Mariusz Czernic

Jeremiah Johnson (Sydney Pollack, 1972)

Jeremiah Johnson (Sydney Pollack, 1972)

Jeden z najwspanialszych filmów lat 70. Jeremiah Johnson Sydneya Pollacka to pierwszy western jaki pokazano na festiwalu w Cannes. I choć nie zdobył Złotej Palmy należy do wybitnych osiągnięć w dziejach kinematografii. Ten western ekologiczny, jak zwykli nazywać go niektórzy krytycy to film, który nie ma słabych stron. Scenariusz, sposób realizacji i montowania poszczególnych ujęć, […]

 Mariusz Czernic

Listonosz zawsze dzwoni dwa razy / The Postman Always Rings Twice (Tay Garnett, 1946)

Listonosz zawsze dzwoni dwa razy / The Postman Always Rings Twice (Tay Garnett, 1946)

Podobnie jak Sokół maltański Johna Hustona jest trzecią adaptacją powieści Hammetta oraz reprezentatywnym ‚filmem noir’, tak samo Listonosz dzwoni zawsze dwa razy Taya Garnetta jest trzecią adaptacją powieści Caina, która również okazała się sztandarowym przykładem ‚czarnego kina’. W przeciwieństwie jednak do Sokoła…,Listonosz… był chętnie ekranizowany poza granicami Stanów. Opublikowana w 1934 roku powieść Jamesa M. […]

 Klaudia Wesołek

Sensualne doświadczenie filmu – Jasminum (Jan Jakub Kolski, 2004)

Sensualne doświadczenie filmu – Jasminum (Jan Jakub Kolski, 2004)

„Mam sceptyczny stosunek do polskiej tradycji filmowej, ponieważ nie potrafię odnaleźć dla siebie miejsca, w którym mógłbym być częścią polskiego kina. Jestem konsekwencją jego rozwoju, ale zjawiskiem osobnym. Tak siebie postrzegam.” Jan Jakub Kolski kojarzony jest przez wielu widzów z filmami takimi jak: Jańcio Wodnik czy Historia kina w Popielawach. Te dwa filmy, nie licząc […]

 Michał Kómoch

Zbieg z Alcatraz / Point Blank (John Boorman, 1967)

Zbieg z Alcatraz / Point Blank (John Boorman, 1967)

Nakręcony w 1967 roku Point Blank Johna Boormana to trochę już zapomniana perełka wśród amerykańskich filmów sensacyjnych. A szkoda, bo to film nietuzinkowy, nakręcony z niezwykłą finezją i rzadkim w tym gatunku artyzmem. Reżyserowi zgrabnie udało się połączyć stylistykę klasycznego filmu noir z elementami francuskiej nowej fali, a doskonałe zdjęcia Philipa H. Lathropa budują niezwykły nastrój […]