Mariusz Czernic

Perdita Durango (Álex de la Iglesia, 1997)

Perdita Durango (Álex de la Iglesia, 1997)

W każdej dekadzie da się zauważyć jakiś dominujący nurt, który można rozpatrywać jako rodzinę ze względu na wspólne korzenie. W latach 90. sporym powodzeniem cieszyły się filmy o szalonych męsko-damskich duetach, ich dzikiej namiętności i powiązaniach ze światem przestępczym. Takie tytuły jak Dzikość serca, Prawdziwy romans i Urodzeni mordercy to już dziś kultowe pozycje wyrosłe […]

 Mariusz Czernic

Dzień bestii / El día de la bestia (Álex de la Iglesia, 1995)

Dzień bestii / El día de la bestia (Álex de la Iglesia, 1995)

Po sukcesie Dziecka Rosemary i kilku brytyjskich ‚horrorów diabelskich’ gatunek satanistycznych thrillerów osiągnął apogeum w latach 70, gdy powstały silnie inspirujące i trudne do zapomnienia klasyczne pozycje gatunku: Egzorcysta i Omen. Kolejna dekada to czas horrorów komediowych, które udowadniały, że można się śmiać z własnych lęków (przykładem może być Amerykański wilkołak w Londynie). Hiszpański reżyser […]

 Agata Malinowska

Życie to jest to / La Chispa de la vida (Álex de la Iglesia, 2011)

Życie to jest to / La Chispa de la vida (Álex de la Iglesia, 2011)

Nowy film Alexa de la Iglesii nie jest ani tak plastycznie wysmakowany, ani tak brutalny jak „Hiszpański cyrk”. Ma za to znacznie więcej polemicznego temperamentu. „La chispa de la vida” to bardzo drapieżna, ale też na swój makabryczny sposób niezmiernie zabawna, satyra na współczesne media. Jest to niebagatelne osiągnięcie. W dzisiejszych czasach trzeba naprawdę się […]