Martyna Chmielewska

Skłóceni z życiem / The Misfits (John Huston, 1961)

Skłóceni z życiem / The Misfits (John Huston, 1961)

Przypomina mi się, to co powtarzała z uporem maniaka moja polonistka: ,,Nie utożsamiajcie autora z podmiotem lirycznym!”, gdzieś tam z tyłu głowy zaś wyświetlają się wspomnienia sprzed paru lat, gdy to tłumaczę młodziutkiemu kuzynowi, że nie, aktorzy to nie to samo co postacie przez nie odgrywane. Ba! Śmieje się w duchu z jego naiwności. Jakiś […]

 Michał Kómoch

Obywatel Kane / Citizen Kane (Orson Welles, 1941)

Obywatel Kane / Citizen Kane (Orson Welles, 1941)

Obywatel Kane przez wielu krytyków uważany jest za jeden z najlepiej zrealizowanych amerykańskich filmów. Te opus magnus Hollywood nakręcił 25-letni debiutant, niejaki Orson Welles. Film wywołał jeden z największych skandali w Ameryce lat 40. Próbowano nie dopuścić do jego dystrybucji, usiłowano zniszczyć wszystkie kopie, toczono batalie sądowe o zakaz wyświetlania. A to wszystko dlatego, że […]

 Sylwia

Siódma pieczęć / Det sjunde inseglet (Ingmar Bergman, 1957)

Siódma pieczęć / Det sjunde inseglet (Ingmar Bergman, 1957)

Rozpoczynający się wersetem z Apokalipsy św. Jana („A kiedy Baranek otworzył siódmą pieczęć, nastało w niebie milczenie na pół godziny…”), znakomity czarno-biały film jest jednym z ważniejszych osiągnięć w dorobku wybitnego szwedzkiego reżysera – Ingmara Bergmana. Niezwykłe dzieło o licznych walorach artystycznych, religijnych i filozoficznych należy do kanonu najbardziej rozpoznawalnych filmów o tematyce egzystencjalnej. Obok […]

 Mariusz Czernic

W kręgu zła / Le cercle rouge (Jean-Pierre Melville, 1970)

W kręgu zła / Le cercle rouge (Jean-Pierre Melville, 1970)

Po tym filmie stare przysłowie „Milczenie jest złotem” nabiera nowych znaczeń. Nikt tu nie rzuca słów na wiatr, każde słowo, gest, spojrzenie jest przemyślane jakby za każdy niewłaściwy ruch groziło więzienie. Jean-Pierre Melville tak zaplanował poszczególne sceny, by uzyskać niesamowity minimalizm. Eskortowanie więźnia oraz kulminacyjna scena rabunku to najlepsze przykłady minimalizmu Melville’a – żadnej muzyki […]

 Adrian Kaczyński

Pod Mocnym Aniołem (Wojciech Smarzowski, 2014)

Pod Mocnym Aniołem (Wojciech Smarzowski, 2014)

„Pod mocnym aniołem”, po bardzo dobrej „Drogówce”, to drugi tytuł Smarzowskiego, który pojawia się na moim blogu. Niestety uwidacznia się tendencja spadkowa w twórczości uzdolnionego reżysera. Mimo że w najnowszym jego dziele nadal tarzamy się w polskich brudach, maltretowani jesteśmy gęstą i brutalną atmosferą pozbawioną jakiejkolwiek subtelności, to temu filmowi brakuje czegoś, co zdobywało moje […]

 Joanna Roman

Maria Skłodowska-Curie (Marie Noelle, 2016)

Maria Skłodowska-Curie (Marie Noelle, 2016)

Z biografiami zawsze jest pewien problem – rzadko kogokolwiek w pełni zachwycają i spełniają wszystkie pokładane w nich oczekiwania. Jeżeli sięgamy po produkcję opowiadającą o kimś, kogo cenimy lub znamy, już na wstępie spodziewamy się czegoś wybitnego i zaskakującego. Z jednej strony, te oczekiwania w pewnym stopniu są słuszne, bowiem dana osoba osiągnęła zazwyczaj ponadprzeciętne […]

