chętnie oglądane także za granicą. W przeciwieństwie jednak do kina amerykańskiego nie rozwinęło się u nas solidnie kino gatunków. W czasie II wojny światowej Polska wycierpiała najwięcej ze wszystkich europejskich narodów, nic więc dziwnego […]

 Mariusz Czernic

Prawo i pięść (Edward Skórzewski, Jerzy Hoffman, 1964)

Prawo i pięść (Edward Skórzewski, Jerzy Hoffman, 1964)

Gdy Andrzej Kenig słyszy krzyki kobiety idzie na ratunek. Czyni to jakby z przymusu, nieśpiesznie. Patrzy na niego inna kobieta, która swoim wzrokiem wymusza na nim interwencję. Aby nie wyjść na tchórza Kenig pomaga nieznajomej. Ta scena charakteryzuje protagonistę jako człowieka obojętnego, zmęczonego, nieszukającego kłopotów. Ale w rzeczywistości, w której żyje, o kłopoty nietrudno. Polskie […]