Agata Malinowska

Zagubieni w miłości / Persécution (Patrice Chéreau, 2009)

Zagubieni w miłości / Persécution (Patrice Chéreau, 2009)
Decrease Font Size Increase Font Size Rozmiar tekstu Drukuj

Po nakręceniu „IntymnościPatrice Chéreau otrzymał łatkę skandalisty, twórcy trudnego i nieprzyjemnego. „Zagubieni w miłości” z pewnością nie spowodują, że opinia na jego temat bardzo się zmieni. To surowy, gorzki i niemile magnetyczny film, przeznaczony głównie dla tych, którzy potrafią takie zębate kino cenić.

Głównego bohatera „Persécution”, Daniela, poznajemy w metrze, gdy nerwowo nagabuje jakąś kobietę. Chociaż spędzimy z nim całe sto minut, prawdopodobnie nie zdołamy go polubić. Jest on egocentrycznym abnegatem, który swoją dziewczynę, Sonię, bezustannie dręczy histerycznymi scenami zazdrości i rani podejrzeniami, choć jednocześnie niewątpliwie ją kocha. Tym dziwniejszym wydaje się fakt, że to właśnie on stanie się obiektem bezkrytycznej, szalonej miłości, którą obdarzy go pewien psychicznie niezrównoważony mężczyzna. Początkowo Daniel odwdzięcza mu się kuksańcami i niechęcią, powoli jednak akceptuje jego obecność w swoim życiu…

Te dwie miłości tworzą bardzo potężny kontrast, który napędza film. Szaleniec lgnie do Daniela, początkowo w sensie czysto fizycznym, co ukazane jest w całej żałosnej okazałości. Jednak w miarę jak upływa czas, uczucie wykolejeńca dojrzewa i to właśnie on, choć odepchnięty, osiąga duchową harmonię. Jak sam przyznaje, dzięki tej miłości nie jest już „głupcem czekającym na śmierć”. Wydaje się, że to mu wystarczy. Miłość, która niczego nie wymaga – to coś, czego Daniel nie potrafi dać nikomu. Spotkania z Sonią to bezustanna szamotanina i festiwal podejrzliwości, wyczerpujący oboje kochanków. Wydaje się, że najlepiej im osobno. Oboje szukają w związku głównie spełnienia własnych potrzeb – oboje są egoistami. Ich miłość to rozpaczliwe spotkanie dusz nieprzeznaczonych do wspólnego życia, niegotowych do tego, by się poświęcić i porzucić bariery, które wzniosły dla ochrony przed światem.

Persécution” to właściwie portret Daniela – jego kompleksów, jego uczuć, jego samotności, poczucia pustki. Jak w każdym psychologicznym dramacie, na pierwszy plan wysuwa się jakość aktorstwa, która w tym filmie jest zdecydowanie należyta. Mocnym punktem jest również ciekawa ścieżka dźwiękowa, tworząca intensywny, chociaż dość przygnębiający, klimat. Styl Chéreau jest raczej surowy, nie miałam więc na czym zawiesić oczu, ale trudno czynić zarzut ze świadomie przyjętej artystycznej koncepcji.

Zagubieni w miłości” to nie jest kino ładne i relaksujące. Nie umożliwi Wam zamiany pieniędzy wydanych na bilet w dobre samopoczucie. Zabierze Was w miejsca, w których nie chcecie być i opowie o rzeczach, o których nie chcecie słuchać. Dlatego właśnie warto wybrać się na ten film.

Zagubieni w miłości   Persécution (Patrice Chéreau, 2009)  aa Zagubieni w miłości   Persécution (Patrice Chéreau, 2009)  aZagubieni w miłości   Persécution (Patrice Chéreau, 2009)  aaa

(Visited 6 times, 1 visits today)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>