Karolina Łachmacka

Bessie Love

Bessie Love
Decrease Font Size Increase Font Size Rozmiar tekstu Drukuj

Amerykańska aktorka filmowa, gwiazda kina niemego i wczesnej ery kina dźwiękowego. Była kobietą niskiego wzrostu, o promiennym uśmiechu, burzy złocistych loków i wdzięku, dzięki którym grywała niewinne dziewczęta i podlotki. Jest też autorką scenariusza do filmu „A Yankee Princess” (1919). W 1958 roku napisała sztukę „The Homecoming”.

Urodziła się jako Juanita Horton w Midland w Teksasie, 10 września 1898 roku. Uczyła się w lokalnej szkole do czasu, kiedy jej ojciec, który był kręgarzem, podjął decyzję o przeprowadzce rodziny do Hollywood. Bessie ukończyła Los Angeles High School i w ramach nagrody otrzymała od rodziców bilet na półroczną podróż po Stanach Zjednoczonych. Potem powróciła do Hollywood.

By podreperować rodzinny budżet, matka Bessie wysłała ją do wytwórni filmowej Biograph Pictures, gdzie pracował sam D.W. Griffith. To on dał jej pierwsze role w filmach. Bessie zagrała zarówno w „Narodzinach narodu” (1915), jak i „Nietolerancji” (1916). W „Dla ocalenia rasy” (1916) zagrała z Williamem S. Hartem, a z wielkim Douglasem Fairbanksem w aż trzech produkcjach w 1916 roku: „The Good Bad Man”, „Reggie Mixes In” oraz „The Mystery of the Leaping Fish”.

W 1922 roku 24-letnią Bessie ogłoszono jedną z WAMPAS Baby Stars. Jej popularność rosła, więc otrzymywała coraz lepsze i poważniejsze role. W filmie „The King of Main Street” (1925) zatańczyła charlestona. Komedię „The Matinee Idol” reżyserował młody Frank Capra.

Przejście do kina dźwiękowego przyszło Bessie bardzo łatwo. Zagrała w wielkim hicie MGM, „Melodia Broadwayu” (1929), który ogłoszono filmem roku, a sama Bessie otrzymała nominację do Oscara dla najlepszej aktorki. Wystąpiła też w kilku znanych musicalach pierwszych lat ery dźwiękowej, jak „Hollywood Revue” (1929), „Good News” (1930), czy „They Learned About Women” (1930) z Mary Doran.

W 1932 roku niespodziewanie jej kariera zaczęła kroczyć ku zmierzchowi. W 1935 roku aktorka przeniosła się na Wyspy Brytyjskie, gdzie pracowała na scenie i w filmach. Po rozpoczęciu II wojny światowej wróciła do ojczyzny, gdzie pracowała dla Czerwonego Krzyża. Po wojnie na powrót zamieszkała w Wielkiej Brytanii i grała niewielkie role w filmach. Można ją zauważyć w „Pięknym Brummelu” (1954) ze Stewartem Grangerem i Elizabeth Taylor, „Bosonogiej Contessie” (1954) Mankiewicza z Bogartem i Avą Gardner, „Rzymskiej wiośnie Pani Stone” (1961) z Vivien Leigh, „Isadora” (1968) z Vanessą Redgrave w roli legendarnej tancerki, „Ta przeklęta niedziela” (1971) z Peterem Finchem i Peggy Ashcroft, „Ragtime” (1981) z weteranami ekranu Jamesem Cagney oraz Patem O’Brien, „Czerwoni” (1981) z całą plejadą gwiazd. Miała nawet niewielką rolę w filmie erotycznym ze sławną Emanuelle, czyli Sylvią Kristel, w filmie „Kochanek Lady Chatterly” (1981). Ostatnią rolę zagrała w horrorze „Zagadka nieśmiertelności” (1983) z Catherine Deneuve, Davidem Bowie i Susan Sarandon.

Bessie Love była raz zamężna. Jej małżonkiem był producent filmowy William Hawks, brat wybitnego reżysera Howarda Hawksa. Zawarli związek w 1928 roku. W 1932 urodziła córkę, Patricię Hawks. Rozwiodła się w 1935. Zmarła w Londynie z przyczyn naturalnych 26 kwietnia 1986 roku. Miała 87 lat.

(Visited 7 times, 1 visits today)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>