Joanna Roman

Maria Skłodowska-Curie (Marie Noelle, 2016)

Maria Skłodowska-Curie (Marie Noelle, 2016)

Z biografiami zawsze jest pewien problem – rzadko kogokolwiek w pełni zachwycają i spełniają wszystkie pokładane w nich oczekiwania. Jeżeli sięgamy po produkcję opowiadającą o kimś, kogo cenimy lub znamy, już na wstępie spodziewamy się czegoś wybitnego i zaskakującego. Z jednej strony, te oczekiwania w pewnym stopniu są słuszne, bowiem dana osoba osiągnęła zazwyczaj ponadprzeciętne […]

 Agata Malinowska

Zniewolony / 12 years a slave (Steve McQueen, 2013)

Zniewolony / 12 years a slave (Steve McQueen, 2013)

Poprzedni film Steve’a McQueena – „Wstyd” – z kretesem przegrał oscarowy wyścig. Jak twierdzili złośliwi, nie tyle z powodu niskiego poziomu artystycznego, ile pruderii jurorów, którym nie w smak było oglądanie Michaela Fassbendera biegającego nago po ekranie. Tym razem Brytyjczyk postanowił pokazać, że potrafi głaskać Akademię tak samo sprawnie, jak drażnić. Zniewolony – naszpikowany gwiazdami, […]

 Joanna Roman

Przełęcz ocalonych / Hacksaw Ridge (Mel Gibson, 2016)

Przełęcz ocalonych / Hacksaw Ridge (Mel Gibson, 2016)

O okrutności wojny każdy doskonale zdaje sobie sprawę. Jednak czym ona jest naprawdę, przekonują się nieliczni, natomiast wszystkim innym pozostają wojenne produkcje. Kino to niesamowite miejsce, gdzie ściera się rzeczywistość, fikcja i pragnienia, które wzajemnie się napędzają. Już nie raz filmy pokazały nam, że jest to sztuka, której twórcy na co dzień mierzą się z […]

 Mariusz Czernic

Amadeusz / Amadeus (Miloš Forman, 1984)

Amadeusz / Amadeus (Miloš Forman, 1984)

Czeski reżyser z Oscarem na koncie za „Lot nad kukułczym gniazdem” (1975) tym razem wziął na warsztat sztukę teatralną Petera Shaffera o rywalizacji dwóch kompozytorów na dworze austriackiego cesarza Józefa II Habsburga, tego samego, który był odpowiedzialny za I rozbiór Polski. To nie jest jednak film historyczny, chociaż scenografia i kostiumy pozwalają uwierzyć, że dość wiernie […]

 Klaudia Wesołek

Wojaczek (Lech Majewski, 1999)

Wojaczek (Lech Majewski, 1999)

„Doniczka nie z prawej, ale z lewej strony okna…” – te słowa, słyszymy w filmie „Wojaczek” dwa razy. Wypowiedzenie z pozoru nic nie znaczy. Gdyby film Lecha Majewskiego opowiadał na przykład o fikcyjnym bohaterze, przykładnie wypełniającym obowiązki męża i ojca, to słowa te zniknęłyby w mieszaninie innych słów w danym filmie oraz straciły swoje znaczenie. […]

 Anna Stankiewicz

Witaj w klubie / Dallas Buyers Club (Jean-Marc Vallée, 2013)

Witaj w klubie / Dallas Buyers Club (Jean-Marc Vallée, 2013)

Prawie połowa nosicieli wirusa HIV to ludzie młodzi. Mimo tego iż AIDS nie sposób zarazić się przez powietrze,czy pocałunek to jednak liczba chorych przybywa z roku na rok. W latach 80 w USA odnotowano drastyczną liczbę zgonów wśród ludzi ze statusem seropozytywnym. Ron Woodroof, elektryk, jeździec rodeo, był jednym z nich. Lekarze dawali mu 30 […]

 Kamil Stodolny

Człowiek Słoń / The Elephant Man (David Lynch, 1980)

