Karol Janusz

Straż przyboczna / Yôjinbô (Akira Kurosawa, 1961)

Straż przyboczna / Yôjinbô (Akira Kurosawa, 1961)

Twórczość Akiry Kurosawy, reżysera wymienianego jednym tchem obok tak znakomitych twórców jak choćby Bergman i Fellini, mimo całej swej świetności, jest raczej słabo znana dla szerszej filmowej społeczności. Wspomniana znajomość zazwyczaj kończy się na osławionych „Siedmiu Samurajach” i ewentualnie głośnym „Rashomonie”. Twierdząc, iż przytoczone wcześniej tytuły są swego rodzaju powierzchowną, ale trafną prezentacją całego spectrum […]

 Adrian Kaczyński

Ran (Akira Kurosawa, 1985)

Ran (Akira Kurosawa, 1985)

„Ran” to jedno z największych arcydzieł Akiro Kurosawy, kto nie zna tego tytułu niech się wstydzi. Film okazał się potężnym wyzwaniem dla japońskiego reżysera, bo uszycie nagrodzonych Oscarem kostiumów zajęło dwa lata, natomiast przygotowania do zdjęć aż dziesięć. Jednak jak pokazuje efekt końcowy warto było poświęcić ten czas dla satysfakcji autorów jak i widzów. Opowiedziana […]

 Mariusz Czernic

Reżyserzy – subiektywny ranking

Reżyserzy – subiektywny ranking

Dawniej reżyserzy odpowiadali tylko za inscenizację i pracę z aktorami, natomiast za montaż odpowiedzialny był producent – reprezentant wytwórni. Obecnie reżyserzy mają większą swobodę, sami uczestniczą przy montażu, stąd często we współczesnych filmach montaż jest bardziej twórczy, z zaburzoną chronologią. Na mojej liście najlepszych reżyserów nie ma innowatorów, którzy tworzą artystyczne dzieła pełne filozofii i […]

 Mariusz Czernic

Akira Kurosawa. Samuraje znikąd i zbłąkane psy

Akira Kurosawa. Samuraje znikąd i zbłąkane psy

Akira Kurosawa (1910-98) był reżyserem bardziej cenionym na Zachodzie niż w swoim kraju. Chociaż jego filmy rozgrywają się w czasach feudalnych oraz w Japonii współczesnej to jednak widoczne są w jego filmach inspiracje amerykańskim kinem gatunków (m.in. westernami) oraz motywami szekspirowskimi. Kurosawa przedstawiał wiarygodne portrety psychologiczne, pokazywał ludzką naturę w niebanalny sposób, zderzenie różnych osobowości […]

 Mariusz Czernic

Filmowe zjawisko. Sequel

Filmowe zjawisko. Sequel

Sequele podobnie jak remaki są zmorą wielu widzów i krytyków, a sens ich powstawania poddawany jest w wątpliwość. Nie da się jednak ukryć, że wielu filmowców nie widzi nic złego w przerabianiu na nowo znanych i kultowych tytułów. Martin Scorsese nakręcił w swojej karierze jeden udany sequel (Kolor pieniędzy) i dwa niezłe remaki (Przylądek strachu […]

 Mariusz Czernic

Kino globalne – 12 najlepszych filmów świata

Kino globalne – 12 najlepszych filmów świata

Ostatnio częstym przedmiotem dyskusji był opublikowany przez magazyn Sight & Sound ranking najlepszych filmów świata. I po raz kolejny krytycy i ludzie filmu próbowali przekonać wszystkich, że Obywatel Kane, Osiem i pół i 2001: Odyseja kosmiczna to dzieła wybitne. A przecież w niczym nie są lepsze na przykład od Rambo czy Terminatora. Znawcy biorący udział […]

 Mariusz Czernic

Film przygodowy. Awanturnicy i poszukiwacze

Film przygodowy. Awanturnicy i poszukiwacze

Czy istnieje jakiś przepis na dobry film przygodowy? Trudno powiedzieć, bo jak sugeruje poniższy ranking produkcje są różne, od komediowych, typowo rozrywkowych do poważnych dramatów osadzonych w historycznych czasach. Jednak większość opisanych produkcji to lekkie filmy dostarczające rozrywki i emocji, poprawiające humor. Bo im sceny na ekranie bardziej nieprawdopodobne, tym lepiej można przez nie przebrnąć, […]

 Mariusz Czernic

Kino samurajskie

Kino samurajskie

Japonia zwana Krajem Kwitnącej Wiśni to kraj o bardzo ciekawej i inspirującej przeszłości, której częścią są samuraje – feudalni wojownicy żyjący zgodnie z określonym kodeksem (tzw. bushido). Żelazne reguły wcale jednak nie oznaczają, że samuraj gotów jest ślepo wykonywać rozkazy swojego szoguna lub pana (tzw. daimyo). Samuraje i roninowie cechujący się odwagą i nieprzeciętnymi zdolnościami […]