Mariusz Czernic

Marilyn Monroe

Marilyn Monroe
Decrease Font Size Increase Font Size Rozmiar tekstu Drukuj

Norma Jeane Mortenson (1926–62) znana jako Marilyn Monroe w swojej niedługiej karierze aktorskiej zaliczyła występy u wielu prawdziwych mistrzów. Występowała u Johna Hustona, Josepha Mankiewicza, Fritza Langa, Howarda Hawksa, Ottona Premingera, Billy’ego Wildera i Laurence’a Oliviera. Obracała się wśród elit towarzyskich i stała się pierwszoplanową gwiazdą kina – zbyt popularną jednak, aby móc samemu wybierać role.

Wytwórnia 20th Century Fox dbając o jej wizerunek decydowała o karierze swojej gwiazdy, więc Marilyn ugrzęzła w jednym typie ról, które podkreślały tylko jej erotyzm, figurę i wdzięk. Posiadała jednak intuicję, temperament i charyzmę, dzięki którym jej filmy okazały się lepsze niż były w rzeczywistości. Takie produkcje jak Mężczyźni wolą blondynki, Słomiany wdowiec, Książę i aktoreczka z całą pewnością nie należą do wybitnych osiągnięć kinematografii – scenariusz pisany na kolanie i reżyseria pozbawiona ikry – ale intuicyjnie zagrane role Marilyn Monroe uszlachetniły te pozycje, dodały im animuszu i charakteru.

Najlepsze jej filmy to prawdopodobnie western Rzeka bez powrotu i komedia Pół żartem, pół serio, a do najlepszych ról zaliczane są te z filmów Przystanek autobusowy i Skłóceni z życiem. Dziś przedstawiam dwa inne filmy i dwie role Marilyn, które mogą z powodzeniem kandydować do tych najlepszych. Słodka blondynka nie jest w nich symbolem niewinności, ale czarnym charakterem. Tak więc to nietypowe pozycje w karierze supergwiazdy.

(Visited 36 times, 1 visits today)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>