Mariusz Czernic

Dzień Puszczyka / Il Giorno della civetta (Damiano Damiani, 1968)

Dzień Puszczyka / Il Giorno della civetta (Damiano Damiani, 1968)

Dramaty gangsterskie powstawały już we wczesnej fazie kina dźwiękowego, ale dopiero po wojnie pojawiły się na ekranach pierwsze ambitne filmy o mafii. Prym wiodło kino włoskie, a zaliczany do neorealizmu dramat Pietro Germiego Pod niebem Sycylii (1949) uważany jest za prekursora gatunku. Gatunek rozwinął się na fali sukcesów mafijnych kryminałów z przełomu lat 60. i […]

 Mariusz Czernic

Gringo / El Chuncho, quién sabe? (Damiano Damiani, 1966)

Gringo / El Chuncho, quién sabe? (Damiano Damiani, 1966)

Podobno reżyser nie uważał tego filmu za western, ale za polityczną satyrę dotyczącą wojny domowej w Meksyku. Trudno w to uwierzyć, gdyż obsadzenie Giana Volonté po raz kolejny w roli meksykańskiego bandyty od razu wskazuje na polemikę z ‚dolarowymi’ westernami Sergia Leone. Poza tym, gdy zaczyna się film od napadu na pociąg to należy się […]

 Mariusz Czernic

Dobrzy, źli i brzydcy – najlepsze spaghetti westerny

Dobrzy, źli i brzydcy – najlepsze spaghetti westerny

Gdy Sergio Leone bez wiedzy Akiry Kurosawy przerobił jego Straż przyboczną (1961) na western nie mógł przypuszczać, że rozpoczyna właśnie nowy nurt w historii kina gatunkowego. Ale upływ czasu pokazał, że Leone stworzył nowy gatunek, mimo iż zaczerpnął fabułę z dalekiej Azji. Spaghetti westerny były ostro krytykowane przez recenzentów, ale chętnie oglądane przez widzów mniej […]