 Agata Malinowska

Zniewolony / 12 years a slave (Steve McQueen, 2013)

Zniewolony / 12 years a slave (Steve McQueen, 2013)

Poprzedni film Steve’a McQueena – „Wstyd” – z kretesem przegrał oscarowy wyścig. Jak twierdzili złośliwi, nie tyle z powodu niskiego poziomu artystycznego, ile pruderii jurorów, którym nie w smak było oglądanie Michaela Fassbendera biegającego nago po ekranie. Tym razem Brytyjczyk postanowił pokazać, że potrafi głaskać Akademię tak samo sprawnie, jak drażnić. Zniewolony – naszpikowany gwiazdami, […]

 Paweł Wiliński

Detektyw / True Detective (serial, 2014)

Detektyw / True Detective (serial, 2014)

Emitowany przez stację HBO serial „True Detective” jeszcze przed premierą finałowego odcinka okrzyknięto najlepszym serialem 2014 roku. Opowieść o dwu detektywach z sennej Luizjany wzbudziła zainteresowanie nie tylko wśród amerykańskich widzów. Właściciele HBO mają podwójny powód do radości. Nie dość, że „True Detective” od pierwszego odcinka osiąga wysoką oglądalność i już teraz jest uznawany za […]

 Joanna Roman

Zwierzęta nocy / Nocturnal Animals (Tom Ford, 2016)

Zwierzęta nocy / Nocturnal Animals (Tom Ford, 2016)

O tym, że życie może być nudne dowiadujemy się nie tylko z produkcji filmowych, ale też z doświadczeń własnych lub bliskich osób. O tym, że dobra materialne nie zastąpią miłości i uczuć jesteśmy świadomi. A mimo to, niemal każdy marzy o pieniądzach i sławie, wymieniając je jako klucz do sukcesu i szczęścia. Z tym smutnym […]

 Agata Malinowska

Noe: Wybrany przez Boga / Noah (Darren Aronofsky, 2014)

Noe: Wybrany przez Boga / Noah (Darren Aronofsky, 2014)

A więc stało się – jeden z najciekawszych twórców niezależnego kina amerykańskiego, który jak dotąd realizował doskonałe filmy za szczupłe budżety, nakręcił biblijny epos za epickie pieniądze. Nie to jest jednak w „Noem” sensacją, bo to, że Darren Aronofsky potrafi myśleć w odpowiedniej skali, było już wiadomo od czasu „Źródła”. Prawdziwie interesujące jest to, z […]

 Mariusz Czernic

Taksówkarz / Taxi Driver (Martin Scorsese, 1976)

Taksówkarz / Taxi Driver (Martin Scorsese, 1976)

W roku 1974 samozwańczy obrońcy sprawiedliwości odtwarzani przez Charlesa Bronsona (Paul Kersey, Vince Majestyk) przetarli szlak dla ich ewentualnych następców pragnących oczyścić miasto z najgorszych szumowin. Szukający własnej drogi twórczej 33-letni Martin Scorsese podchwycił pomysł i z banalnej opowieści sensacyjnej uczynił dzieło doceniane przede wszystkim przez krytyków, a nie miłośników kina akcji. Nie zdobył oscarowej […]

 Minola

Pętla (Wojciech Jerzy Has, 1957)

Pętla (Wojciech Jerzy Has, 1957)

Film niewątpliwie wpisuje się w nurt psychologiczno – egzystencjalny Szkoły Polskiej. Reżyserzy tejże stylistyki dotykają indywidualnych problemów, tragicznych wydarzeń jednostek. „Pętla” jest adaptacją opowiadania Marka Hłaski i została zmodyfikowana na potrzeby Wojciecha Hasa. U pisarza mamy do czynienia z historią alkoholika wpętanego w sidła własnego nałogu. Natomiast u reżysera mamy egzystencjalny wymiar człowieka, nie mogącego […]

1 2 3 59