Anna Wiącek

Top 10 – Kino w kinie, film w filmie

Top 10 – Kino w kinie, film w filmie

Kino wyzwala w nas emocje, których nie jesteśmy w stanie poczuć w domu przed 32 calowym telewizorem. Reżyserzy często, całkiem przewrotnie zapraszają nas na film w filmie, lub kino w kinie, zacierając granicę między fikcją a rzeczywistością. Nasi ulubieni aktorzy podobnie jak my zasiadają w wygodnych fotelach, zajadając popcorn wyczekują seansu. Czasem w imię wolności […]

 Mariusz Czernic

Reżyserzy – subiektywny ranking

Reżyserzy – subiektywny ranking

Dawniej reżyserzy odpowiadali tylko za inscenizację i pracę z aktorami, natomiast za montaż odpowiedzialny był producent – reprezentant wytwórni. Obecnie reżyserzy mają większą swobodę, sami uczestniczą przy montażu, stąd często we współczesnych filmach montaż jest bardziej twórczy, z zaburzoną chronologią. Na mojej liście najlepszych reżyserów nie ma innowatorów, którzy tworzą artystyczne dzieła pełne filozofii i […]

 Mariusz Czernic

Alfred Hitchcock bez cienia wątpliwości

Alfred Hitchcock bez cienia wątpliwości

O Alfredzie Hitchcocku (1899-1980) napisano już wiele i nic oryginalnego na pewno nie wymyślę. Był on niekwestionowanym mistrzem thrillera, potrafiącym przyciągnąć uwagę widza ciekawymi opowieściami o zwykłych ludziach, którzy znaleźli się w niezwykłej sytuacji. Scenariusze były dla niego pretekstem do tworzenia trzymających w napięciu scen i efektownych kulminacji. W jego filmach można znaleźć humor, wątki […]

 Mariusz Czernic

Aktorzy, co nie umieją mówić, czyli zwierzęta w filmach

Aktorzy, co nie umieją mówić, czyli zwierzęta w filmach

Człowieka można poznać po tym jak traktuje zwierzęta. Ten fakt często jest wykorzystywany w filmach po to, by w prosty sposób scharakteryzować jakąś postać, np. w filmie Śmiertelne polowanie (1981) obserwujemy pościg Lee Marvina za Charlesem Bronsonem, jednak scena, w której Ed Lauter źle traktuje psa wyraźnie wskazuje, że to on jest największym złoczyńcą, a […]

 Mariusz Czernic

Cytaty ludzi kina (i nie tylko)

Cytaty ludzi kina (i nie tylko)

Charles Chaplin – Jestem smutny, bo stałem się bogaty, grając biednych. – Kobiety mogą uczynić milionerem tylko takiego mężczyznę, który jest miliarderem. – Na cudze błędy patrzymy jak na cudze żony. I z jednych, i drugich mamy więcej radości, niż ze swoich. – Najmądrzejszy naród na świecie to niewątpliwie Chińczycy. Wynaleźli druk – ale nie […]

 Mariusz Czernic

Trema / Stage Fright (Alfred Hitchcock, 1950)

Trema / Stage Fright (Alfred Hitchcock, 1950)

Po zrealizowaniu serii amerykańskich filmów z lat 40. Alfred Hitchcock powrócił na krótko do ojczystej Anglii, by spreparować dwie, dziś już niezbyt znane, produkcje: barwny melodramat Pod znakiem Koziorożca (1949) z Ingrid Bergman i czarno-biały kryminał Trema (1950) z Marleną Dietrich. Powrót do Anglii nie przyniósł Hitchowi wielkich profitów, ale niektóre „porażki” bywają ciekawsze od […]

 Mariusz Czernic

Oberża Jamajka / Jamaica Inn (Alfred Hitchcock, 1939)

Oberża Jamajka / Jamaica Inn (Alfred Hitchcock, 1939)

W roku 1937 uciekinier z nazistowskich Niemiec, znany producent Erich Pommer, założył w Wielkiej Brytanii kompanię produkcyjną Mayflower. Jego wspólnikiem w interesach został brytyjski aktor teatralny i filmowy Charles Laughton. Kupili od pisarki Daphne Du Maurier prawa do sfilmowania jej książki Jamaica Inn (I wyd. 1936), zatrudnili debiutantkę Maureen O’Harę oraz wybrali reżysera-figuranta, niejakiego Alfreda […]

 Mariusz Czernic

Cień wątpliwości / Shadow of a Doubt (Alfred Hitchcock, 1943)

Cień wątpliwości / Shadow of a Doubt (Alfred Hitchcock, 1943)

Pewnie niejeden człowiek przeżył ogromne rozczarowanie z powodu osoby, którą uważał za nieskazitelną, wspaniałą i godną zaufania. Pewnie niejeden zaliczył bolesny upadek, gdy przekonał się, że ludzka intuicja czasem zawodzi, a czyjeś zaufanie może zostać bezczelnie wykorzystane. To oczywiście banały, ale na kinowym ekranie nawet banalne prawdy mogą zostać ukazane w ciekawy sposób. Tak jak […]

 Mariusz Czernic

Szał / Frenzy (Alfred Hitchcock, 1972)

Szał / Frenzy (Alfred Hitchcock, 1972)

Nie ulega wątpliwości, że Alfred Hitchcock reprezentuje kino staromodne, archaiczne i dla współczesnego odbiorcy nudne i pozbawione emocji. Szał z jednej strony to potwierdza, gdyż wydaje się na pozór staroświecki, zbyt konwencjonalny i powściągliwy, aczkolwiek różni się on od poprzednich dzieł mistrza w kwestii przedstawienia seksu i przemocy. Przepisy cenzury w latach 70. nie były […]

 Mariusz Czernic

Podwójny seans z Hitchcockiem

Podwójny seans z Hitchcockiem

32 lata po śmierci jednego z największych geniuszy kina dwóch młodych filmowców przenosi widzów na plan arcydzieł mistrza suspensu, by pokazać go jako człowieka z krwi i kości, a nie podziwianą przez wszystkich pomnikową postać. Alfred Hitchcock żył 80 lat i aby pokazać jego osobowość można było wybrać dowolny kawałek z jego życia, co też […]

 Aneta Dynowska

Psychoza / Psycho (Alfred Hitchcock, 1960)

Psychoza / Psycho (Alfred Hitchcock, 1960)

W odsłonie recenzji klasyków, które wytyczały drogę współczesnym reżyserom, kolejnym ogniwem będzie „Psychoza”. Większej części kinomaniaków tego tytułu nie trzeba dwa razy powtarzać. Nie bez powodu. Film oparty jest na powieści Roberta Blocha „Psycho” i został wyreżyserowany w 1960 r. przez Alfreda Hitchcocka. Jest to jedno z najważniejszych dzieł kinematografii wszech czasów. Reżyser znany był […]

 Agata Malinowska

Rozdarta kurtyna (Hitchcock/Truffaut)

Rozdarta kurtyna (Hitchcock/Truffaut)

Sztuka nie zna granic, jednak poszczególni twórcy mają swoje ojczyzny – na dobre i na złe. Opowieść o jednym z najsłynniejszych wywiadów w historii kina – wielodniowej rozmowy Antona Riazanowa z Alfredem Hitchcockiem – byłaby zapewne znacznie mniej dramatyczna, gdyby nie Żelazna Kurtyna. Spotkanie ponad politycznymi podziałami musiało odbyć się w atmosferze mistyfikacji, która do […]