Człowiek Słoń / The Elephant Man (David Lynch, 1980)

Może wydawać się to dziwne, ale do realizacji tego filmu doprowadził Mel Brooks. On też, zachwycony „Głową do wycierania”, powierzył reżyserię Davidowi Lynchowi. I w sumie „Człowieka słonia” poniekąd można traktować jako nieoficjalną kontynuację „Głowy…”. Oba filmy mają ze sobą bardzo wiele wspólnego – przede wszystkim traktują o inności i braku akceptacji… Są osoby, które […]

 Karolina Łachmacka

Mój tydzień z Marilyn / My Week with Marilyn (Simon Curtis, 2011)

Mój tydzień z Marilyn / My Week with Marilyn (Simon Curtis, 2011)

Filmy biograficzne to grząski grunt, szczególnie, kiedy sięgamy życiorysy tych osób, których aparycja, aura i zewnętrzność z czymś się nam kojarzą. Dotyczy to Marilyn Monroe, Laurence’a Oliviera, czy, szczególnie w moim przypadku, Vivien Leigh. Ale „Mój tydzień z Marilyn” (2011) to nie tylko film biograficzny – to przede wszystkim bardzo dojrzałe i dobre studium tego, […]

 Mariusz Czernic

Franciszek, kuglarz boży / Francesco, giullare di Dio (Roberto Rossellini, 1950)

Franciszek, kuglarz boży / Francesco, giullare di Dio (Roberto Rossellini, 1950)

Ze względu na osobę Roberta Rosselliniego film bywa zaliczany do grupy dzieł neorealistycznych. Spora ilość humoru wprowadza jednak trochę wątpliwości co do takiej klasyfikacji. To filmowa groteska pokazująca losy św. Franciszka w sposób alegoryczny, przeszarżowany, wzruszająco zabawny. Celem twórców było stworzenie mocnego kontrastu między franciszkanami a resztą społeczeństwa. Dzięki tym dysproporcjom czyny żyjących w ubóstwie […]

 Mariusz Czernic

Pieśń o Bernadette / The Song of Bernadette (Henry King, 1943)

Pieśń o Bernadette / The Song of Bernadette (Henry King, 1943)

„Dla tych, którzy wierzą w Boga nie potrzebne są żadne wyjaśnienia. Dla tych, co nie wierzą żadne wyjaśnienia nie są możliwe”. Myślę jednak, że ten film ma w sobie coś, co nawet ateiści będą w stanie docenić. Bo reżyser dość wiernie opowiada historię, która zdarzyła się naprawdę. Często uderza w sentymentalne nuty, ale one nie […]

 Patryk Karwowski

Snajper / American Sniper (Clint Eastwood, 2014)

Snajper / American Sniper (Clint Eastwood, 2014)

Clint Eastwood znowu wybrał się na wojnę. Nie jest to film z gatunku stricte wojennych, lecz dramat okraszony wojskowymi działaniami głównie z rejonu Al-Faludży. Snajper to opowieść o kowboju, żołnierzu, ojcu. Dokładnie w tej kolejności. Jak czytam opinie o tym, że Eastwood popełnił dzieło propagandowe to mi słabo. Dla kogo to ma być propaganda? Dla amerykańskich […]

 Mariusz Czernic

Kamorysta / Il Camorrista (Giuseppe Tornatore, 1986)

Kamorysta / Il Camorrista (Giuseppe Tornatore, 1986)

„Kamoryści kierują się mózgiem, a nie sercem” – mówi Profesor z Vesuviano i na jego przykładzie debiutujący reżyser pokazuje, że nawet osoby kierujące się rozumem mogą popaść w obłęd, jeśli wyłączą całkowicie swoje uczucia. Kamorysta to kino mafijne, a Tornatore jak na Sycylijczyka przystało musiał wiedzieć sporo na temat działających na południu Włoch organizacji mafijnych. […]

1 2 3 8