Patryk Karwowski

Stalag 17 (Billy Wilder, 1953)

Stalag 17 (Billy Wilder, 1953)

Recenzowany tytuł Stalag 17, to, nie boję się tego napisać, wybitne dzieło branży filmowej. Ten nakręcony przez urodzonego w Suchej-Beskidzkiej Billego Wildera obraz, stanowi sztandarowy przykład gatunku wojennej komedii. To trudny gatunek, jednak Wilder podołał zadaniu. W 115 minutach pokazał widzom wojenny dramat, zawierający jednak elementy komediowe. Pokazał męską przyjaźń, zdradę, bohaterstwo, śmierć, ale też […]

 Mariusz Czernic

Garsoniera / The Apartment (Billy Wilder, 1960)

Garsoniera / The Apartment (Billy Wilder, 1960)

Gdyby żył Jack Lemmom to w lutym skończyłby 90 lat. Czas mija nieubłaganie i zarówno on jak i wielu innych reprezentantów klasycznego Hollywood (w tym reżyser Billy Wilder) opuściło już bezpowrotnie ziemski padół. Ale pamięć o nich wciąż trwa, bo zostawili na naszym świecie imponujący dorobek artystyczny. Oglądając wspólne dzieło Wildera i Lemmona pt. Garsoniera […]

 Mariusz Czernic

As w potrzasku / Ace in the Hole (Billy Wilder, 1951)

As w potrzasku / Ace in the Hole (Billy Wilder, 1951)

Złe wiadomości najlepiej się sprzedają. Wiedzą o tym dziennikarze, fotoreporterzy, szefowie stacji telewizyjnych, spikerzy programów informacyjnych. Walka o nagrodę Pulitzera to często walka na śmierć i życie z przeciwnościami losu. Filmów o dziennikarzach powstało mnóstwo, bo są oni dobrym materiałem na film. Jakikolwiek film – obyczajowy, polityczny, kryminalny, komediowy. W 2014 na ekrany kin trafił […]

 Michał Vorbrodt

Bulwar Zachodzącego Słońca / Sunset Blvd. (Billy Wilder, 1950)

Bulwar Zachodzącego Słońca / Sunset Blvd. (Billy Wilder, 1950)

Jeden z filmów, o których słyszy się od dawna, ale właściwie nie do końca wiadomo o czym jest i prawdopodobnie myli się go z jakimś innym. Wielki tytuł, ale na tyle stary, żeby stał nisko w drabinie priorytetów. Bowiem w stereotypie człowieka młodego, wychowanego na innej kinematografii, spoglądanie w przeszłość przyniesie tylko nudę i uczucie […]

 Mariusz Czernic

Podwójne ubezpieczenie / Double Indemnity (Billy Wilder, 1944)

Podwójne ubezpieczenie / Double Indemnity (Billy Wilder, 1944)

„Zabójstwo popełnione przez dwojga ludzi jest jak jazda kolejką górską: ani jedno ani drugie nie może wysiąść na oddzielnych przystankach. Są na siebie skazani i będą jechać razem aż do końca. A ostatni przystanek jest na cmentarzu”. Zrealizowana przez Billy’ego Wildera adaptacja powieści Jamesa Caina stała się sztandarowym reprezentantem kina noir.Filmy noir to realizowane w latach […]

 Mariusz Czernic

Komedia czyli slapstick, maskarada i inne błazeństwa

Komedia czyli slapstick, maskarada i inne błazeństwa

Już podczas pierwszego publicznego pokazu kinematografu można było obejrzeć scenkę komediową – miała tytuł Polewacz polany (1895) i nastawiona była na rozbawienie publiczności. Od tamtej pory komedie realizowane były regularnie rok po roku aż do dzisiaj. Nie ma chyba komedii, która by rozbawiła wszystkich, są różne rodzaje humoru, więc i komedie są bardzo zróżnicowane. Niektórych […]

 Mariusz Czernic

Stracony weekend / The Lost Weekend (Billy Wilder, 1945)

Stracony weekend / The Lost Weekend (Billy Wilder, 1945)

„Przez to śledztwo jestem do tyłu z piciem” – mawiał detektyw Nick Charles, bohater filmu Pościg za cieniem (1934). I chociaż alkohol szkodzi zdrowiu ma jedną pozytywną wartość – bez niego nie byłoby wielu znakomitych filmów. Tacy aktorzy jak Thomas Mitchell, Ray Milland i John Wayne zdobyli Oscara za role pijaków, dla wielu innych aktorów […]

 Mariusz Czernic

To niesprawiedliwe życie. Dramat filmowy

To niesprawiedliwe życie. Dramat filmowy

Dramat filmowy opowiada zwykle o zmaganiu się z przeciwnościami losu, w trudnych warunkach, w czasach i miejscach, gdzie panuje ludzka głupota, nienawiść, chciwość, korupcja, nietolerancja. Bohaterami są ludzie ciężko doświadczeni przez życie, np. tacy, którzy stracili kogoś bliskiego albo doznali uszczerbku na zdrowiu (nieuleczalna choroba, kalectwo), albo byli ofiarami przemocy, gwałtu, niesprawiedliwości. Można wyróżnić podgatunki, […]

 Mariusz Czernic

W duchu St. Louis / The Spirit of St. Louis (Billy Wilder, 1957)

W duchu St. Louis / The Spirit of St. Louis (Billy Wilder, 1957)

Ludzie od wieków marzyli o lataniu, ale to marzenie mogli urzeczywistnić dopiero w XX wieku. Dopiero wówczas rozwijająca się technika umożliwiała stworzenie w miarę bezpiecznych maszyn latających. Jednak nawet najbardziej bezpieczny samolot nie gwarantuje bezpieczeństwa – nawet w dzisiejszych czasach dochodzi do katastrof lotniczych. Technika, a także ludzie czasami zawodzą, przyczyniają się do tego: zła […]

 Joanna Roman

Bulwar Zachodzącego Słońca / Sunset Blvd. (Billy Wilder, 1950)

Bulwar Zachodzącego Słońca / Sunset Blvd. (Billy Wilder, 1950)

„Bulwar Zachodzącego Słońca” to piękny i inspirujący tytuł filmu, zapowiadającego spokojny i poruszający dramat. Rzeczywistość jest jednak nieco inna, mimo że nazwisko reżysera Billy’ego Wildera kojarzone jest zazwyczaj z prostymi i śmiesznymi komedyjkami ze wspaniałą obsadą. Dlatego tym większe może być zdumienie widza, kiedy historia opowiedziana na ekranie nijak będzie przypominać jego wcześniejsze produkcje. Film […]

 Joanna Roman

Słomiany wdowiec / The Seven Year Itch (Billy Wilder, 1955)

Słomiany wdowiec / The Seven Year Itch (Billy Wilder, 1955)

„Słomiany wdowiec” kojarzy się najczęściej jedynie ze sławnym zdjęciem Marilyn, której przejeżdżające metro podwiewa białą sukienkę. Zdjęcie pomogło wypromować film, który sam w sobie jest dobry. Wielbiciele Marilyn Monroe i jej cudownego zdjęcia z niecierpliwością czekają na fragment produkcji, w której biała sukienka zacznie falować na wszystkie kierunki. Ale wydaje się, że legenda przerasta już […]